Bedrijf heeft zga faillisement aangevraagd, Info nodig.

Hoelahoep
Topic Starter
Berichten: 3

Bedrijf heeft zga faillisement aangevraagd, Info nodig.

#1 , 28 nov 2014 16:30

Hallo iedereen,

het bedrijf waar ik nu bijna 10j voor werk heeft zo goed als het faillisement aangevraagd.
Echter van die 10j ben ik ongeveer al 9j op onderaanneming bezig voor een ander bedrijf.
Ik heb dit laten weten aan het ander bedrijf van het faillisement (van het bedrijf waar ik voor werk), en deze willen me graag meteen een contract bij hun geven.

Nu..

Ze willen me graag volgende week al het contract bij hun laten tekenen, en dan gaan zij ook al een ontslagbrief opmaken voor mij en alles in orde brengen.
Zodat ik begin januari volgend jaar bij hun kan beginnen.

Wat gaat het meeste in mijn voordeel zijn?

Laten ontslagen door het faillissement,
of ontslag zelf geven, december (zolang het nog draaiende is) nog uitdoen en januari op het andere bedrijf beginnen.

Volgens mij loop ik toch premie's mis als ik zelf mijn ontslag geef, en het bvb de week erop volledig gedaan is en de curator er is?
Het bedrijf waar ik voor werk telt minder als 10 werknemers.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2014 17:35

arbeider of bediende? welk paritair comité

Hoelahoep
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 nov 2014 18:49

Ik ben arbeider, paritair comité weet ik u morgen te zeggen.

Mvg

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2014 21:41

De vraag is maar of uw bedrijf nog alle premies en dergelijke kan uitbetalen waar u recht op heeft. Het faillissement zal wel niet voor de lol aangevraagd worden.

Hoelahoep
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 nov 2014 08:38

JPV , Op mijn loonbrief staat Paritair Comité 111002.
Dus volgens mij moet dit 111 zijn , Paritair Comité voor de metaal-, machine- en elektrische bouw.

Lanox , hiervoor bestaat het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen toch nog?

Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 nov 2014 11:47

Indien je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op de volgende zaken, die je wel zou krijgen bij ontslag door curator na faillissement:

- 14 weken verbrekingsvergoeding
- 2500 (indien nét geen 10 jaar) of 3750 (indien > 10 jaar) ontslaguitkering (netto, niet belastbaar)
- 153.70 euro / jaar ancienniteit (eventueel meer indien > 45 jaar)

Persoonlijk zou ik dus zo lang mogelijk blijven tot het failliet gaat en dan de dag erna een nieuw contract blijven. Gezien je toch voor dezelfde firma (in de praktijk) blijft werken, zou dit geen probleem mogelijk zijn voor je nieuwe werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”