Onduidelijkheid IBO-contract

Gebruiker41
Topic Starter

Onduidelijkheid IBO-contract

#1 , 10 dec 2014 17:55

Ik heb een vraag omtrent het IBO contract. Ik ben vorige maand gestart met een IBO contract met een duurtijd van 1 maand. Van deze maand heb ik 2 weken gewerkt en was ik 2 weken wettig afwezig. Door gezondheidsredenen heb ik samen met mijn werkgever besloten dat ik na deze IBO maand geen vast contract zal tekenen en dus stop. Wat mijn (voormalige) werkgever nu nog te doen staat is het document: 'kennisgeving van het einde van een IBO' in te vullen. Op dit formulier zouden we vermelden dat ik niet onmiddellijk in dienst ben getreden omwille van gezondheidsredenen. Maar mijn IBO-consulent zegt nu dat ik een attest nodig heb waarin staat dat ik medisch niet in staat ben deze job uit te oefenen. Dit attest zou ik nodig hebben om in orde te blijven met de RVA en geen sancties te krijgen. Mijn dokter en ik hebben onze twijfels over dit attest omdat het in de toekomst wel eens tegen mij gebruikt zou kunnen worden. Wat nu? Want uiteindelijk verbreek ik toch niet echt het IBO-contract? Ik wil gewoon geen vast contract tekenen. Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2014 20:36

Als je een vast contract weigert zonder goeie reden ben je zelf verantwoordelijk voor het feit dat je werkloos blijft. Dat moet je dus verantwoorden tegenover de RVA.

Je dokter (en jij) kennen niet veel van het effect van medische attesten op tewerkstelling. Het afgeven van zo'n medisch attest aan de RVA/VDAB zal enkel bepalen dat je die ene job niet meer kan uitoefenen, maar zegt niks over andere tewerkstelling. De RVA zal je bij het ontvangst van het bericht van die medische ongeschiktheid waarschijnlijk wel naar een controlerend RVA-geneesheer sturen, omdat ze weten dat veel huisartsen iets te voortvarend medisch attesten afleveren. De RVA-geneesheer doet een marginale toetsing: hij moet niet afwegen dat je ZEKER te ziek bent voor zo'n job, maar wel dat het effectief waarschijnlijk is dat je de job waarvan sprake niet kan uitoefenen. Indien je effectief die job niet kan uitvoeren door ziekte, moet je dus niet veel vrezen.

AlwaysLearning
Berichten: 25

#3 , 18 dec 2014 18:23

Er zit overigens een verplichting aan een IBO-contract en dat is dat je minimaal het dubbele van de IBO tewerkgesteld wordt door het bedrijf in kwestie (onbepaalde duur is dus geen vereiste, ze mogen een contract van beperkte duur bieden). De werkgever kan een IBO niet stopzetten zonder tussenkomst van je consulent. Ik dacht trouwens dat een IBO bij twee weken afwezigheid gewoon met die termijn verlengd wordt (maar dat laatste ben ik niet helemaal zeker). Het lijkt me ook logisch aangezien de IBO ook kan verlengd worden als de opleiding nog niet voltooid is (het erop volgend contract wordt dan ook verlengd met het dubbele van die termijn).

Reclame

AlwaysLearning
Berichten: 25

#4 , 18 dec 2014 18:28

Ik heb overigens niet de ervaring dat de VDAB niet meedenkt in deze. Ik heb ook al eens een IBO met een potentiële werknemer moeten afbreken. We hebben gewoon van bij het begin de VDAB betrokken en er waren voor geen van beiden sancties. Een IBO dient als opleiding. Het kan altijd dat deze niet succesvol is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”