zelf ontslag nemen tijdens ziekte

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

zelf ontslag nemen tijdens ziekte

#1 , 03 nov 2014 09:57

Ik ben ziek door mijn werk. Té veel stress. Ben reeds vele malen hiervoor behandeld, maar het gaat niet over.
Ik zit er nu over na te denken om zelf ontslag te nemen, maar ik ben natuurlijk nog helemaal niet hersteld en
ben momenteel ook niet in staat om werk te zoeken. Ik wil ook ontslag nemen omdat ik me echt een last voel
voor het bedrijf. Ik durf niet meer terug te gaan omdat ik al stress krijg bij het idee, maar wil hen ook echt
niet met mij als zieke werknemer opzadelen.

Mocht ik toch zelf mijn ontslag indienen, heb ik dan meteen 0 recht meer op ziekteuitkering of hoe zit dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2014 10:20

je hebt recht op ziekteuitkering als je ziek bent, maar geen werkloosheidsuitkering omdat je zelf je werk verlaten hebt. Wat je wil doen is de slechts mogelijke oplossing.

Ofwel ga je op de ziekenbond en blijf je in dienst (je bent ziek door je werk, waarom zou je je werk sparen?)
Ofwel vraag je dat je naar de arbeidsgeneesheer gestuurd wordt en vraag je aan de arbeidsgeneesheer om je definitief ongeschikt voor het werk te verklaren (neem hiervoor eventueel attesten van je behandelede arts mee) en laat je je dan ontslaan (zonder opzegtermijn), indien je echt geen last meer wil zijn van je werkgever. Dan kan je nadien stempelen indien nodig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 nov 2014 12:34

Als je zelf ontslag neemt verlies je alle rechten als werknemer, niet doen dus.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 23 nov 2014 07:14

Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb mijn eigen situatie bekeken en kom toch tot de conclusie dat ik me beter
zou voelen als ik zelf mijn ontslag indien. Dat ik daarna geen recht op werkloosheidsuitkering heb, is iets
wat ik aanvaard.

Ik heb nu recht op ziekte-uitkering en zou willen voorkomen dat wanneer ik terug zou moeten, nog een dag naar
dat werk moet gaan. Daarom dat ik liever mijn ontslag geef tijdens mijn ziekte. De arbeidsgeneesheer zouden
ze aanstellen, maar ze hebben nog steeds GEEN stappen ondernomen.

Daarom vroeg ik mij af of, dat wanneer ik mijn ontslag zélf heb gegeven en na mijn ziekte-verlof dan niet meer terug
moet, en de dokter toch nog constateert dat ik ziek ben, hoe ik dat dan eventueel met de mutualiteit moet regelen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 nov 2014 16:43

Dan lukt een verlenging meestal wel nog. Echter, als je géén (wlh-)uitkeringen krijgt, kan je na tijd ook alle sociale rechten verliezen. Dan kost je bezoekje aan een ziekenhuis voor een simpele operatie plots > 10.000 euro...

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 23 nov 2014 17:34

Het is inderdaad zo dat de kans heel groot is dat je je sociale rechten verliest

Het is wel zo dat het ontslag geven niet tot gevolg heeft dat de ziekteuitkeringen daarom stoppen. Normaal blijf je die ziekteuitkeringen ontvangen tot je genezen bent volgens de adviserend geneesheer van het ziekenfonds. Zodra er inderdaad een onderbreking is (van bv meer dan 30 dagen , dan kan je zelfs bij een hervalling geen ziekteuitkeringen meer ontvangen.
Indien je een partner hebt kan je we gratis op zijn/ haar ziekeboekje je laten inschrijven en zijn de dokters- en hospitaalkosten niet volledig te betalen. In het andere geval kan zo een verzekering je tot 2500 euro per jaar kosten en dan is het enkel nog maar voor hospitalisaties en dokterskosten.

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 23 nov 2014 17:42

Bedankt. Verlies je je sociale rechten meteen of duurt dit enige tijd?
Ik las op de site van de VDAB over stukje bij zelf ontslag nemen:

Door je aan te melden bij je uitbetalingsinstelling, maak je je bovendien kenbaar als 'werkloze' en vrijwaar je je recht op de verzekeringen die in de Sociale Zekerheid vervat zitten (bijvoorbeeld ziekteverzekering).

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 23 nov 2014 18:34

Is een complexe materie, ik kan alleen vertellen hoe het in de ziekteverzekering is

Zolang je ziek blijft erkend is er op dat vlak geen probleem (kan eventueel tot je 65 jaar ). Zodra de adviserend geneesheer van ooordeel is dat je niet meer ziek bent, zit je wel in de problemen
Als je bv geen recht op werkloosheid hebt ( en ook niet ziek bent ) ,maar je toch laat inschrijven in de werkloosheid, kan je SOMS/MEESTAL in de ziekteverzekering een soort voorgezette verzekering nemen gedurende maximum één jaar die wel wat goedkoper is dan die 2500 euro ( = bedrag dat mensen met een 'behoorlijk' inkomen moeten betalen, mensen met een heel laag inkomen, moeten minder of soms niets betalen( gratis is oa mensen met een leefloon ).

Maar je gaat problemen altijd krijgen omdat er geen gelijkstelling voor oa pensioen, en werkloosheid is

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”