Ontslag door werknemer

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Ontslag door werknemer

#1 , 26 nov 2014 13:38

Mijn vrouw heeft een werkneemster die het bedrijf zou willen verlaten door ontslag te nemen. Nu zou ze willen dat mijn vrouw haar een papier tekent waarin staat dat het een beëindiging is van het contact met onderlinge toestemming terwijl het de werkneemster is die wil vertrekken. Als de werkneemster haar ontslag geeft kunnen we daarin vermelden dat ze haar opzegtermijn niet hoeft te doen (en ook niet betaald wordt) zodat ze onmiddellijk kan vertrekken en dit met wederzijdse toestemming?
Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 26 nov 2014 13:56

U kan inderdaad in onderling akkoord overeenkomen dat een bepaald arbeidscontract op datum XX eindigt, waarbij geen der partijen elkaar enige vergoeding is verschuldigd. Deze arbeidsovereenkomst eindigt dan zowel voor werknemer en werkgever op datum XX, zonder prestatie van opzeg of betaling van verbrekingsvergoeding. U dient wel eventueel het vertrekvakantiegeld (bedienden) te betalen en indien de sectoriele CAO dit voorziet ook nog een (prorata) eindejaarspremie.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 26 nov 2014 15:11

Ik zou de vraag stellen aan het sociaal secretariaat. Zodat ze goed weet wat ze tekent en ingedekt is.

Reclame

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 26 nov 2014 21:31

Ik zou de vraag stellen aan het sociaal secretariaat. Zodat ze goed weet wat ze tekent en ingedekt is.
Doe ik morgen, ik hou jullie op de hoogte.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 nov 2014 22:05

BEEINDIGING VAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST IN WEDERZIJDS AKKOORD


De werkgever ………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
vertegenwoordigd door : ……………………………………………………………………

en

de werknemer ………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..

stellen hierbij in WEDERZIJDS AKKOORD een einde aan de arbeidsovereenkomst zonder inachtneming van een opzegginstermijn en zonder betaling van een opzeggingsvergoeding,
op datum van : …………………………………


Beide partijen zien hierbij dan ook uitdrukkelijk af van alle rechten in het kader van de wet op de arbeidsovereenkomsten en doen afstand van elke contractuele en andere vorderingen tot schadevergoeding op basis van welke wetgeving ook.


Opgemaakt in 2 exemplaren te …………………………. Op …………………………….



Handtekening werknemer, Handtekening werkgever,

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 28 nov 2014 11:14

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :1° door afloop van de termijn;2° door voltooiing van het werk, waarvoor de overeenkomst werd gesloten;3° door de wil van een der partijen, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde tijd werd gesloten, of ingeval een dringende reden tot beëindiging voorhanden is;4° door de dood van de werknemer;5° door overmacht.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Beëindiging met wederzijds akkoord is zulke algemene wijze waarop de verbintenissen te niet gaan .Bij ontbreken van opzegging ontbreekt dan eveneens een opzeggingstermijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rocky2014
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2018 18:50

Als de plaatsnaam op de beëindiging in wederzijds akkoord verkeerd is ,is deze dan rechtsgeldig?

Rocky2014
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2018 19:04

Mijn vrouw werd onder valse voorwendselen door haar werkgever verplicht om zelf ontslag te nemen.Kan dit zomaar?
Feiten:Zij zit a de kassa v e doe het zelf zaak en heeft een fout gemaakt ivm
Eco-cheques vr een bedrag v ongeveer 100 euro in het voordeel vd klant dus
Zelfs niet in hr eigen voordeel en hr baas gaf hr de keuze om zelf ontslag te nemen of hij zou de politie bellen voor diefstal wat uiteraard te gek is voor woorden ,doch stond mn vrouw er op die moment niet bij stil en nam ze dus ontslag.Mag dit zomaar en kunnen we hier eventueel iets aan doen aub?

eylis
Berichten: 8840

#9 , 17 apr 2018 19:50

Post best je vraag in een nieuwe topic. Een oude post kapen is erg verwarrend om op te antwoorden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”