Altijd proefperiode van 6 maanden?

Els1980
Topic Starter
Berichten: 6

Altijd proefperiode van 6 maanden?

#1 , 13 sep 2007 14:11

Goeiedag,


ik ben Els. Mijn vriend werkt sinds dinsdag 10 april in een bedrijf. Hij had toen een 2-tal weken proef, daarna heeft hij zijn contract voor onbepaalde duur getekend.

Mijn vriend beweert dat de baas je, ook al heb je een contract van onbepaalde duur getekend, binnen de eerste 6 maanden dat je er werkt, kan ontslagen zonder reden. Hij zegt dat er in die eerste 6 maanden geen controle op gedaan word als hij iemand ontslaat en na 6 maanden wel. Hij is nu heel de tijd bang dat hij toch nog ontslagen zou worden (er is geen reden toe maar dat zit zo in zijn hoofd) dat hij geen toekomstplannen durft te maken tot die 6 maanden om zijn.

Zelf weet ik niet wat ik daarvan moet denken. Ik heb dat nog nooit gehoord. Ik dacht gewoon dat, eender na hoelang je ergens werkt je je vast contract getekend hebt, de baas je niet zomaar zonder reden kan ontslaan. Ik heb nooit geweten dat je in de eerste 6 maanden nog niet zeker kan zijn of je wel mag blijven of niet.

Weet iemand hier het fijne van?

Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes,

Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 sep 2007 12:22

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een DRINGENDE reden die aan het oordeel van de RECHTER wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren...Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door OPZEGGING aan de andere...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”