Switch van bediende naar Freelance - schadevergoeding?

nexa
Topic Starter
Berichten: 2

Switch van bediende naar Freelance - schadevergoeding?

#1 , 16 dec 2014 14:18

Ik heb een vraag ivm een vrij complexe situatie waar ik al jaren inzit en eindelijk eens wil uitgeraken.

Het zit als volgt:

Ik ben werknemer (consultant) bij firma A.
Firma A verhuurt mij aan firma B
Firma B (een pure bodyshop) verhuurt mij op haar beurt aan Klant, zijnde firma C, en dit reeds gedurende 5,5 jaar.

M.a.w. A <-> B <-> C

Firma B heeft in het contract met zowel firma A als firma C een schadebeding van X aantal weken aan het geldende dagtarief als penalty (concurrentiebeding).

Gezien ik al een tijdje niet meer tevreden ben bij firma A, deze op haar beurt naar firma B wijst omdat zij te veel marge nemen, en die op hun beurt firma A en C met de vinger wijzen, ben ik op zoek naar een uitweg.
Een van die mogelijke uitwegen is dat ik ontslag neem bij firma A, en op freelance basis rechtstreeks voor firma C (de klant) ga werken. Firma C is bereid hiervoor de volledige penalty aan firma B te betalen.

Nu stelt firma A, dat gezien zij reeds enige tijd met een verlies werken op dat contract maar zij dat tot nu toe hebben aanvaard omdat ik graag bij die klant blijf, zij als benadeelde partij van die uitweg mij zouden kunnen vervolgen en dat totale verlies van die periode van mij zouden kunnen terugvorderen als schadeloosstelling.

Ter verduidelijking, Firma A heeft geen rechtstreeks contract met firma C, ikzelf heb geen rechtstreeks contract met firma B.
Klopt deze stelling dat zij dat verlies (waar ik niet van op de hoogte was, dat zij beslissen om met verlies te werken daar kan ik weinig aan doen, in onderhandel de contracten niet), van mij zouden kunnen terugvorderen?

Mijn arbeidscontract is een standaard arbeidscontract waar geen concurrentiebeding in vermeld staat.
Mij lijkt het ook logisch dat ik niet voor een concurrent ga werken, gezien firma B wordt uitgekocht en ik dus rechstreeks voor firma C zou werken, al zij het dan op zelfstandige basis dus in essentie word ik zelf "concurrentie" van firma A. Al kan je moeilijk van concurrentie spreken als het bestaande contract voor hen verlieslatend was.

Indien iemand wat duidelijkheid kan scheppen hierin ben ik deze zeer dankbaar :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2014 16:00

Indien jij, als freelance, fulltime voor firma C gaat werken, is dit schijnzelfstandigheid.

nexa
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 dec 2014 18:44

Misschien had ik er ook nog moeten bij vermelden dat ik reeds zelfstandig ben in bijberoep op kleine schaal (in de IT sector, hosting en onderhoud van een paar websites, wat pc herstellingen in het weekend etc.). Firma C zou dus niet mijn enige klant zijn in dat geval.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2014 21:05

firma A kan niks van jou terugeisen, gezien je geen zelfstandige bent en er geen concurrentiebeding is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2014 11:58

Indien jij, als freelance, fulltime voor firma C gaat werken, is dit schijnzelfstandigheid.
Als de topic starter zelf uren en werkdagen kan bepalen, niet onder "gezag" staat van iemand van firma C, en nog andere klanten heeft, denk ik niet dat dit als schijnzelfstandigheid zal beschouwd worden. Als voorgaande echter niet het geval is, daarentegen, heb je volledig gelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 18 dec 2014 12:14

firma A kan niks van jou terugeisen, gezien je geen zelfstandige bent en er geen concurrentiebeding is.
En firma B evenmin omdat je met haar geen contract hebt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2014 14:54

firma A kan niks van jou terugeisen, gezien je geen zelfstandige bent en er geen concurrentiebeding is.
En firma B evenmin omdat je met haar geen contract hebt.
En firma C is bereid de penalty aan B te betalen. Dus is er verder geen enkel probleem voor jou om voor C te gaan werken. Wat tussen firma A en B afgesproken is maakt jouw zaak niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”