Dringend: Vader (metser) wordt gedwongen opzeg te geven.

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

Dringend: Vader (metser) wordt gedwongen opzeg te geven.

#1 , 04 dec 2014 18:38

Mijn vader (bouwvakker - metser) belt net teneergeslagen dat zijn baas hem dwingt zijn opzeg te geven.

Zijn baas boekt het huidig bedrijf op (of heeft dit reeds gedaan), en heeft een nieuw bedrijf opgestart. Morgen dient iedereen collectief ontslag te nemen, uit eigen overweging, om dan vervolgens een nieuw contract bij het nieuwe bedrijf te ondertekenen.

Dit is niet de eerste keer dat het voorvalt. Mijn vader krijgt geen tijd het nieuwe contract door te nemen.
De loon- en werkvoorwaarden zijn dus onbekend.

Indien mijn vader niet akkoord gaat, dreigt de baas met ontslag en slechte referenties.

Mijn vader is dit moe, gezien hij er voor vreest loon te verliezen.
Anderzijds is hij bang om geen werk meer te vinden vanwege zijn leeftijd (55+).


Wat zijn hier de opties?
Indien mijn vader ontslag weigert te nemen, en het nieuwe contract weigert te tekenen, wat dan? Zal hij dan ontslaan worden met ontslagvergoeding? Mijn vader is lid van het ACV, kunnen zij helpen?

Ik kom tijd tekort om alle informatie op te zoeken die mijn vader nodig heeft, doorverwijzingen, tips en raad zijn dus erg welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 dec 2014 20:56

Niemand kan verplicht worden een nieuw contract te tekenen. Hij heeft dus het recht om te weigeren. Hij kan ook aanpasingen eisen bij elke nieuwe overeenkomst VOOR het tekenen van die overeenkomst (laat dan wel elke aanpassing paragraferen). Hij kan dus bvb laten vermelden op het contract: "ongeacht elke andere bepaling op deze arbeidsovereenkomst behoudt de werknemer minstens de loon- en arbeidsvoorwaarden (inclusief ancienniteit) opgebouwd door de tewerkstelling bij zijn vorige werkgever".

Met deze vermelding die door de werkgever apart dient geparagrafeerd te worden, behoud hij al zijn rechten.

Als hij geen overeenkomst vindt met zijn "nieuwe" baas, kan de werkgever hem ontslaan. Ofwel zal hij dan de arbeidsovereenkomst moeten verbreken (met betaling van een verbrekingsvergoeding), ofwel zal de werkgever (en NIET de nieuwe firma) hem dan gedurende de opzeg verder moeten tewerkstellen.


Vakbond kan zeker helpen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2014 03:35

naar dokter een dagje ziek en naar vakbond gaan en vragen of er geen extra rechten zijn wegens sluiting van bedrijf voor 55+
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 dec 2014 15:28

NOOIT zelf ontslag geven tenzij hij al een contract ondertekend heeft (bij de "nieuwe" baas, of bij een nieuwe baas)

Als de "nieuwe" baas hem niet aanneemt, is hij alvast 1 werknemer (of allemaal ...) "gratis" kwijt.

Dit is puur omzeilen van de wetgeving op collectief ontslag.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 05 dec 2014 15:41

Inderdaad. Eerst het nieuw contract ondertekenen, dan pas zelf ontslag indienen.
Indien zijn werkgever dit niet wil mag je er van uitgaan dat er iets niet pluis is.

Probeer ook met smartfone het gesprek op te nemen. Want uitspraken als 'dreigt de baas met ontslag en slechte referenties. Zijn laster en eerroof indien hij dit werkelijk uitvoert en is dit nu al chantage.
Strafbaar dus.

In ieder geval, uw vader is metser? In dit geval zou ik al beginnen uitkijken voor nieuw werk, want ik weet niet of dit wel zo verstandig is om te blijven werken voor een werkgever die zijn personeel bedreigd.

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 05 dec 2014 22:49

Bedankt voor de uitleg en hulp.

Ik heb contact gehad met het ACV, en de praktijken van de baas uitvoerig besproken.
De conclusie was: bedrijf + baas aangeven, of kiezen voor werkzekerheid.

Mijn vader had geen mogelijkheid om op brugpensioen te gaan.
Hij heeft gekozen voor werkzekerheid.

Zijn nieuw contract voldoet aan alle voorwaarden, al heeft hij jammer genoeg een paar maanden ancienniteit verloren...
Hij heeft eerst zijn nieuw contract kunnen tekenen, vooraleer hij ontslag nam.

Ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst niet meer voorvalt...

Nogmaals bedankt voor jullie feedback.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 dec 2014 00:35

Je schreef eerder dat het al voorgevallen was ...
Dit gaat niet de laatste keer zijn.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 dec 2014 01:36

Bedankt voor de uitleg en hulp.

Ik heb contact gehad met het ACV, en de praktijken van de baas uitvoerig besproken.
De conclusie was: bedrijf + baas aangeven, of kiezen voor werkzekerheid.

Mijn vader had geen mogelijkheid om op brugpensioen te gaan.
Hij heeft gekozen voor werkzekerheid.
praktisch gezien allicht de beste keuze
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

giserke
Berichten: 2434

#9 , 06 dec 2014 11:59

Ik kan uw vader alleen maar aanraden, toch een andere werkgever te zoeken.
Werkgevers die op die manier met hun personeel omgaan kun je nooit vertrouwen, en mag je er zeker van zijn dat dit niet het eerste en laatste conflict zal geweest zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”