Consultant => Freelance ==> Niet-Concurrentiebeding?

DeBieke
Topic Starter
Berichten: 3

Consultant => Freelance ==> Niet-Concurrentiebeding?

#1 , 11 dec 2014 20:38

Hallo,
Ik had een vraagje ivm het niet-concurrentiebeding. Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Mijn situatie:
momenteel werk ik als consultant bij een IT-bedrijf. Reeds enkele maanden zit ik, samen met enkele collega's, bij een klant (bedrijfX).
Sinds kort ben ik aan het denken om Freelance te worden. Aangezien bedrijfX enorm tevreden is van mijn werk, zouden ze, indien ik Freelance zou worden, zouden ze mij meteen een contract voorschotelen. Op hetzelfde project en in dezelfde rol welliswaar.

In mijn huidig contract staat een niet-concurrentiebeding. Ik weet dat mijn baas mij zeker niet wil laten gaan en bijgevolg zal de kans dat hij hierop beroep wil doen, zeer groot zijn.

Mijn bruto jaarloon ligt tussen 32.886 euro en 65.771 euro, ben bediende, maar heb geen idee of er iets van het niet-concurrentiebeding in de sectorale cao of ondernemingscao staat.

Als ik het zo zelf lees ziet het er niet goed uit voor mij... Iemand enig idee (ref. naar andere, gelijkaardige rechtspraak ofzo), wat de gevolgen voor mij zouden kunnen zijn? Of is er een manier om onder het niet-concurrentiebeding uit te geraken?

Alvast heel hard bedankt voor de input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2014 12:43

Probeer ook uit te vissen wat er in het contract tussen uw werkgever en het bedrijf waar u voor werkt, staat. Dikwijls staan er in deze contracten ook clausules dat de klant de consultant niet buiten de firma om in dienst mag nemen / een consultancy opdracht kan geven. De vergoedingen die moeten betaald worden als dit wel gebeurd, zijn ook niet van de poes, zodat het wel eens goed kan zijn dat het bedrijf waar je nu voor werkt, helemaal niet bereid is die "boete" te betalen om je rechtstreeks voor hen te laten werken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DeBieke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 dec 2014 08:28

Bedankt voor je reactie, Gebruiker21! Dit ga ik zeker eens uitzoeken.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2014 09:42

Zonder de CAO te kennen, ben ik wel vrij zeker dat dit concurrentiebeding in de IT sector wel geldig zal zijn. Je baas zal zich er dus wel kunnen op beroepen, vermoed ik. Maar niets VERPLICHT hem om zich daarop te beroepen, natuurlijk. Als je relatie met je baas zeer goed is, zou je er over kunnen praten om zo tot een compromis te komen. Maar zoals ik zei: tussen consultancy-bedrijf en klant zal ook zo'n clausule bestaan, dus ook daar zou een compromis moeten gezocht worden.

Alles hangt dus af van de verstandhouding tussen jou, je baas en de klant, en de verstandhouding tussen je baas en de klant. In het slechtste geval beroepen ze zich op de clausules in de contracten, en dan wordt rechtstreeks voor de klant gaan werken voor jou misschien wel héél moeilijk.

Laat ons weten hoe het afloopt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 dec 2014 12:47

wat is "enkele maanden"?

DeBieke
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 dec 2014 19:21

wat is "enkele maanden"?
Meer dan 2 jaar.
Alles hangt dus af van de verstandhouding tussen jou, je baas en de klant, en de verstandhouding tussen je baas en de klant. In het slechtste geval beroepen ze zich op de clausules in de contracten, en dan wordt rechtstreeks voor de klant gaan werken voor jou misschien wel héél moeilijk.
De verstandhouding tussen mij en mijn baas is zeer goed. De verhouding tussen mijn baas en de klant is ook zeer goed, het is een heel belangrijke klant voor mijn werkgever.
Het probleem is natuurlijk, wanneer ik bij mijn baas ga praten over het concurrentiebeding, staat mijn keuze vast. Dan terugkrabbelen, omdat hij bv beroep wil doen op deze clausule, is natuurlijk nefast voor de verstandhouding tussen mij en mijn werkgever.
Een tijdje geleden heeft iemand bij mijn werkgever ontslag genomen om vast in dienst (dus niet als freelance) te gaan bij zijn klant. Mijn werkgever heeft toen beroep gedaan op het niet-concurrentiebeding en de klant waar mijn collega naar toe gegaan is, heef toen de boete betaald.

Ik heb binnenkort ook nog een onderhoud met iemand van de klant die op het departement Legal zit en verantwoordelijk is voor de contracten van de externe consultants. Vermoedelijk heeft de klant al eerder consultants als freelance aangenomen, die daarvoor vast in dienst waren bij een ander bedrijf. Misschien dat zij mij nog wel wat kan vertellen, PLUS zij kent ook de contracten tussen mijn werkgever en hen.

Alvast bedankt allemaal voor de reacties, keep you posted!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”