advies bij ontslag

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

advies bij ontslag

#1 , 24 nov 2014 20:43

Hallo,
Graag had ik jullie advies gekregen omtrent volgende:

Ik heb ik oktober zelf mijn onslag gegeven bij mijn werkgever. Ik heb een nieuwe job gevonden. Ik had 10 jaar dienst en moest een opzegtermijn doen tot eind februari 2015.
Ik had op mijn ontslagbrief de vraag gesteld om zo snel mogelijk het bedrijf te mogen verlaten, met het voorstel 3 nov 2014.
Mijn werkgeven heeft dit toen niet goedgekeurd. Hij zei me mondeling dat hij me wenst te houden tot eind dec 2014.
Vandaag 24 nov belde mijn werkgever me op met de melding dat ik woensdag 26 nov het bedrijf mag / moet verlaten...
Daar ik niets op papier heb gekregen van effectieve einddatum is mijn nieuwe werkgever er pas op voorzien dat ik pas 1 januari bij hem kan starten.
Ik ben vertegenwoordigster, met een bedrijfswagen, laptop, ipad, gsm van het werk waarvoor ik ook betaal maandelijks.

Nu is mijn vraag:
Kan mijn werkgever me zomaar nu op straat zetten? Ik heb niets ondertekend, dit is enkel mondeling doorgegeven.
Ik las ergens op de site van belfius dat de werkgever de periode nog moet uitbetalen die normaal nog als opzegperiode moest gepresteerd worden.
Is dit zo?
Heb ik nog recht om mijn bedrijfswagen te houden tot eind december?

Ik ben niet gesyndiceerd, waar kan ik morgen duidelijk correcte informatie krijgen?

Ik verlies hiermee zeer veel, nl verlofdagen voor 2015, eindejaarspremie,..
Dit vind ik een zeer laffe manier om mij dag op dag op straat te zetten.
Wie weet hierover meer?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 25 nov 2014 09:51

De ene partij kan de wettelijke voorziene opzegperiode niet inkorten zonder het akkoord van de andere partij. Dat wil zeggen in uw situatie dat indien uw werkgever wenst dat u stopt op 26/11, u daarmee akkoord moet gaan, zoniet dient hij inderdaad de resterende periode tot eind februari 2015 uit te betalen. Uw contract wordt dan op 26/11 ontbonden en u dient alle materiaal behorende tot de werkgever terug in te leveren. Het probleem met mondelinge akkoorden is dat in geval van discussie uiteraard weinig kan bewezen worden.

De ideaalste situatie is dat u samenzit met uw werkgever en onderling tot een schriftelijk (!) akkoord komt inzake opzegtermijn.

Uw mondelinge afspraak te blijven werken tot eind december is heel gevaarlijk, want als u in januari niet meer het werk hervat, kan uw (ex)werkgever laten vaststellen dat u de afgesproken opzegtermijn (tot februari) niet respecteert en een schadevergoeding eisen !

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 25 nov 2014 10:36

De ene partij kan de wettelijke voorziene opzegperiode niet inkorten zonder het akkoord van de andere partij. Dat wil zeggen in uw situatie dat indien uw werkgever wenst dat u stopt op 26/11, u daarmee akkoord moet gaan, zoniet dient hij inderdaad de resterende periode tot eind februari 2015 uit te betalen

Beste Skoldt,
Waar kan ik dit terugvinden dat de werkgeven verplicht zou zijn om de resterende periode van de opzegtermijn uit te betalen? Let wel, ikzelf heb ontslag genomen hé. Ik kom net van bij de vakbond en daar zeggen ze dat dit niet zou tellen...

Reclame

Skoldt
Berichten: 159

#4 , 25 nov 2014 10:57

Ik kom net van bij de vakbond en daar zeggen ze dat dit niet zou tellen...
Dan zou ik snel veranderen van vakbond want ze kennen er blijkbaar niks van. U zei trouwens dat u niet gesyndiceerd was ...

http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=3566" onclick="window.open(this.href);return false;

Zonder teveel in detail te treden :
... de werknemer is in principe verplicht verder te arbeiden tijdens de opzeggingstermijn, de werkgever is van zijn kant verplicht arbeid te verschaffen en loon uit te betalen ...
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... vergoeding" onclick="window.open(this.href);return false;
.... de partij die de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden verbreekt, zonder een opzeggingstermijn na te leven, of met een ontoereikende opzeggingstermijn, is aan de andere partij een vergoeding verschuldigd: dit is de opzeggingsvergoeding. Deze is gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn die normaal moest in acht genomen worden (of die gelijk is aan het verschil tussen de betekende opzegging en de verschuldigde opzegging)...
Beide partijen zijn dus gebonden aan de wettelijke opzegtermijn, ongeacht wie het ontslag heeft ingeleid. Wanneer één der partijen eenzijdig deze opzegtermijn niet respecteert en het contract wil verbreken, is hij de andere partij een schadevergoeding/verbrekingsvergoeding/opzegvergoeding verschuldigd gelijk aan het loon voor het nog resterende deel van de opzegtermijn. Uiteraard geldt dit niet als beide partijen in onderling akkoord zonder betaling van verbrekingsvergoeding beslissen het contract op een bepaalde datum te ontbinden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2014 11:11


Ik had op mijn ontslagbrief de vraag gesteld om zo snel mogelijk het bedrijf te mogen verlaten, met het voorstel 3 nov 2014.

