Contract bij bedrijf X, werken voor bedrijf Y

Forumuser
Topic Starter
Berichten: 15

Contract bij bedrijf X, werken voor bedrijf Y

#1 , 08 jan 2015 18:15

Ik heb hier geen topic van gevonden, mijn excuses als iemand deze vraag al gesteld heeft.

Ik vroeg me het volgende af:

Als ik een contract heb bij bedrijf X, en mijn collega die een contract heeft bij bedrijf Y en werkt voor bedrijf Y vraagt mij om werk over te nemen(al dan niet permanent*), heeft dit juridische gevolgen?
Zo ja, dewelke?

* met permanent bedoel ik bijvoorbeeld elke dag 2 uur werken voor bedrijf Y

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jan 2015 18:22

En op welke basis gaat die collega dat vragen?
Het is uw werkgever die dat beslist, niet een "collega" die dan bovendien nog voor een ander bedrijf werkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Forumuser
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 08 jan 2015 20:02

De collega vraagt dat, omdat zij zelf niet genoeg tijd heeft om al het werk te doen.
Het andere bedrijf is een zusterbedrijf en we werken op dezelfde werkplek.

Bij een andere job in het verleden heeft mijn werkgever gevraagd om in de voormiddag voor bedrijf X te werken en in namiddag voor bedrijf Y.
Hij is zaakvoeder van beide bedrijven.

Een werkgever zou kunnen profiteren dat in bedrijf X de loonbarema's lager zijn dan in bedrijf Y bijvoorbeeld, denk ik?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jan 2015 08:20

Als de collega dat vraagt, geeft u dat door aan de zaakvoerder. Enkel hij beslist. Indien jij dat eigenhandig zou beslissen, zou je in het slechtste geval om dringende reden ontslagne kunnen worden.

Wettelijk gezien kan u enkel werken voor bedrijf X, niet voor bedrijf Y. Wil hij u laten werken voor bedrijf Y, dient hij een nieuwe arbeidsovereenkomst op te stellen en de andere aan te passen (in onderling overleg met jou). Je hoeft hiermee niet akkoord te gaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”