Werkgever wil nieuw contract laten tekenen

Dirty Harrie
Topic Starter
Berichten: 19

Werkgever wil nieuw contract laten tekenen

#1 , 28 dec 2014 13:41

Hallo,

Omdat er in het huidig contract geen vermelding is van variabel uurrooster, wil mijn werkgever mij een nieuw contract laten tekenen.

Ik werk nu al 10 maanden voor hem. In mijn huidig contract staat niets vermeld van proefperiode, dus vast contract. Is ook zo meegedeeld door de werkgever.

Waar moet ik nu op letten als hij een nieuw contract laat tekenen, en kan dit zomaar? Kan de werkgever mij nu een contract geven waarin wel een proefperiode opgenomen is? En wat als ik niet akkoord ga met eventuele wijzigingen? Heeft dit dan gevolgen op eventueel ontslag, werkloosheidsuitkering, verlof etc? Is mijn eerste "echte" job, en mijn werkgever gaat nogal losjes om met alles, dus ben liever zeker. :mrgreen:

Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
a162378
Berichten: 118

#2 , 28 dec 2014 15:21

Als leek lijkt het me eerst en vooral al logischer dat je een wijziging van je vorige contract ondertekend.
Waarom een nieuw contract?

Laat ook informatie opnemen over de "variabiliteit" van je uurrooster.
Voor het zelfde geldt vraagt hij je om op onmogelijke uren te komen, omdat jij dat zomaar hebt ondertekend...

Al moet ik ook zeggen niet vertrouwd te zijn met de materie, iemand anders kan vollediger antwoorden...

eylis
Berichten: 8840

#3 , 28 dec 2014 16:00

ben je er het zelf mee eens om met een variabel uurrooster te gaan werken? In elk geval heeft je werkgever met jou al een geldig arbeidscontract afgesloten waar hij niet zomaar afkan. Tijd om goed na te denken wat jij in de plaats wenst voor het "verzwaren" van de arbeidsvoorwaarden. Wellicht kan je enkele extra voordelen onderhandelen én de vraag dat er géén proefperiode afgelegd moet worden. anders blijft het bij het oude :-)

Reclame

Dirty Harrie
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 28 dec 2014 16:09

De variabiliteit gaat over vaste vrije dagen die indien nodig komen te vervallen naar andere dagen e.d.

Dus stel dat er in het nieuwe contract een proefperiode staat, en ik weiger te tekenen, kan hij ( in casu de werkgever) niets doen, want reeds een geldig contract?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 28 dec 2014 18:17

Je moet het natuurlijk niet hard spelen, maar je hebt onderhandelingsruimte. Immers er IS een arbeidscontract, dus die blijft tot op heden in regel. Als jullie het niet eens raken, moet de werkgever overgaan tot ontslag met de nodige overlast voor hem. en jij weet waarschijnlijk wel in te schatten of hij je eerder wil houden dan kwijtspelen. Probeer vriendelijk te onderhandelen. Maar nu nog een proefperiode voorzien heeft geen zin: je hebt al bewezen wat je kan en je arbeidsinhoud verandert niet. Dus is zo'n clausue overbodig. Je kan natuurlijk de vraag stellen aan de werkgever waarom hij die cluasule dan wél in het contract wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2014 18:26


Omdat er in het huidig contract geen vermelding is van variabel uurrooster, wil mijn werkgever mij een nieuw contract laten tekenen.

is dit enkel voor u of voor iedereen? want dan zou een wijziging van het arbeidsreglement nogal wat logischer zijn.

proefperiode is afgeschaft
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”