Onderzoek RVA naar reden ontslag

Frank1976
Topic Starter
Berichten: 4

Onderzoek RVA naar reden ontslag

#1 , 06 nov 2014 22:28

Hallo iedereen

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik was tewerkgesteld bij een detacheringsbureau met een contract van onbepaalde duur waar wij een opdrachten op tijdelijke basis deden in de verzekeringssector.

Bij een grote verzekeringsmaatschappij werd mijn opdracht totaal onverwacht stopgezet. De vermoedelijke reden is dat wij als externen zeer duur waren in vergelijking met interne medewerkers. De werkgever beloofde een nieuwe opdracht te zoeken, na amper twee weken liet zij mij weten dat er geen opdrachten meer beschikbaar waren en dat zij verplicht waren om een einde te maken aan mijn arbeidsovereenkomst.

Er werd een opzeggingstermijn gerespecteerd van 3 maanden en 4 weken waarin ik niet meer moest komen werken aangezien er geen opdrachten meer waren. De werkgever hoopte uiteraard dat ik in die periode werk vond waardoor hij mij niet de hele periode moest uitbetalen.

Eind september ontving ik mijn C4. Als reden van ontslag stond negatieve evaluatie bij laatste opdrachtgever. Ik heb bewijsstukken per mail dat mijn opdrachten goed werd uitgevoerd , dat er een mooie toekomst voor mij kon opgebouwd worden en dat ik een loonsopslag kreeg. Ik kreeg hier dus een schriftelijke bevestiging van.

Deze reden van ontslag is echt een lachertje want ik heb dus het tegenbewijs op papier. Ik heb meerdere positieve evaluatiegesprekken via vakbond laten meesturen na de RVA. Nu word ik plotseling opgeroepen voor een verhoor. De werkgever verschuilt zich dus achter een valse reden van ontslag. Heeft er iemand ervaringen met zulke ondervragen bij de RVA want ik heb hier een zeer wrang gevoel bij en heb weinig vertrouwen in zulke instanties.

Ik heb geen enkel probleem met controle om misbruiken aan te pakken maar ik vind dit schandalig dat ik word verhoord voor iets waar in totaal geen schuld aan heb. Op deze manier moet in zeker twee maanden wachten op mijn uitkering en word de zwakste partij aangepakt terwijl de werkgever hier totaal in fout gaat. Dit geeft het gevoel van willekeur.

Dank bij voorbaat

Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2014 05:57

"Ik heb geen enkel probleem met controle om misbruiken aan te pakken maar ik vind dit schandalig dat ik word verhoord voor iets waar in totaal geen schuld aan heb."

Je kan geen controle hebben waarbij de RVA enkel zeker zou zijn dat je er wél schuld aan hebt. De reden van ontslag die door de werkgever opgegeven wordt is er eentje die effectief een reden is die de RVA volgens onnderrichtingen zal moeten onderzoeken.

De RVA zal dan ook een enqueteformulier opgestuurd hebben naar je werkgever. Op basis van wat daar instaat zullen ze je opgeropen hebben. De verklaring van de werkgever is een verklaring die jeniet zal kunnen inzien, maar waarop de RVA zich zal baseren om je vragen te kunnen stellen. Als de werkgever echter niks hard kan bewijzen en jij bevestigt niet wat de werkgever zegt, zal je geen probleem hebben. Jij hebt met je documenten natuurlijk ook al mooie tegenargumenten.

Je kan tegenover de werkgever een vordering instellen wegens kennelijk onredelijk ontslag. Als de reden op de C4 niet klopt met de werkelijkheid, kan je 4 tot 17 weken schadevergoeding krijgen.

Frank1976
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 nov 2014 09:50

Bedankt voor de reactie. Ik wil een kleine correctie aanbrengen. De vakbond liet mij weten dat ik waarschijnlijk verhoord zal worden maar ik ben momenteel nog niet opgeroepen. Zij bevestigen dat zij het volledige dossier hebben overgemaakt aan de RVA op 8 oktober 2014.

