vervangingscontract verlengd gedurende 6 jaar - wat nu?

TomMartens
Topic Starter
Berichten: 2

vervangingscontract verlengd gedurende 6 jaar - wat nu?

#1 , 08 jan 2015 11:10

Mijn vrouw heeft een vervangingscontract ter vervanging van 4 vaste werknemers die 4/5 werken via tijdskrediet of ouderschapsverlof.
Hierdoor heeft zij dus een vervangingscontract voor vrijwillige 4/5 werkweek, maar voor bepaalde duur.
Elk jaar opnieuw neemt men de beslissing (openbare sector) onm het vervangingscontract met 1 jaar te verlengen. Op deze jaarlijkse contracten staat uitdrukkelik vermeld dat het om vervanging gaat, voor welke personen en met een begin- en einddatum. Op deze contracten staat ook steeds dat bij terugkeer van de vervangen personeelsleden, het contract onmiddellijk zal stopgezet worden zonder opzegtermijn of vergoeding.

Dit gaat nu al 6 jaar door. Volgens wat ik lees op de site van belgie en rva en zo meer, wordt een vervangingscontract voor bepaalde duur na 2 jaar automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde duur. Echter met als uitzondering indien het om vervanging gaat van werknemers op tijdskrediet.

Mijn vraag is nu:
- als mijn vrouw werkelijk reeds 4 jaar een contract voor onbepaalde duur heeft, waarom moet zij dan jaarlijks opnieuw het vervangingscontract tekenen? Heeft dit contract dan nog enige waarde...
Moet dit dan ook noiet gecommuniceerd worden naar haar toe??
OF
- Klopt de informatie die ik lees en valt zij onder de uitzondering waarbij het contract NIET automatisch is omgezet na 2 jaar en dus nog steeds gewoon een contract voor bepaalde duur is?

Reden voor de vraag is: ze wil ander werk zoeken en we gingen ervan uit dat van zodra de einddatum bereikt was van het contract voor bepaalde duur, ze gewoon kon stoppen. Nu beweert de werkgever dat dit niet het geval is, dat ze in een contract voor onbepaalde duur zit en dus haar ontslag moet indienen, rekening houdende met opzegtermijn en -vergoeding en zo meer.

De informatie die wij ontvangen van de personeelsdienst is tegenstrijdig, onvolledig en wordt ook niet vrijwillig gegeven. Ikzelf ben geen expert en we zijn dus nu een beetje verloren in de opties.

Wie hier enig licht op kan werpen zal ik eeuwig dankbaar zijn!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jan 2015 13:12

Werkgever heeft geen gelijk. Indien deze jaarlijkse ARBEIDSOVEREENKOMSTEN (geen aanstellingen bepaalde duur, zoals in de overheid ook soms gebeurt) geeft en het gaat over vervangingscontracten wegens tijdskrediet, dan kan je vrouw wel degelijk gewoon na de einddatum stoppen.

Het is wél zo dat ze bij weigering van een verlenging van de arbeidsovereenkomst, bij de RVA hierover uitleg zal moeten geven indien de werkgever de RVA informeert (enkel in het geval ze werkloosheidsuitkeringen zou aanvragen, natuurlijk).

TomMartens
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 jan 2015 14:21

Dankjewel voor de reactie JPV.
Dat is al een geruststelling.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”