Ik verlies hiermee zeer veel, nl verlofdagen voor 2015, eindejaarspremie,..
een overeenkomst kan tot stand komen door de loutere aanvaarding van het aanbod, voor alle zekerheid best een kopie van uw ontslagbrief in de pb van jpv of skoldt steken

wat de eindejaarspremie betreft kan u best uw paritaire comité meedelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 nov 2014 12:34

Dat wil zeggen in uw situatie dat indien uw werkgever wenst dat u stopt op 26/11, u daarmee akkoord moet gaan, zoniet dient hij inderdaad de resterende periode tot eind februari 2015 uit te betalen
misschien slecht geformuleerd, maar de werknemer dient daar niet mee akkoord te "moeten" gaan. Ze kan ook in dienst willen blijven, maar dna riskeert ze natuurlijk, tenzij de werkgever effectief de arbeidsovereenkomst verbreekt, dat ze ook in januari daar nog dient te werken en dus eventueel zélf een verbrekingsvergoeding zal moetne betalen.

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 25 nov 2014 13:49

Wat als ik dus morgen een voorstel krijg van mijn werkgever: dat dit in onderling overleg is... ( maar wat voor mij niet zo is). Ik kan dit dus weigeren van dit te ondertekenen.
En dan blijf ik zogezegd wel in dienst, en riskeer ik te moeten blijven tot einde de opzegtermijn. Of als ik niet akkoord ga met zijn ' onderlinge overleg', is hij dan automatisch verplicht mij uit te betalen ook al heb ik niets ondertekend?
Dit moet dan waarschijnlijk wel in de papieren staan, en deze mag ik dan wel ondertekenen?
Klopt dit?
Ik ben echt een leek op al deze vlakken, de ene zegt het zo, de andere zo. Ik wil echt morgen zeker zijn van mijn rechten en plichten.
dank alvast.

Skoldt
Berichten: 159

#8 , 25 nov 2014 14:37

Wat als ik dus morgen een voorstel krijg van mijn werkgever: dat dit in onderling overleg is... ( maar wat voor mij niet zo is). Ik kan dit dus weigeren van dit te ondertekenen.
U kan inderdaad weigeren een document te tekenen waarmee u niet akkoord gaat
En dan blijf ik zogezegd wel in dienst, en riskeer ik te moeten blijven tot einde de opzegtermijn.
Klopt
Of als ik niet akkoord ga met zijn ' onderlinge overleg', is hij dan automatisch verplicht mij uit te betalen ook al heb ik niets ondertekend?
Nee. Bij gebrek aan een onderlinge overeenkomst moet u zich ook na 26/11 blijven aanbieden op het werk. Uw werkgever is pas verplicht u uit te betalen als hij eenzijdig beslist u vanaf 26/11 niet langer te werk te stellen. Kortom : zolang er geen (schriftelijk) akkoord is tussen U en uw werkgever die de einddatum vastlegt, moet u beiden uitgaan van de oorspronkelijke einddatum van de opzegperiode (februari 2015).

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 25 nov 2014 15:34

Het enige bewijs dat ik misschien wel heb is:
ik heb een mail gekregen waarin ik 4 objectieven moet behalen. Bij het behalen van een gemiddelde van 100% mag je het bedrijf verlaten.
Dus volgens mij is dit wel een bewijs dat ik niet tot eind feb 2015 zal moeten blijven.
indien er morgen geen akkoord is dat hij de samenwerking wil stopzetten en dan de uitbetaling zal doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 nov 2014 17:24

Het enige bewijs dat ik misschien wel heb is:
ik heb een mail gekregen waarin ik 4 objectieven moet behalen. Bij het behalen van een gemiddelde van 100% mag je het bedrijf verlaten.
Dus volgens mij is dit wel een bewijs dat ik niet tot eind feb 2015 zal moeten blijven.
enkel indien je een gemiddelde van 100% haalt. Heb je het bewijs daarvan?

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 25 nov 2014 18:38

ja hoor, dagelijks wordt dit doorgestuurd naar mij en naar mijn baas, per mail in excell file

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 nov 2014 20:04

en welk gemiddelde wordt er gevraagd.. over 1 week, 1 jaar, ...

Kosarofe1607
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 25 nov 2014 20:07

mag ik zelf bepalen, ik heb 4 akties die ik nog moet voorstellen, en bij het behalen van gemiddeld 100% mag ik vertrekken.
Er staat dus geen exacte datum op, ik kan dit zelf bepalen.
Ik zit nu op 3 weken aan iets meer dan 50%, dus zou ongeveer half december zijn dat ik dit haal, heb dan vanaf 17 verlof, dus dit zou ideaal zijn om dan vanaf 1 jan te kunnen starten bij de nieuwe werkgever.
Het is niet dat ik die 3 weken heb stilgezeten, de targets die vooropgesteld zijn, zijn zeer hoog.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 25 nov 2014 20:35

onder voorbehoud van de exacte bewoording, kan u dan ook vertrekken. U dient best dan wel het vertrek pas aan te kondigen NA uw vakantie, zodat u nog recht hebt op de eindejaarspremie (afhankelijk van paritair comité)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”