schorsing rva

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

schorsing rva

#1 , 22 nov 2014 19:34

ik ben momenteel 7 maanden in ziekte door een burnout. Ik voel me bijna weer klaar om te gaan werken maar absoluut niet meer op mijn huidig werk. Ik ben dit gaan bespreken maar ontslag kan niet omdat ik teveel anciënniteit heb (16 jaar). Ontslag in onderling overleg kan wel. Ze zouden mij dan nog 4,5 maanden uitbetalen zondaar dat ik nog moet komen. Stel dat ik over 4,5 maanden nog geen nieuwe job heb gevonden... heeft er iemand ervaring mee hoelang de RVA mij gaat schorsen? De reden van mijn ontslag is omdat mijn tijdskrediet afgelopen is en ze mijn contract niet kunnen aanpassen naar een 80 % contract. Mijn man werkt in shiften en daardoor was mijn job te stresserend in combinatie met de opvang van de kinderen. Hoe reageert de RVA op zo'n reden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2014 06:41

ik ben momenteel 7 maanden in ziekte door een burnout. Ik voel me bijna weer klaar om te gaan werken maar absoluut niet meer op mijn huidig werk. Ik ben dit gaan bespreken maar ontslag kan niet omdat ik teveel anciënniteit heb (16 jaar). Ontslag in onderling overleg kan wel. Ze zouden mij dan nog 4,5 maanden uitbetalen zondaar dat ik nog moet komen.
ik zou dit zeker nog eens controleren, gezien het onwaarschijnlijk is dat ze 4,5 maand wél willen uitbetalen, maar ontslaan niet.
Stel dat ik over 4,5 maanden nog geen nieuwe job heb gevonden... heeft er iemand ervaring mee hoelang de RVA mij gaat schorsen? De reden van mijn ontslag is omdat mijn tijdskrediet afgelopen is en ze mijn contract niet kunnen aanpassen naar een 80 % contract. Mijn man werkt in shiften en daardoor was mijn job te stresserend in combinatie met de opvang van de kinderen. Hoe reageert de RVA op zo'n reden?
is geen geldige reden tenzij je medische argumenten kan inroepen. Maar dan is mogelijks een beëindiging van de arbeidsovereenkomst om medische redenen mogelijk. Op die manier is er géén ontslag en voor de RVA dus ook geen probleem.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 23 nov 2014 07:11

En hoe verloopt een ontslag voor medische reden dan? Is de opzegperiode dan niet hetzelfde?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 nov 2014 16:45

een ontslag voor medische redenen bestaat niet, het gaat over een beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor medische redenen. Klein verschil, maar essentieel, omdat het net die medische redenen (overmacht) de oorzaak is van het einde van de AO, niet een beslissing van 1 van de twee partijen. Er is dan ook géén opzegtermijn, gezien er sprake is van overmacht.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 23 nov 2014 19:52

En hoe verloopt dit in de praktijk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 nov 2014 20:10

U gaat naar uw huisarts en vraagt een attest dat hij van mening is dat u definitief arbeidsongeschikt bent. Daarmee gaat u naar uw werkgever en vraagt u dat hij u naar de arbeidsgeneesheer gestuurd wordt. Als deze bevestigt wat uw huisarts zegt, dan kan de werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigen om medische overmacht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”