ontslag in familiezaak

arvilomas
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag in familiezaak

#1 , 14 sep 2007 11:34

Bijna 15 jaar werkzaam in familiebedrijf als werknemer ( nv van moeder,
broer werkt ook mee als werknemer ).
Moeder wil stoppen. Wij (broer & ik ) zouden een nieuwe firma oprichten en zaak verderzetten.
Na veel discussies & veranderingen besluit de moeder onmiddellijk te willen stoppen en krijg ik mijn ontslagbrief met opzegtermijn 9 maanden
vanaf 1 september.
Na 2 dagen echter blijkt mijn broer alleen de zaak over te nemen.
Van mij wordt verwacht dat ik de 9 maanden gebruik om alles mooi af te handelen voor de firma van mijn moeder en alles mooi voorbereid voor de zaak van mijn broer. Ik ben daar niet mee akkoord
en wil een ontslag met wederzijdse instemming, maar dat wordt geweigerd. Er volgen pesterijtjes met als hoogtepunt : het 'stelen' van mijn sleutels ( 1 van de zaak, 1 van de privéwoning van ouders waar mijn bureau ( = werkterrein)). Ik kan onmogelijk nog gaan werken en ben 1 week ziek. Na die week meld ik telefonisch dat ik nog ziek ben maar dat ik de zaak niet wil rekken en dat ik dus niet meer kom werken.
Nu op 14/09/07 ontvang ik een aangetekende brief met de melding dat ik zonder enige reden afwezig ben op het werk sinds 08/09 en als ik tegen 18/09 geen geldige reden heb dat ik éénzijdig de arbeidsovereenkomst heb verbroken.
WAT NU? Wat kan zij doen? Wat kan ik doen? Wat zijn de gevolgen voor mij? Alles ligt gevoelig (familie/professioneel). Bovendien opteert mijn moeder nu, na 15j. werken al was het voor mijzelf,voor de prof. harde aanpak en mij behandelt als een gewone werknemer.
1 ding is duidelijk : ik kan en wil er niet meer werken. Ik ben niet bij een vakbond.
GRAAG dringend een nuttige reactie.
Ik heb al hier en daar geïnformeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 sep 2007 13:33

‘Een tekortkoming van een partij aan haar verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst beëindigt op zichzelf de arbeidsovereenkomst niet. Dit is slechts het geval wanneer de wil daartoe duidelijk blijkt.Uit het loutere feit dat de werknemer op een dag afwezig bleef en de reden van zijn afwezigheid niet meldde, kan zijn wil om de overeenkomst te beëindigen niet worden afgeleid. De vaststelling van de verbreking door de werkgever is derhalve voorbarig en staat gelijk met een onrechtmatige verbreking van de arbeidsovereenkomst.’(Arbh.Brussel AR.37186,5 oktober 1998).

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘Er volgen pesterijtjes...’ KAN een reden zijn tot beëindiging door u van de overeenkomst om dringende reden.

‘...en dat ik dus niet meer kom werken‘ KAN een reden zijn tot beëindiging door uw werkgever van uw overeenkomst om dringende reden.

Beiden dienen in acht te nemen “Art.35...Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging...worden gegeven,wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die er zich op beroept...“(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

‘Wanneer de rechter,op grond van de omstandigheden van de zaak,vaststelt dat de ontslaggever pas op een bepaalde datum voldoende kennis heeft gekregen van het als dringende reden aangevoerde feit,beslist hij zonder wetsschending dat het aan de ontslagene staat het bewijs te leveren van een eventuele andere datum waarop het in aanmerking genomen feit reeds voldoende bekend was‘(Cass. 4 december 1989,R.W. 1989-90,1293,J.T.T. 1990,92,noot).

‘Wanneer sommige feiten reeds enige tijd bestaan en op een gegeven ogenblik door omstandigheden worden verergerd,begint de termijn van drie dagen te lopen vanaf het bestaan van de bezwarende omstandigheden’(Cass. 21 maart 1968,T.S.R. 1968,58).

“Art.84.De bediende die door zijn werkgever opgezegd is overeenkomstig het bepaalde in artikel 82, kan aan de overeenkomst een einde maken mits een verkorte opzeggingstermijn, wanneer hij een andere dienstbetrekking heeft gevonden...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”