Observatieverslag privé detective gevonden

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

Observatieverslag privé detective gevonden

#1 , 09 jan 2015 14:01

Ik ben bijna een jaar buiten strijd geweest wegens Burn-out.
Uit een aantal gesprekken met mijn werkgever tijdens mijn ziekte, voelde ik aan dat hij liever had dat ik ander werk zocht, omdat hij Burn Out niet kan verantwoorden ten aanzien van een aantal collega's (5 -zie verder). Ik ben echter te koppig om zelf te vertrekken omdat ik mijn job (voor de burn out) altijd graag heb gedaan (en er goed in ben ;-) ), Deze full-time job werd alleen qua hoeveelheid veel te veel en dit in combinatie met gebrul van twee jaloerse collega's (2 van de 5 - zie verder) is de elastiek na 4 jaar vechten geknapt...
2 Maand geleden ben ik 20 uur opnieuw van start gegaan op het werk en heb ik dit "afgedwongen" door mijn ouderschapsverlof aan te vragen en door in te gaan op een deeltijdse vacature die op Internet stond (over een deel van mijn job die ik voorheen al deed, omdat mijn "full-time vervanger" niet alles kan en wil doen wat ik deed). Door mijn ouderschapsverlof aan te vragen ben ik beschermd door ontslag en kon hij niet weigeren met de melding dat hij niemand meer nodig had of dat ik geen ervaring had in die functie. Ik heb mijn baas maw verplicht om mij te geven wat ik een jaar ervoor al gevraagd had en niet kreeg.
Gisteren, tijdens het uitoefenen van mijn job, viel mijn oog op een map : observatie ** met mijn initialen.
Ik doe de map open en ik vind daarin : Het observatieverslag van een privé-detective over 2 dagen van mijn leven tijdens mijn ziekte.
Dat mijn werkgever een privé-detective inschakelt, is blijkbaar wettelijk. Op zich geen probleem, want ik ben dan ook effectief ziek geweest en had niets te verbergen.
Dit heeft het bezoek van de controledokter die ze 3 weken later hebben gestuurd ook vastgesteld.

Ik word sinds mijn terugkeer door 5 collega's volledig genegeerd, de rest is (gelukkig) maar al te blij dat ik terug ben.
Ik ben dan ook op mijn hoede, omdat ik verwacht gepest te worden.
Elk gesprek, elke vergadering die ik doe wordt op dit moment opgenomen.
Mijn Burn-Out heeft namelijk echt wel (nog steeds en misschien wel blijvend) de werking van mijn geheugen aangetast en dit is gewoon voor mij nu de beste manier om verslagen op te maken van vergaderingen, en TO DO lijsten op te maken.
Het zijn enkel gesprekken waar ik zelf aan deelneem en voor eigen gebruik dus perfect wettelijk.
Ik sla ze echter wel allemaal op want ik voel dat ze me zoeken en een dringende reden voor ontslag aan het zoeken zijn om mijn goedkoop buiten te smijten.
Nu momenteel blijft het gewoon bij compleet negeren en straal voorbij lopen alsof ik lucht ben, ook een vorm van pesten, maar dit is niet te bewijzen.

Mijn vragen :
Het observatieverslag staat op de server van het werk en iedereen van mijn collega's kan dit eenvoudig vinden, openen en lezen. Kan dit zomaar en mag dit ?
Hij mag dit document toch enkel maar bewaren in mijn persoonlijk dossier ?
Is dit geen schending van mijn privacy ? Mijn collega's mogen hier geen toegang tot hebben toch ?

Wat kan en mag ik zelf doen ?
Mijn werkgever hierover aanspreken ? Maar heb geen zin in dat gesprek.
Mag ik deze map gewoon zelf verwijderen op de server ?
De werkgever en de privédetective moeten voor de opdracht een schriftelijke overeenkomst ondertekenen waarin de gedetailleerde beschrijving van de opdracht staat.
Als het ter sprake komt. Heb ik recht om dit op te vragen en mag mijn werkgever dit dan weigeren ?

Zou het kunnen dat ze op dit moment mijn computeractiviteiten ook registreren en controleren ?
Dit mogen ze doen en ik lig hier niet van wakker, ze gaan alleen wel zien dat ik gisteren die documenten heb geopend en afgedrukt. Toch ?

Mag ik aan mijn bevriende collega's rondvertellen dat onze werkgever onze privélevens controleert ?

Mochten ze me ooit voor de rechtbank sleuren of ontslaan, kan ik dit dan gebruiken als een vorm van aanzetting tot pesterijen ?

Tja ik zit nu nog steeds in de fase van boosheid:
Grootste oorzaak van mijn Burn Out is namelijk mijn werk geweest.
Dit heeft een enorme financiële en emotionele schade veroorzaakt. (+ neem nog steeds medicatie tengevolge van die Burn Out)
Als ik nu kan en mag blijven doen wat ik nu heb "afgedwongen" maakt dit voor mij alles goed.
Als ze mij nu op een onrechtvaardige manier toch nog gaan ontslaan, wil ik krijgen waar ik recht op heb + emotionele schadevergoeding.

Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jan 2015 16:07

Van werkgever veranderen. Koppig zijn lost niet op in deze.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 jan 2015 16:13

Mijn Burn-Out heeft namelijk echt wel (nog steeds en misschien wel blijvend) de werking van mijn geheugen aangetast.
Grootste oorzaak van mijn Burn Out is namelijk mijn werk geweest.

