ontslag wegens medische redenen .

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

ontslag wegens medische redenen .

#1 , 03 feb 2015 11:31

Beste ,
Ik ben 50 jaar en al van 1987 werkzaam op het zelfde bedrijf . Sinds 2006 heb ik problemen aan mijn schouders , maar ben steeds blijven verder werken . Tot 12 december 2012 toen ik de pijn niet meer kon verdragen en nood gedwongen moest geopereerd worden aan mijn rechter schouder. Heb daar veel problemen mee gehad had namelijk een frozen shoulder .Had ook steeds meer pijn aan de linker schouder . Ben tot 2 keer toe terug gaan proberen te werken maar na 3 dagen kon ik het weer niet meer houden van de pijn . Iedere keer weer spuiten krijgen in mijn schouders .Mijn dokter hadden ook gezegd dat ik waarschijnlijk mijn job niet meer zou kunnen doen . Mijn werkgever heeft mij 3 maal naar mensura gestuurd en de 3 dokters zeiden dat ik mijn job niet meer mocht en kon uit oefenen . Deze dokters hebben trouwens met mijn werkgever gebeld waar ik zelf bij was ,ze zeiden dat ik echt een andere job moest krijgen want mijn huidige functie kon ik niet meer uitoefenen dit is ook op papier gezet . Ben toen gaan praten met mijn werkgever en die zeiden dat ze een andere job gingen zoeken binnen het bedrijf en dat ik geen schrik moest hebben, ze zouden mij ook niet ontslagen. Maar na een tijdje begon ook de voorzorg te zeggen van luister je kan niet op ziekenkas blijven ,mijn dokters begonnen ook moeilijk te doen en zeiden ook van zo kan het niet verder ,iets wat voor mij ook normaal was. Iedereen vond dat het werk mij aan het lijntje hielt .Ik kon niet op invaliditeit gezet worden omdat ik te weinig procent had .Heb dit toen ook verteld aan mijn werkgever en die gaven dan voor antwoord dat ze mij niet van de ziekenkas konden afgooien omdat mijn tijd nog niet om was . Heb Toen contact met de vakbonds afgevaardigde opgenomen en mijn probleem uitgelegd ,ook omdat ik er moedeloos van werd .Enkele weken later bleek dat mijn werkgever niets had gedaan om ander werk te zoeken . Op 14/01/2015 hebben we dan een gesprek gehad samen met de vakbonds afgevaardigde en werkgever, ze gingen er alles aan doen voor een oplossing te zoeken. 3 vergaderingen zijn uitgesteld en op 26/01/2015 moest ik dan toch komen daar zeiden ze dat ze mijn geen ander werk konden geven binnen het bedrijf en dat ze me gingen ontslaan,maar ze gingen eens kijken omdat ik meer dan 27 jaar in dienst heb bij de firma. Was ook ondertussen met loopbaan begeleiding begonnen omdat ik niet wouw wachten , heb tenslotte ook een gezin .De volgende vergadering was op 02/02/2014 weer met mijn afgevaardigde van de vakbond die gingen proberen dat ik werd uitbetaald voor mijn jaren dienst . Maar wat hebben ze nu gedaan word gewoon op straat gezet zonder een vergoeding ze gaan me wel begeleiden voor ander werk te zoeken via een extern bureau .
Is dit alles wel wettelijk kan dit zomaar want mensen die ontslagen worden door drugs feiten die krijgen nog 3 maanden uitbetaald ik word op straat gezet zonder een vergoeding ,is dit normaal ?
Laatst gewijzigd door billy50 op 03 feb 2015 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 feb 2015 11:35

wanneer ben je de laatste keer naar de arbeidsgeneesheer geweest?

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 03 feb 2015 11:41

14/09/2014 ben ik naar mensura geweest en ze gaan me nu terug naar mesura sturen om terug controle te doen

Reclame

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 03 feb 2015 11:45

ik ben nu nog op ziekenkas tot einde februari2015 . maar werkgever heeft al gezegd dat er geen optie is om terug op de firma te werken .
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 feb 2015 14:37

De werkgever kan je maar naar mensura sturen als je niet meer ziek bent. Bij werkhervatting kan hij je naar de arbeidsgeneesheer sturen en pas dan kan hij de arbeidsovereenkomst beëindigen wegens overmacht: hij ka er niet aan doen dat je arbeidsongeschikt bent, jij kan er niet aan doen dat je daar niet meer kan werken. Dus overmacht en geen vergoedingen.

Bij ontslag door drugsfeiten én 3 maand uitbetaling is de werkgever zo dom om die drugsfeiten niet in te roepen als dringende reden.

