Potentiële werkgever checkt zonder toestemming ex-werkgever

Flexible88
Topic Starter
Berichten: 3

Potentiële werkgever checkt zonder toestemming ex-werkgever

#1 , 09 dec 2014 21:17

Allen,

Ik heb recent gesolliciteerd bij een bedrijf en mocht hier op sollicitatiegesprek komen. De dag van het gesprek werd ik echter opgebeld door de potentiële werkgever en deze wist mij te vertellen dat hij mijn ex-werkgever heeft gecontacteerd en deze zou een zeer slechte referentie hebben gegeven (wat mij zeer hard verwondert). Ik vermoed dat deze uitspraken gemaakt zijn door de ex-werkgever omdat hij kwaad is dat ik mijn ontslag had genomen.

Aangezien de potentiële werkgever een klant is bij de ex-werkgever mocht ik niet meer op sollicitatiegesprek komen.

Nu heb ik begrepen dat het contacteren van ex-werkgevers zonder toestemming in strijd is met de privacy wetgeving. Als dit klopt welke stappen kan ik dan ondernemen tov. de potentiële werkgever? Hoe pak ik dit best aan?

Verder wou ik ook vragen of het mogelijk is mijn personeelsdossier bij de ex-werkgever op te vragen. Er zijn evaluatiegesprekken bij de ex-werkgever die uitgeschreven en gehandtekend zijn door beide partijen, aangezien deze vrij positief waren zou ik deze graag in handen krijgen om zo de negatieve feedback te kunnen weerleggen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2014 11:12

je hebt het recht op elk document waarop een kopie van je handtekening staat.

Als je zélf de namen van je vorige (en dus niet huidige) werkgever doorgeeft, mag een werkgever deze contacteren, tenzij je uitdrukkelijk aangaf dat dit niet mag. Net omdat je een referentie geeft, is het logisch dat de vorige werkgever kan gecontacteerd worden. enkel vragen die betrekking hebben op het werk kunnen gevraagd worden, niet zaken zoals 'heeft hij wel eens een relatie gehad met persoon X/Y" of "sport hij veel".

Flexible88
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 dec 2014 11:59

Bedankt JPV.

Maar ik had enkel de naam van het bedrijf van mijn ex-werkgever vermeld. Dit kan men toch niet als referentie beschouwen?

Het is immers toch mijn plicht om ex-werkgevers te vermelden als deze relevant zijn voor de functie?


Kan ik dus eigenlijk stappen ondernemen tov. de potentiële werkgever voor het contacteren van de ex-werkgever zonder toestemming?


Bedankt!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 dec 2014 12:07

Je moet de naam van de werkgever nier vermelden. Je carrière kan je opsommen zonder vermelding naam, sector is voldoende.

Flexible88
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 10 dec 2014 13:13

Dus als ik bv. Coca-Cola vermeldt op mijn CV dan mogen alle toekomstige potentiële werkgevers Coca-Cola opbellen om daar naar feedback over mij te vragen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 dec 2014 20:08

tenzij je dat expliciet weigert.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”