Ik heb ergens gelezen dat de RVA binnen de 30 dagen moet reageren op een aanvraag tot werkloosheidsuitkering. Is deze termijn correct en wat zijn de gevolgen dat zij deze termijn niet respecteren? Word je in zulk dossier steeds opgeroepen als je meteen kan aantonen via schriftelijke evaluatiegesprekken dat de opgegeven reden totaal vals is.

Dank bij voorbaat

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2014 10:29

Bij mijn weten is de termijn waarbij de RVA je moet uitnodigen voor een verhoor 40 dagen (vanaf datum van binnensturen van het VOLLEDIG dossier). Lukt hen dit niet, dan zal je werkloosheidsuitkeringen toegekend worden vanaf datum steunaanvraag en kan de eventuele sanctie enkel in de toekomst ingaan.

Als het 100% duidelijk is uit het dossier dat de reden vals is, zal je idd niet uitgenodigd worden. Positieve evaluatiegesprekken op dag X, verhinderen echter juridisch niet dat je NA dag X nog fouten gemaakt hebt waardoor je alsnog, nét voor het ontslag, een negatieve evaluatie zou gekregen hebben. Op zich wil dat dan echter niet zeggen dat je een schuld hebt bij het ontslag, zelfs al zouden er fouten gemaakt zijn door jou. Het is dan echter wel zo dat de RVA je daar minstens wel eens zal over willen horen.

Hou er rekening mee dat de mensen van de RVA geen boemannen zijn, ik heb nog mensen begeleid die duidelijk niks misdaan hadden en waar het verhoor gewoon een formaliteit was.

Frank1976
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 08 nov 2014 12:45

Dit is de tekst die ik terugvond op de site van de RVA. Hier is sprake van een termijn van 1 maand.

Binnen welke termijn en volgens welke procedure?

De uitbetalingsinstelling zal uw dossier samenstellen en het aan het bevoegde werkloosheidsbureau overmaken. Uw dossier moet op het werkloosheidsbureau toekomen binnen 2 maanden vanaf de aanvraag. Na ontvangst van uw dossier zal het werkloosheidsbureau binnen een termijn van één maand een beslissing nemen betreffende uw recht op uitkeringen

Wat mijn dossier betreft. Er is totaal geen bijkomend evaluatiegesprek meer geweest. De samenwerking werd naar mijn mening voor 99,9% stopgezet wegens financiële motieven aangezien wij als externe in hun ogen zeer duur waren. Hier werden reeds eerder opmerkingen overgemaakt. Aangezien mijn werkgever (het detacheringsbureau) op korte termijn van 2à 3 weken geen nieuwe opdracht vond hebben zij op hun beurt de samenwerking met mij stopgezet. Zij verschuilen zich achter valse motieven/leugens ivm reden ontslag om er een draai aan te geven. Gelukkig heb ik bewijsstukken die het tegenbewijs leveren dat ik wel degelijk goed werk afleverde.

Een juistere reden van ontslag zou geweest zijn: stopzetting van opdracht zonder fout van werknemer, en geen nieuwe passende opdrachten beschikbaar. Uit zeer goede bron heb ik vernomen dat zij dit wellicht niet doen omdat zulk detacheringbureau een veel ruimere termijn zou moeten respecteren dus geen 2 à3 weken voor het vinden van een opdracht gezien de grote winstmarges op zulke opdrachten. Hiervoor bestaat trouwens rechtspraak waarbij arbeidsrechtbank een werkgever een bijkomende schadevergoeding oplegde omdat die termijn veel te kort was.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 nov 2014 13:49

Dit is de tekst die ik terugvond op de site van de RVA. Hier is sprake van een termijn van 1 maand.

Binnen welke termijn en volgens welke procedure?

