ontslagen, wat met overgebleven vakantiedagen?

jastas
Topic Starter
Berichten: 2

ontslagen, wat met overgebleven vakantiedagen?

#1 , 06 nov 2014 17:07

Ik zit in de laatste maand van m'n opzegtermijn (bediendecontract, ontslag gekregen), en ik krijg nu de vraag of ik m'n resterende dagen vakantie wil uitbetaald worden of wil opnemen.

Zijn er nadelen/voordelen aan verbonden als ik deze laat uitbetalen? Of als ik deze opneem?

Ook naar werkloosheidsuitkering toe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2014 05:58

heb je reeds een andere werkgever?

jastas
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 nov 2014 09:23

Neen nog geen nieuw werk gevonden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2014 10:23

dan maakt het geen enkel verschil, tenzij je nog een nieuwe werkgever zal vinden. In dat geval is het financieel beter om je vakantiegdagen NIET op te nemen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 nov 2014 11:21

Je moet toch de betaalde wettelijke vakantiedagen voor 2014, ttz de dagen waar je al vakantiegeld voor gekregen hebt, in 2014 opnemen ?

Zonder werk in het verschiet, is het interessanter de vakantie op te nemen tijdens de werkloosheid - dat brengt minder op, dus verlies je ook globaal minder door je vakantie tijdens werkloosheidsperiode op te nemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 nov 2014 11:31

werknemer is wettelijk verplicht om de vakantiedagen op te nemen, maar er staat geen sanctie op als hij dit niet doet. Hij kan dus wachten in de hoop een nieuwe werkgever te hebben. Als hij dan zijn vakantiedagen niet opneemt, zal dit financieel voordelig uitkomen. Zoniet, zal hij voor de maand december zijn verlof dienen te nemen op de werkloosheid.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”