Ontslag dringende reden afwezigheid, mét doktersbriefjes!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: Ontslag dringende reden afwezigheid, mét doktersbriefjes

#16 , 19 nov 2014 10:30

De ongewettigde afwezigheid op zich is niet voldoende reden om je om een dringende reden te ontslaan. De wetgever zegt daarover immers dat het verlies van je gewaarborgd loon volstaat als sanctie. Is er buiten je afwezigheid een andere reden geweest waarom je ontslagen bent?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 19 nov 2014 10:45

goh, ddank: een ongewettigde afwezigheid kan wel degelijk een reden zijn voor een dringende reden. Hangt, zoals je zelf zegt echter af van de omstandigheden. als de OP niet gereageerd heeft op ene aangetekende brief met de vraag om opnieuw te komen werken, kan dit een reden zijn om het ontslag om dringende reden goed te keuren MOCHT ze effectief geen ziektebriefje hebben afgegeven.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#18 , 19 nov 2014 11:07

Inderdaad. Vandaar: de ongewettigde afwezigheid OP ZICH...

Het beste vond ik het verwoord als volgt:

Een afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, gerechtvaardigd door een medisch getuigschrift, is een regelmatige afwezigheid en kan nooit de onmiddellijk verbreking van de arbeidsovereenkomst tot gevolg hebben. Het laattijdig indienen van een medisch certificaat maakt evenmin een dringende reden uit, daar zulke nalatigheid van de werknemer gesanctioneerd wordt door de niet-betaling van het gewaarborgd loon, aangezien de werknemer om recht te hebben op het gewaarborgd loon, zijn afwezigheid ingevolge arbeidsongeschiktheid in principe moet bewijzen. Ingeval de afwezigheid de door het medisch certificaat gedekte periode overschrijdt, bestaat volgens de rechtspraak een vermoeden van verlenging van de arbeidsongeschiktheid. Deze afwezigheid kan geen ontslag wegens dringende reden rechtvaardigen, daar ook hier de sanctie de niet-betaling van het gewaarborgd loon is bij gebrek aan rechtvaardiging door de werknemer van zijn afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid. Ook hier is een voorafgaande ingebrekestelling van de werkgever noodzakelijk en slecht bij gebreke aan enige reactie op deze ingebrekestelling kan de ongerechtvaardigde afwezigheid als dringende reden worden ingeroepen (Claeys en Engels, Praktijkboek ontslag, Kluwer, Mechelen, 2014, 639)
Laatst gewijzigd door ddanck op 19 nov 2014 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 19 nov 2014 11:08

nu zijn we vriendjes :)

antwerpen1989
Topic Starter
Berichten: 37

#20 , 19 nov 2014 19:27

Is er buiten je afwezigheid een andere reden geweest waarom je ontslagen bent?
Nee, ik was een goede werknemer zoals eerder ook geconstateerd uit een evaluatiegesprek.
Bij de RVA word er volgende week pas een officieele beslissing gemaakt over de hele zaak, maar het vrouwtje dat mijn verhoor afnam kon mij meedelen dat ik hoogstwaarschijnlijk uitkeringen met terugwerkende kracht krijg uitbetaald van het moment dat ik mijn ontslag gekregen heb, tot aan de datum dat ik mijn nieuwe tewerkstelling begonnen ben.

Eind goed al goed zou ik zeggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 20 nov 2014 10:12

Da's al positief, maar dring er zeker bij de vakbond op aan om hiermee verder te gaan. Met een beetje geluk sleep je een verbekingsvergoeding uit de brand...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 20 nov 2014 14:23

niet enkel een verbrekingsvergoeding, maar ook een vergoeding wegens kennelijk onredelijk ontslag (4 tot 17 weken).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”