IBO na 3 maand stopgezet door werkgever (geldige reden?)

cissez
Topic Starter
Berichten: 2

IBO na 3 maand stopgezet door werkgever (geldige reden?)

#1 , 27 jan 2015 19:16

Beste

Ik ben na mijn middelbaar (informaticabeheer) direct beginnen zoeken naar een job in de ict-sector, dit was nogal moeilijk zonder hoger diploma dus kwam ik uiteindelijk op het idee om een ibo-opleiding te volgen. Na wat zoeken had ik een bedrijf gevonden die mij een ibo wou aanbieden. De gesprekken verliepen goed en ik was aangenomen. Ik voelde mij zeer thuis op het bedrijf, had een goede band met de collega's, was vriendelijk tegen iedereen, ben nooit te laat gekomen (integendeel ik kwam elke ochtend om half 8 en ik moest om 8 beginnen) en 's avonds werkte ik ook altijd wat langer door. Ik deed mijn werk graag en dacht ook dat ik het goed deed. Dit 3 maanden (de opleiding duurde normaal 6 maanden) tot nu dus. Vandaag werd ik namelijk opeens uit het niets naar de vergaderzaal geroepen waar de HR-verantwoordelijke en mijn opleiding gever (de it-verantwoordelijke die mij dus 'opleiding' gaf voor ibo) zitten. We hebben toen (vanochtend dus) een evaluatiegesprek gehad, het eerste sinds 3 maand. We overlopen de punten welke negatief zijn welke positief etc. maar dan krijg ik op het einde te horen dat de ibo wordt stopgezet, waarom? Omdat ze mij binnen 3 maand niet binnen het plaatje zien van de functie (ik zou dus niet voldoende kunnen wat ik zou moeten kunnen tegen dan). In die 3 maand heb ik van de HR niets gehoord van negatieve punten of eens een gesprek gehad waar ze mij eventueel konden verduidelijken dat ik op bepaalde punten meer moet bijspijkeren, hetzelfde geld voor mijn ibo opleiding gever. Die gaf mij tussen het werk door wel af en toe eens opmerkingen van dat en dat kan je beter zo doen etc. maar heeft mij dit nooit expliciet of gewoon eens in een kort gesprek gezegd dat ik mij op bepaalde vlakken moest verbeteren of er anders gevolgen zouden komen. Ook mijn ibo-consulent heb ik in 3 maanden niet gehoord/gezien maar ik lees wel letterlijk op de vdab site (de vraag is gesteld vanuit het standpunt van de werkgever) : 'Mag ik een IBO voortijdig stopzetten? Nee, dat mag niet. Zijn er bepaalde problemen, contacteer dan je IBO-consulent. Hij bemiddelt tussen jou en je medewerker. Als je toch eenzijdig beslist om de IBO stop te zetten, kan je gesanctioneerd worden.' Hier zie ik dus dat normaal gezien als er problemen zijn met de medewerker, en die waren er blijkbaar (maar daar wist ik zelf wel niets van) want anders zou ik nu niet buitenliggen, dat ze de ibo-consulent moeten contacteren. Die heb ik zoals ik al had aangehaald in 3 maanden niet gehoord/gezien. Vandaar ook dat ik de indruk had dat ik goed bezig was op mijn werk want in die 3 maand heeft mij niemand iets gezegd / gewaarschuwd en wist dus van niets. Vervolgens krijg ik een evaluatiegesprek en denk ik 'oke nu heb ik eindelijk een feedback en weet ik op welke punten ik mij moet verbeteren en meer aandacht besteden' maar na dat gesprek zeggen ze dan direct dat het hier stopt. Ik krijg dus een evaluatie en inplaats dat ik uit mijn fouten mag leren en mijn negatieve punten verbeteren krijg ik niet eens de kans en wordt ik van de hak op de tak zonder dat ik ergens vanaf wist buitengezet. Dit is voor mij gewoon niet vatbaar. Ik snap zelfs niet dat de werkgever dat zomaar kan omdat ik volgens hun over 3 maanden niet zou voldoen aan wat ik zou moeten kunnen tegen dan, terwijl ik net mijn eerste feedback kreeg en ik mij nog niet eens heb kunnen bewijzen dat ik het wel kan en ik mij kan verbeteren op die punten.
Ik ben volledig verbaasd en zit met de vraag of dit allemaal wel correct is wat mijn (ex)-werkgever heeft gedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 28 jan 2015 10:56

Praat eens met je contactpersoon binnen de VDAB ... en lees je overeenkomst eens ...

20 jaar geleden heb ik als werknemer een IBO beeindigd ... Het kwam er toen op neer dat ik nog steeds het statuut had van "werkzoekende" ...
Ik kon dus gewoon een andere job aanvaarden in de private sector en bij mijn IBO werkgever van de ene dag op de andere beschikken ...

Mij werkgever ( een plaatselijke KMO) was zeer goed op de hoogte van de voordelen van de IBO ... die dag maakte men ook kennis met één van de nadelen ...

Hier wat leesvoer :
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 506/search" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou echter willen oproepen om U vooral te focussen op het vinden van een nieuwe baan ... vooral daar ligt de toekomst ...

Het is natuurlijk niet fout te bekijken dat alles wel volgens de "voorschriften" is gebeurt ... als werkzoekende ben je misschien aangesloten bij een vakbond ?

k.b.

cissez
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 jan 2015 12:06

Bedankt voor het antwoord

Handige site dankuwel heb er een proef account op aangemaakt staan veel interessante dingen op.
Heb idd contact opgenomen met de vdab en zal ook eens de overeenkomst lezen misschien vind ik daar nog wat.

En ja ik ben aangesloten bij de vakbond, kan ik dat ook bij hun melden? Weet niet of hun mij kunnen helpen. (ben aangesloten bij ACV)

Gr Cisse

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 28 jan 2015 12:13

U moet waarschijnlijk toch terug naar uw vakbond ivm uw werkloosheidsuitkering ...

U kan uw vakbond gerust vragen eens te beklijken dat de beeindiging van de IBO gebeurt is volgens de juiste regels ...

k.b.

lindie
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2017 15:37

Dag Cisse,

ik heb recentelijk juist hetzelfde als u meegemaakt. Ik heb al met de VDAB gesproken en mijn verhaal gedaan. Mijn ex-werkgever moest ook nog zijn verhaal doen en dan zou er een beëindigingscontract van de IBO opgesteld worden.
Uiteindelijk zie ik dat na een maand tijd mijn werkgever de IBO nog steeds niet officieel beëindigd heeft hoewel ik toch niet meer welkom ben op kantoor. Het zou voor hem zeer goed uitkomen moest ik een nieuwe job vinden, want dan gaat hij vrijuit en ben ik degene die contractbreuk pleegde.

Heeft de vakbond u kunnen helpen? Heeft u die schadevergoeding uiteindelijk uitbetaald gekregen? Ik zit momenteel met de handen in het haar.

Mvg,
Lindie

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”