De uitbetalingsinstelling zal uw dossier samenstellen en het aan het bevoegde werkloosheidsbureau overmaken. Uw dossier moet op het werkloosheidsbureau toekomen binnen 2 maanden vanaf de aanvraag. Na ontvangst van uw dossier zal het werkloosheidsbureau binnen een termijn van één maand een beslissing nemen betreffende uw recht op uitkeringen
dat gaat enkel over het recht op uitkeringen, niet over de situatie bij een verhoor. Zowel mijn antwoord als dit stuk kloppen.

Wat jij citeert gaat over de toelaatbaarheid, niet over sancties. Dat gaat dan bvb over iemand die moet bewijzen dat hij minstens 1 jaar gewerkt heeft om recht te hebben op uitkeringen.

Wat mijn dossier betreft. Er is totaal geen bijkomend evaluatiegesprek meer geweest.
je hoeft niet op elk evaluatiegesprek aanwezig te zijn, 't kan dus zijn dat er eentje achter je rug gebeurde.
Een juistere reden van ontslag zou geweest zijn: stopzetting van opdracht zonder fout van werknemer, en geen nieuwe passende opdrachten beschikbaar. Uit zeer goede bron heb ik vernomen dat zij dit wellicht niet doen omdat zulk detacheringbureau een veel ruimere termijn zou moeten respecteren dus geen 2 à3 weken voor het vinden van een opdracht gezien de grote winstmarges op zulke opdrachten. Hiervoor bestaat trouwens rechtspraak waarbij arbeidsrechtbank een werkgever een bijkomende schadevergoeding oplegde omdat die termijn veel te kort was.
u kan dan ook een vergoeding eisen wegens kennelijk onredelijk ontslag indien de werkgever niet kan bewijzen dat de reden van ontslag effectief deze is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2014 11:23

Er werd een opzeggingstermijn gerespecteerd van 3 maanden en 4 weken waarin ik niet meer moest komen werken aangezien er geen opdrachten meer waren. De werkgever hoopte uiteraard dat ik in die periode werk vond waardoor hij mij niet de hele periode moest uitbetalen.
Ik weet dat je hoofdvraag niet hierover gaat, maar bovenstaand puntje zou ik wel even willen aanhalen: Waarom zou uw wergever uw verbrekingsvergoeding niet volledig moeten betalen als u nieuw werk vind? Heb je dit zo afgesproken? Indien niet, heb je sowieso recht op je verbrekingsvergoeding, ook al vind je meteen nieuw werk, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Frank1976
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 13 nov 2014 18:57

In de opzegbrief stond dat dat er een opzeggingstermijn werd gerespecteerd van 3 maanden en 4 weken. Er was dus sprake van een opzegtermijn en geen opzegvergoeding. Er stond tevens vermeld dat ik als ik eerder werk zou vinden de firma vroeger mocht verlaten. Er stond nergens beschreven dat ik bij een vroeger vertrek de resterend periode moest laten vallen. Aangezien er geen andere opdracht beschikbaar ben ik gedurende de hele periode in dienst gebleven met behoud van mijn loon zonder enige prestaties.

De opzegperiode is correct maar ik heb het nog steeds zeer enorm moeilijk met de reden van ontslag die vermeld stond op de C4 die is totaal onterecht. De vakbond heeft het totale dossier exact een 5 tal weken geleden (35 dagen) met inbegrip van bewijsstukken dat de opgegeven reden vals is verstuurd naar de RVA. Tot op heden nog steeds geen antwoord.

JPV bevestigt dat de RVA ten laatste binnen de 40 dagen na het ontvangst van het dossier jou moet uitnodigen voor een evt verhoor. Is de exacte datum die hierbij telt de datum die vermeld staat op een evt brief op de werkelijke datum van verhoor. Want in de laatste geval zal in mijn dossier de 40 dagen zeker overschreden worden

Ik begrijp dat deze mensen hun werk moeten doen maar als je recht in jou schoenen staat vind ik dit heel frustrerend. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen hierdoor soms in de problemen komen aangezien ze op deze manier vaak 2 maanden moeten wachten op hun uitkering zelfs zijn zij volledig in hun recht!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”