Buitenlandse zending weigeren

JanBaptist
Topic Starter
Berichten: 4

Buitenlandse zending weigeren

#1 , 07 jan 2015 00:00

13,5 jaar geleden ging ik in dienst bij mijn huidige werkgever.
Mijn werkgever is een internationaal georiënteerd bedrijf met een stevige operationele basis in Belgie.
Mijn contract maakt vermeld de functie van projectingenieur. (ondertussen vermeld mijn business card de functietitel Bedrijfsleider/Regio Manager)
Mijn contract heeft een mobiliteitsclausule, wat wil zeggen dat ik buitenlandse opdrachten niet kan weigeren.

Ik heb in de eerste 8 jaar van mijn carriere bijna 3 jaar in het buitenland verbleven.
Na 8 jaar gaf ik te kennen dat ik aan een gezinsleven wou beginnen en niet meer open stond om in het buitenland te gaan werken.
Daarop werd ik voor 5 jaar naar een Europese lidstaat gedetacheerd, met mijn gezin.
Mijn relatie liep op de klippen en mijn gezinssituatie is zo veranderd dat ik nu een kind in Belgie heb wonen, en een weken oude baby in de Europese lidstaat heb gekregen.

De detachering in het buitenland nadert de 60 maanden, dus moet er iets veranderen, iets wat ik een jaar geleden vooraangekondigd heb bij mijn werkgever. Waarbij ik eveneeens herhaalde wat ik 4 jaar geleden meldde, nl dat ik niet meer in het buitenland wou gaan werken.
In eerste instantie werd me een contract in het gastland aangeboden, gevolg was dan wel dat ik zelf voor mijn woning moet gaan zorgen en dat er me totaal geen carrieremogelijkheden werden aangeboden, ik zou de komende 10 jaar blijven doen wat ik deed.
Tweede instantie was een ridicuul voorstel om in een andere europese lidstaat gedetacheerd te worden en werk uit te gaan voeren waar ik overgekwalificeerd voor was. Daar heb ik me weten uit te manouevreren. Nogmaals herhalend dat ik geen zin meer heb in buitenlandse avonturen na 8 jaar buitenlandse detachering.

Het huidige voorstel betreft een detachering naar Londen.
Echter zonder mijn gezin. Het is de bedoeling dat mijn gezin, hier in het buitenland, verhuisd naar Belgie (wat op zich geen probleem is, mijn vriendin kan perfect een job vinden in Belgie) maar dat ik op mijn beurt alleen naar Londen ga wonen en de weekends in Belgie kan verblijven. Ik zou dan in een 'bescheiden' woning in Londen gaan wonen. (budget circa 1.200 pond/mnd). Over onkostenvergoeding (er bestaan door de fiscus gehanteerde lijstjes met dagvergoedingen van 120 euro per dag voor mensen die in Londen gaan verblijven) is er niet gesproken.

Ik heb aangegeven dat ik de job in Londen enkel maar ga uitvoeren als ik met mijn gezin naar Londen kan vertrekken. De reactie van mijn werkgever was dat dit uitgesloten is omdat dat veel te duur is en ze dat niet kunnen betalen. (om een idee te geven, de Vlaamse tak van mijn werkgever maakt 16 miljoen euro netto winst per jaar, daar zit Wallonie, en buitenland niet bij). Het is dus eerder dat ze het niet willen betalen.

Er wordt dus afgestevend op een patstelling waarbij ik niet akkoord zal gaan met de zending naar Londen. (een van de duurste regio's in de wereld). En mijn werkgever zal stellen dat er geen werk voor mijn functieprofiel in Belgie is.
Niet interessant voor mij want: Gezinstechnisch niet interessant, financieel niet interessant (dure stad, geen onkostenforfait), levenskwaliteit niet bevorderend (geen leven in Londen en een heel beperkt leven in Belgie), constante stress (in de week met de gedachtes bij gezin, in het weekend bij de job), reisstress, etc...

Hier komt dan eindelijk de vraag:
1. welke rechten heb ik omtrent deze 'weigering'?
2. wat voor ontslag risceer ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jan 2015 07:30

1. Je hebt het recht om te weigeren, echter wil dat dan wel zeggen dat je je arbeidsovereenkomst niet naleeft.
2. De werkgever zou kunnen vaststellen dat je de arbeidsovereenkomst verbreekt door je niet te houden aan de mobiliteitsvoorwaarden. Dan dien je een verbrekingsvergoeding te betalen als schadevergoeding. Werkgever kan in theorie ook nog een hogere schadevergoeding eisen als hij de schade kan bewijzen (wat hoogst zelden gebeurt).

Persoonlijk denk ik dat je met een gezinsleven moet nadenken over wat je wil: absoluut carriere maken en je gezinsleven deels opgeven of kiezen voor je gezin en "slechts" hetzelfde doen als je nu moet doen.

JanBaptist
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 jan 2015 09:05

Maakt het iets uit dat ik me wel akkoord verklaarde mocht men mij de komende 5 jaar MET mijn gezin naar Londen detacheren.
Mijn weigering heeft te maken met de modaliteiten van de detachering. Geen gezin mee. Pover verblijfomstandigheden. Geen forfaitaire vergoeding. Maw ik zie het niet zitten om met een Belgisch loon alleen in een armoedige studio in de duurste stad ter wereld te gaan wonen en 1-2 miljoen euro per jaar voor mijn werkgever netto te verdienen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 jan 2015 21:39

Als u 1 à 2 miljoen euro voor uw werkgever kan verdienen, zijn er ongetwijfeld ook andere waar u kan beginnen ...