Mogelijks kan men u dan ontslaan omdat u niet geschikt bent voor die job.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 09 jan 2015 18:37

"Iedere zakenmens die zijn eigen serieus neemt, hoort over een voice recorder te beschikken. Gebruik deze voor de bespreking van iedere belangrijk contract. De wet laat toe zonder medeweten van je gesprekspartners ieder woord vast te leggen zolang je zelf maar deelneemt aan het gesprek en de inhoud niet publiek maakt. Je beschikt nu over bewijsmateriaal dat later een extra ruggesteun kan zijn tijdens een rechtzaak."

Graag antwoorden die mij vooruit helpen graag.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 jan 2015 19:42

Mag ik aan mijn bevriende collega's rondvertellen dat onze werkgever onze privélevens controleert ?
U mag rondvertellen dat U gecontroleerd bent, maar van anderen weet u niets ...

Zoek een andere job.
Komt niet meer goed.

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 10 jan 2015 13:37

Advocaten zijn in principe toch vechters ? Ik snap de bovenstaande reacties echt niet hoor ?
Ik zal pas zoeken naar een andere job, nadat ze mij hebben ontslaan (en dit moet dan op een rechtvaardige manier gebeuren).

Ik laat geen topjob, met topcollega's achter omwille van een aantal rotte appels, domme pesters die er op elk werk wel zitten.
Mijn werkgever zou in principe moeten bijdraaien en dan is er geen probleem meer voor mij.
Indien dit niet zo is, en hij bezwijkt onder druk van die rotte appels, wil ik gewapend zijn.

Dus graag advies dat mij slimmer maakt aub.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 10 jan 2015 13:53

Mijn werkgever zou in principe moeten bijdraaien en dan is er geen probleem meer voor mij.
Dat is duidelijk ja.
Een werkgever heeft het recht om een werknemer te ontslaan.
Tenzij bij dringend ontslag, en in dat geval moet de werkgever uw grove fouten aantonen, moet er
steeds aan de verplichtingen bij ontslag worden voldaan en zal u krijgen waar u recht op hebt.
Vergoeding voor emotionele schade hoort daar niet bij.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 10 jan 2015 14:14

Ik zal pas zoeken naar een andere job, nadat ze mij hebben ontslaan (en dit moet dan op een rechtvaardige manier gebeuren).
Een topjob, waar uw werkgever een privé-detective achter u aan stuurt ?
En dat dan open en bloot op een plaats zet waar iedereen die wil dat kan zien ?
Denkt u dat die gaat bijdraaien ? Echt ?

Blijkbaar is het belangrijker voor u om ontslagen te worden dan u goed te voelen op het werk.
Veel succes met die keuze ...

eylis
Berichten: 8840

#9 , 10 jan 2015 14:21

is er binnen uw bedrijf een preventie-adviseur/vertrouwenspersoon? Is er een bedrijfsarts? Het lijkt me om te beginnen inderdaad onwettig én zeer bedenkelijk dat een observatieverslag van een privé-dedective mbt uw privéleven openlijk consulteerbaar is voor colllega's. Als u duidelijk aan het herstellen bent van een burn-out (doktersverslag?) Dan moet er een stappenplan mogelijk gemaakt worden om geleidelijk aan terug te integreren. Dat kan lang duren en als u blijvende hinder houdt(bijvoorbeeld minder goed geheugen: dat blijft bij velen een probleem) zou men u moeten kunnen helpen en herorienteren. Ontslag kan maar zelden gerechtvaardigd worden in dat geval. Dus misschien klopt her wel dat ze een makkelijke pretext zoeken....
En surf eens naar: http://www.burnout.be" onclick="window.open(this.href);return false;

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

#10 , 11 jan 2015 12:56

Ja er is een preventie-adviseur en die is nu overdreven vriendelijk en brengt alles onmiddellijk in orde, maar ik vertrouw hem niet. Doordat ik zelf een full-time workaholic WAS voor mijn Burn Out, graag gezien WAS, ken ik iedereen door en door.
Ik ben de derde die wegviel met Burn Out, maar ik ben nu wel de eerste die terugkeert en terugvecht. De wet staat nu mee achter mij en nog een groot deel van mijn collega's.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 jan 2015 08:03

Vergoeding voor emotionele schade hoort daar niet bij.
even opmerken dat in uitzonderlijke gevallen er wel degelijk een vergoeding kan worden toegekend :). Dan moet echter het ontslag door de werkgever op een manier gebeuren die zo verwerpelijk is dat nét dat ontslag (en alleen dat ontslag) voor buitensporige emotionele schade zorgt (en niet de normale emotionele schade die hoort bij een ontslag).

Een typevoorbeeld hiervan: een reporter voor het nieuws die van Martine Tanghe (mocht ze werkgever zijn) live op tv te horen zou krijgen dat die reporter nét ontslagen is en en met haar/zijn rotte kop nu wel direct naar huis mag gaan ;).

Openbaar plaatsen van een verslag van een detective is idd persoonlijk en hoort neit publiek te staan.

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

#12 , 13 mar 2015 14:00

Update voor alle pessimisten...en voor diegene die nieuwsgierig zijn voor het vervolg...
Mijn baas doet terug normaal.
Ook de rest van mijn collega's zijn terug vriendelijk en er is opnieuw een goede samenwerking.
Enkel die 2 rotte appels zeggen nog steeds geen woord en behandelen me als lucht, maar nog een paar jaar en ze zijn met pensioen.
Mijn baas noemt dit een generatiekloof en vangt dit kinderachtig gedrag op.
Ik ga ondertussen terug met plezier werken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 13 mar 2015 14:43

Blijkbaar hebt u het gedrag van uw werkgever verkeerd ingeschat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”