Mag werkgever kopie maken van identiteitskaart en bankkaart?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

Mag werkgever kopie maken van identiteitskaart en bankkaart?

#1 , 03 feb 2015 08:05

Geachte,

ik ben Larissa. Ik ging gisteren solliciteren. De 2 vrouwen die het gesprek deden met mij vroegen al heel snel naar mijn identiteitskaart en bankkaart en namen daar een kopie van. Mag een werkgever dat doen?

Vriendelijke groeten,
Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2015 08:19

Waarom niet ?

Bankkaart is om je rekening te weten waar ze het geld moeten storten.

identiteitskaart is om u juiste naam te hebben.
ze kunnen met een copy niks doen, en de vertrouwelijke gegevens kunnen ze niet uitlezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 03 feb 2015 09:04

Bedankt voor uw antwoord, dat wist ik niet. Mijn vriend heeft al heel dikwijls gesolliciteerd en heeft dat nog nooit meegemaakt bij een eerste gesprek, vandaar dat ik niet goed wist of dat normaal is.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 feb 2015 11:30

ze mogen dit, mits je toestemming en (strikt genomen) mits ze van het register dat ze aanleggen melding doen aan de privacycommissie volgens de geijkte procedures met alle gevolgen vandien (inzagerecht, ...).

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 19 feb 2015 00:50

Hebt u een paspoort... daar loop in niet mee rond hoor.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 feb 2015 11:13

Ben benieuwd of dat je ook zo zal reageren de dag dat werklozen steun moet gaan aanvragen. Zal je dan nog weigeren uw bankrekeningnummer af te geven, of uw ID kaart?
Er wordt tegenwoordig teveel gezwaaid met de privacywet.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#7 , 19 feb 2015 13:37

Mava105,
je opmerking is beledigend. Je spreekt serieus denignerend over werklozen.
En er wordt terecht gezwaaid met de privacywet! Hoe minder mensen van me weten, hoe minder ik er last van ondervind.
Ik ben overlaatst een huis gaan huren en de landmeter vroeg mijn identiteitskaart. Ik dacht dat hij een copy ging nemen maar hij stak die in een e-idlezer.
Hij zag prompt mijn adres! Dat kon de bedoeling niet zijn. Er was nog geen sprake van het contract tekenen.

In dit geval ook niet. Bij een sollicitatie wil ik wel een copy van mijn id-kaart geven, maar niet mijn bankkaart.
Voor je het weet, is je rekening leeggeplunderd!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 feb 2015 14:21

Mava105,
je opmerking is beledigend. Je spreekt serieus denignerend over werklozen.
ik zie niet waar hij dat zou doen.
In dit geval ook niet. Bij een sollicitatie wil ik wel een copy van mijn id-kaart geven, maar niet mijn bankkaart.
Voor je het weet, is je rekening leeggeplunderd!
dat kan men niet met een kopie.

k.b.
Berichten: 876

#9 , 19 feb 2015 14:40

Neem gewoon zelf eerst een paar copijen en neem deze mee ...
Diegene die dan echt uw ID in een e-reader wil steken zal ineens kleur moeten bekennen ...

Bij sollicitatie ed neem ik er niet zo een aanstoot aan ( ik kan begrijpen dat men soms enige zekerheid wil aangaande de persoon die men beweert te zijn... ik merk echter wel dat mijn mailbox ondertussen dagelijks mails ontvangt van allerlei winkels , ketens etc waar we klantenkaarten hebben , webshops waar we ooit iets bestelden , winkels waar we ooit eens een offerte hebben gevraagd ...

k.b.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2015 16:02

Men zet gans zijn hebben en houwen op Facebook, en als een toekomstige werkgever hun identiteitskaart vraagt, is er paniek en staat men te steigeren , rare tijd tegenwoordig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#11 , 20 feb 2015 08:55

Mava105,
je opmerking is beledigend. Je spreekt serieus denignerend over werklozen.
ik zie niet waar hij dat zou doen.
In dit geval ook niet. Bij een sollicitatie wil ik wel een copy van mijn id-kaart geven, maar niet mijn bankkaart.
Voor je het weet, is je rekening leeggeplunderd!
dat kan men niet met een kopie.
JPV, het is niet omdat u het niet beledigend vindt, dat een ander het niet beledigend vindt.
Ik heb trouwens in pb reactie gehad dat iemand het ook beledigend vindt. I rest my case.