JanBaptist
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 07 jan 2015 22:02

Ik ben volop aan het solliciteren, maar dan is het handig dat ik dit snel rond krijg. Mijn schrik is dus inderdaad dat ik ontslag en schadevergoeding aan mijn been gelapt krijg als ik in Maart niet vertek naar Londen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 jan 2015 08:49

Maakt het iets uit dat ik me wel akkoord verklaarde mocht men mij de komende 5 jaar MET mijn gezin naar Londen detacheren.
als u in uw arbeidsovereenkomst hebt kunnen bedingen dat een woning geschikt voor een gezin behoorde tot het loonpakket: ja.
Mijn weigering heeft te maken met de modaliteiten van de detachering. Geen gezin mee. Pover verblijfomstandigheden.
Ik veronderstel dat die povere verblijfsomstandigheden, zélfs in de suburbs van Londen, nog meevallen als je een budget krijgt van 1200 pond per maand kan huren. Een eenvoudige zoektocht leert me dat je vlot een huis mét tuin kan vinden voor die prijs in de suburbs. Die 1200 is overigens geen maximum, maar is het maximum dat de firma wenst voor tussen te komen.

Dus néé, je reden zal niet als een wettelijke reden tellen om een job te weigeren.

Besef dat er mensen met een LOON van 1200 pond per maand in Londen werken, hé.

JanBaptist
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 08 jan 2015 09:15

In mijn arbeidsovereenkomst staat niks over een huis voor gezin, ook niks over met of zonder gezin verhuizen en ook niks over bijkomende vergoedingen.
Dus mijn werkgever kan me dwingen om in een dump van 1200 pond per maand in de rand van Londen te gaan zitten zonder extra compensatie of aanpassing van mijn loon.
Ik betwijfel of er in Londen veel universitairen met een gezin en een Belgisch loon in een huis van 1200 pond zitten. Komt bij dat ik geen enkel gemeubeld huis in Londen heb kunnen vinden voor 1200 per maand.
Als je die sites kunt doorsturen waar je die hebt gevonden dan ben ik benieuwd.

Heb je goed gekeken dat de huurprijzen niet per week werden vermeld. Iets wat ze in Londen standaard doen.

AlwaysLearning
Berichten: 25

#8 , 10 jan 2015 21:15

Mijn contract heeft een mobiliteitsclausule, wat wil zeggen dat ik buitenlandse opdrachten niet kan weigeren.
Jij zou dus het contract verbreken. Dat kan leiden tot ontslag, verbrekingsvergoeding en schadevergoeding.
Ik heb aangegeven dat ik de job in Londen enkel maar ga uitvoeren als ik met mijn gezin naar Londen kan vertrekken. De reactie van mijn werkgever was dat dit uitgesloten is omdat dat veel te duur is en ze dat niet kunnen betalen. (om een idee te geven, de Vlaamse tak van mijn werkgever maakt 16 miljoen euro netto winst per jaar, daar zit Wallonie, en buitenland niet bij). Het is dus eerder dat ze het niet willen betalen.
Wat hun winst is maakt jouw rekening niet. Het is doorgaans door doordacht en strategisch te werk te gaan, en niet aan ieders grillen toe te geven, dat je zo'n cijfers neerzet. Je bent een radar in een netwerk en met zo'n cijfers onmogelijk verantwoordelijk voor 1 a 2 miljoen van die winst. Bovendien ligt zowat alle risico bij de werkgever, niet bij de werknemer. Via Zoopla zijn overigens genoeg deftige woningen te vinden voor (zelfs minder dan) £1200/maand. Ik kan me niet voorstellen dat je je gezin niet gewoon kan meenemen, zelf - eventueel - een beetje kan investeren om luxueuzer en ruimer te zitten als je dat zo belangrijk vindt. Als je vriendin in Be werk kan vinden, lukt dat wellicht ook in de UK. De kosten voor haar woonst vervallen dan, wat extra investeren in woonst dus mogelijk maakt. Ik snap niet waarom je dat helemaal op de werkgever wil afschuiven als je contractueel met zo'n zaken toestemde. Het feit dat hij in het verleden toestemde met jouw wensen, is een gunst geweest, geen permanent verworven recht.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 10 jan 2015 22:26

Oh ja. Die fiscuslijstjes van dagvergoedingen gelden voor ambtenaren die (korte) dienstreizen doen. UK is geen 120euro maar 101euro. In de prive heeft die zottigheid nooit bestaan: enkel bewezen uitgaven terugbetaald voor korte reizen. Michel de eerste zou hier een mooie besparing kunnen realiseren.

1200 pond woonvergoeding (en mogelijks een interessanter loonbelasting) lijkt mij een faire deal. Zo duur is UK nu ook weer niet (hoe zouden de Engelsen er anders met hun lage salarissen overleven ;-)).

t Feit dat je niet vlot anders werk vindt geeft aan dat de aangeboden voorwaarden "conform" lijken te zijn. Je zal keuzes moeten maken.

PS heb meer dan 10 jaar meer dan 25% van m n tijd intercontinentaal gewerkt dus k heb wel wat ervaring in de materie ;-).

AlwaysLearning
Berichten: 25

#10 , 14 jan 2015 22:33

@Sirkii: die bestaan in de privé zeker wel, alleen inderdaad niet in deze context.

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 17 jan 2015 21:11

@Sirkii: die bestaan in de privé zeker wel, alleen inderdaad niet in deze context.
Ben ik mee akkoord. Basisprincipe voor expats is "no gain no loss": de extra s dekken accommodatie, een vergoeding voor duurder levensonderhoud en extra s voor school, ... en ongemakken/risico s, ... Dit alles is (excl accommodatie) geen 120 euro per dag netto extra voor "gewone" werknemers.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”