Vervangingscontract en stilzwijgende verlenging

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

Vervangingscontract en stilzwijgende verlenging

#1 , 21 jan 2015 20:06

Hallo,

Ik heb volgende vraag: mijn vriendin werkt nu bijna 2jaar als gesubsidieerde contractueel (gesco) bij een OCMW met een vervangingscontract.
Dit contract zegt het volgende:
- toepassing van KB474
- arbeidsovereenkomstenwet van 03/07/1978 is van toepassing
- contract van bepaalde duur: "voor de afwezigheid van de titularissen"
- vervangingsovereenkomst voor persoon A, die ziek is en persoon B die nog verlof moet opnemen
- geen vooropzeg bij terugkeer titularissen

Nu persoon A is al lang terug van ziekte, persoon B is ook al terug en heeft zijn ontslag gegeven inmiddels.

Nu is mijn stelling dat deze arbeidsovereenkomst al be-eindigd is, maar wel stilzwijgend door de werkgever werd verlengd.
Kunnen we hier nu spreken van een contract van onbepaalde duur, of is de speciale regel van toepassing waarbij een stilzwijgende verlenging maar 1 jaar duurt en er pas na 36 maanden sprake is van een contract van onbepaalde duur ?
Is er in deze 2 gevallen (onbepaalde duur versus bepaalde duur telkens met 1 jaar verlengd) een verschil in opzegtermijn ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jan 2015 20:16

het is sowieso een contract van onbepaalde duur, gezien de reden voor vervanging vervallen is en ze nog verder gewerkt heeft.

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 05 jan 2018 10:41

Ik heb in verband met bovenstaande nog een vraag.

Het eerste vervangingscontract werd automatisch een AO van onbepaalde duur. Dit was mijn veronderstelling ook.
Nu verplicht de werkgever na 2 jaar en 1 maand van een nieuw vervangingscontract te tekenen.
Mijn vriendin kon dit niet weigeren zonder haar job te verliezen.

Vraag is nu: geldt de AO van onbepaalde duur nog altijd of is het nieuwe vervangingscontract nu geldig, dat zonder opzeg werd beeindigd omdat de titularis, die halftijds werkte, 2u had bijgevraagd.

Feit is wel dat de AO onbepaalde duur nooit correct werd beeindigd.

ALvast bedankt voor uw advies.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2018 17:16



Vraag is nu: geldt de AO van onbepaalde duur nog altijd of is het nieuwe vervangingscontract nu geldig

mij lijkt het in strijd met art 9 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
men had eerst overeenkomst onbepaalde duur moeten opzeggen en tussen de 2 overeenkomstens minsten 1 activiteitsdag moeten tussenlaten.

hoe is dit geformuleerd? in theorie zou het mss kunnen met een dading waarbij je afstand van je rechten doet.

Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”