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 03 feb 2015 16:58

Dan moet ik wel waarschuwen voor de toekomst want nu kan de werkgever zo iedereen ontslagen en het kost hem niets .En dan moeten de mensen langer werken ook nog zie de toekomst sober in voor werknemers dan .
Toch bedankt voor de informatie

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 feb 2015 17:27

de werkgever kan niet iederen zomaar ontslaan. Hij moet de goedkeuring krijgen van de arbeidsgeneesheer én je kan eventueel in beroep gaan tegen de beslissing van de arbeidsgeneesheer (binnen de 7 dagen!). Natuurlijk moet je dan wel jezelf arbeidsgeschikt vinden.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 feb 2015 10:56

“Art.34.§ 1. De arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval, waardoor het voor de werknemer definitief onmogelijk wordt om het overeengekomen werk te verrichten, maakt niet uit zichzelf een einde aan de overeenkomst wegens overmacht. § 2. De in § 1 bedoelde definitieve arbeidsongeschiktheid moet worden vastgesteld hetzij door de behandelende geneesheer van de werknemer, hetzij door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Indien de vaststelling uitgaat van de behandelende geneesheer van de werknemer, dient dit te worden bevestigd door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Bij gebreke hieraan kan de door de behandelende geneesheer vastgestelde definitieve arbeidsongeschiktheid niet worden gebruikt om het einde van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht vast te stellen...§ 3. Wanneer een werknemer, overeenkomstig de § 2 bedoelde procedure, definitief ongeschikt wordt verklaard om het overeengekomen werk te verrichten, is de werkgever ertoe gehouden die werknemer aan het werk te houden overeenkomstig de aanbevelingen van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, door zijn arbeid aan te passen, of als dat niet kan door hem ander werk te geven, tenzij wanneer dat noch technisch noch objectief mogelijk is of wanneer dat om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist. § 4. Wanneer een aanpassing van de arbeidsomstandigheden technisch of objectief onmogelijk is of wanneer dat om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist of indien de werkgever geen ander werk kan aanbieden dat overeenstemt met de mogelijkheden van de werknemer of de werknemer een aanbod van ander werk dat overeenstemt met zijn mogelijkheden weigert, mag het einde van de overeenkomst wegens overmacht slechts worden vastgesteld na attestatie van de in § 1 bedoelde definitieve arbeidsongeschiktheid door de bevoegde geneesheer-sociaal inspecteur van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, binnen de termijn en volgens de nadere regels bepaald door de Koning. De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan het recht van de werkgever de arbeidsovereenkomst te beëindigen mits naleving van een opzeggingstermijn of betaling van een vergoeding overeenkomstig de bepalingen van deze wet...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 23 feb 2015 14:19

mijn werkgever vraagt dat mijn arts een document opsteld dat ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen ? VRAAG IS MOET IK DIT DOEN JA OF NEEN Henb er geen vertouwen in
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 feb 2015 14:41

Als je dit zal geven, dan zal meer dan waarschijnlijk een beëindiging van de arbeidsovereenkomst om medische redenen gegeven worden. Dan wordt de arbeidsovereenkomst zonder (verbrekings)vergoeding/opzeg stopgezet.

billy50
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 23 feb 2015 15:38

en als ik dat papier toch geef zal ik ook waarschijnlijk al mijn rechten ook kwijt zijn ? Of zie ik dat verkeerd
mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 feb 2015 16:27

je behoudt dan je rechten op werkloosheid en pensioen (gelijkstelling met voltijdse tewerkstelling), alle voordelen die je via je werkgever kreeg (hospitalisatie, ...) ben je natuurlijk kwijt.

tira00
Berichten: 929

#13 , 23 feb 2015 16:34

Als al die artsen hebben vastgesteld dat je uw job niet meer aankan, heeft jouw baas nog tijd om een aangepaste job in het bedrijf te zoeken voor je.
Ze zetten je in die tijd op tijdelijke werkloosheid.
Is er geen aangepaste job en geen toekomst meer voor jou in dat bedrijf wordt er door de 2 partijen (jij en je baas) overeengekomen dat de werkovereenkomst wordt ontbonden. (Kan je rekken zolang de RVA het toelaat)
De arbeidsgeneesheer zorgt voor alle papieren en dat alles correct verloopt.
Dan wordt je "gewoon" werkloos: GEEN ontslagpremie.
Bij de VDAB sturen ze dan door naar GTB, waar door de RVA dokter wordt vastgesteld of je en arbeidshandicap(je) hebt of niet.
Schouder alleen is maar een klein handicapje en uiteindelijk beland je terug bij de "gewone" werklozen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”