En wat betreft die kopie van de bankkaart, daar staat je rekeningnummer op.
Dat wordt genoteerd in het computersysteem, samen met al je andere gegevens zoals identiteitskaartnummer en rijksregisternummer.
Via internet geraken hackers binnen en voor je het weet ben je een rekening armer.
Er stond deze week nog een artikel in de krant over de beveiliging bij de banken...
Hoe minder gegevens ze van me hebben, hoe minder er bij me te halen valt.
En als er dan iets weg is, zal het niet door mijn onbezonnenheid zijn.

Ik snap trouwens niet waarom (mogelijke!) werkgevers, verhuurders en andere personen of instellingen al een copy van die dingen moeten hebben?
Vroeger vroegen ze niet eens naar een copy van id-kaart en bankkaart. Daar gaf je referenties van ex-werkgevers of huisbazen.
Waarom kan dat nu niet meer op die manier?

Enne...ze hebben me dit ook eens gevraagd bij een sollicitatie. Mijn reactie was of ik dan ook een copy van hun id-kaart mocht hebben?
Ik voelde me even ongemakkelijk bij hun vraag naar mij toe als zij bij mijn vraag naar hun toe. :mrgreen:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 20 feb 2015 09:44

JPV, het is niet omdat u het niet beledigend vindt, dat een ander het niet beledigend vindt.
ik zeg dan ook enkel dat ik niet inzie waar hij iets beledigend zou gezegd hebben over werklozen. Gezien ik ook dagelijks met werklozen werk, meen ik wel wat affectie te hebben voor de gevoelens van werklozen, maar ik beweer zeker niet dat niemand zich kan storen aan een tekst. Meer zelfs, ik ben er van overtuigd dat je altijd wel iemand zal kunnen vinden die zich zal storen aan een tekst.
Ik heb trouwens in pb reactie gehad dat iemand het ook beledigend vindt. I rest my case.
gelieve dit effectief te "resten".
En wat betreft die kopie van de bankkaart, daar staat je rekeningnummer op.
Dat wordt genoteerd in het computersysteem, samen met al je andere gegevens zoals identiteitskaartnummer en rijksregisternummer.
BE24 3770 0430 6938, RRN 790708 127 80 gelieve te storten zoveel als je wil.
Ik snap trouwens niet waarom (mogelijke!) werkgevers, verhuurders en andere personen of instellingen al een copy van die dingen moeten hebben?
Vroeger vroegen ze niet eens naar een copy van id-kaart en bankkaart. Daar gaf je referenties van ex-werkgevers of huisbazen.
Waarom kan dat nu niet meer op die manier?
omdat de anonimiteit van mensen absurde grenzen aanneemt imho, waardoor je niet meer weet wie er in de straat woont. Vroeger had je als verhuurder/werkgever héél veel sociale controle. Dat is nu compleet afwezig. Je moet ook (verplicht) véél meer gegevens bijhouden en bent ook véél vlugger aansprakelijk voor vanalles en nog wat. net daarom moet men in bepaalde gevallen een aantal van die gegevens in de praktijk effectief hebben om deftig te kunnen verhuren/tewerkstellen, ... Zie bvb de construbadge in de bouw.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#13 , 20 feb 2015 12:23

Er staat nergens in de wet dat je verplicht bent je id-kaart of bankkaart bij een sollicitatie te laten copieëren.
Wanneer men een contract tekent, is dat iets anders.
Wat staat er meer op een bankkaart of id-kaart dan wat ex-werkgevers kunnen vertellen?
Er staat niet op dat ik bv. een lastige tante ben :mrgreen:

Er worden meer en meer databanken gehakt voor de privé-gegevens van mensen te bekomen.
Waarom zou dat zijn denk je? Alleen maar om te chanteren?
Criminilateit blijft zich helaas ontwikkelen.

Hoe minder gegevens men heeft van mij om mij kwaad te kunnen doen, hoe beter!
En hier stop ik ook met deze mening.
:wink:

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#14 , 20 feb 2015 20:22

Los van opinies : als er u een vraag gesteld wordt kan u daar op in gaan, of u kan weigeren. Al wat nadien gebeurt is water onder de brug....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 feb 2015 22:23

als er u een vraag gesteld wordt kan u daar op in gaan, of u kan weigeren. Al wat nadien gebeurt is water onder de brug....

Dit vind ik ook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”