nieuwe werkgever contract tekenen?

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

nieuwe werkgever contract tekenen?

#1 , 04 nov 2014 09:10

Ik werk momenteel een aantal jaar voor een IT bedrijf en heb onlangs een zéér interessant aanbod gekregen voor dezelfde functie die ik momenteel uitvoer.
Nu denk ik echter dat de kans bestaat dat mijn huidige werkgever toch dezelfde voorwaarden zal kunnen bieden als mijn potentiele, nieuwe werkgever.

Voorziet de wet de mogelijkheid om het nieuwe contract te tekenen onder voorbehoud?
Wanneer mijn huidige baas toch een loonaanpassing wilt doen om mijn in de firma te houden en ik hiermee akkoord ga, dat het contract bij de nieuwe firma verbroken wordt zonder enige vorm van consequenties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 04 nov 2014 09:37

Je kan praktisch gezien ook gewoon aan je baas vragen of hij het aanbod wilt evenaren, zonder dat je het contract tekent.

Anderzijds neem ik aan dat je bij je huidige werkgever een opzegperiode zal moeten doen. Dat je vandaag tekent bij de nieuwe werkgever, verplicht je dus niet om vandaag ook effectief te beginnen. Wanneer je lopende de opzegperiode toch je nieuwe contract zou opzeggen (opzegtermijn 1 week), moet je die opzeg niet presteren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 04 nov 2014 11:23

Nogal sterk om te zeggen dat de opzeg bij de eventueel nieuwe werkgever niet gepresteerd hoeft te worden!

- De nieuwe werkgever kan een opzegvergoeding eisen gelijk aan het loon voor de opzegperiode
- De nieuwe werkgever kan eisen dat de opzegperiode gepresteerd wordt

Een contract is geen vodje papier dat je naast je neerlegt als het je niet uit komt!

P.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 04 nov 2014 16:59

Niemand zegt dat een contract een vodje papier is. Maar er moet - in dit geval - evenmin arbeid gepresteerd worden of een vergoeding betaald. De nieuwe arbeidsovereenkomst kan dus worden opgezegd, nog voor ze aangevat werd.

Wanneer de opzegtermijn volledig valt voor de effectieve indiensttreding (waar ik in dit geval, gelet op de mogelijks te presteren opzegtermijn bij de oude werkgever, van uitga), dan loopt de opzegtermijn zonder dat deze gepresteerd moet worden. Evenmin moet er een vergoeding betaald worden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”