minuren door werktekort

lucky555
Topic Starter
Berichten: 3

minuren door werktekort

#1 , 30 okt 2014 19:01

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb het volgende dilemma, ik werk al 3 jaar onder eenzelfde werkgever, en onder een loonstelsel als volgende, Ik krijg een standaard maandloon uitbetaald, maar als er veel werk is wordt er overgewerkt en zijn dat recuup dagen, als er weinig werk is kan/moet je naar huis (je mag niets prive doen) en dat haal je wel weer op als er veel werk is. Nu is het zo dat er door een gebrek aan werk ik ondertussen een 120 uren in de min sta (opgebouwd over over de afgelopen 2 jaar). Nu wil ik eigenlijk ontslag nemen ivm verhuis naar ander land, maar mijn werkgever zegt dat ik eerst mijn 120 "betaalde" uren moet inhalen, onbetaald natuurlijk.

punt 2, ik heb nooit een contract ondertekend, dit is een jaar geleden uitgekomen, maar mijn werkgever vergeet altijd dit recht te zetten, ook al herinner ik hem hieraan 2 maandelijks. Iedereen anders werkt met getekend contract. (Ik krijg altijd netjes mijn loon etc., dus daarover geen klagen)

Nu is mijn vraag, aangezien ik geen officieel contractuele verbintenis heb, en er buiten mijn schuld om een gigantische last op mijn schouders valt vanwege minuren dat ik mij wat "in het zak gezet" voel. ten eerste, is dit uberhaubt legaal, en ten tweede, kan ik hier eventueel onderuit?

Bij voorbaar dank voor uw tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2014 20:34

is het KAN of MOET naar huis?

lucky555
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 okt 2014 22:16

Mijn excuses,

Je mag dan naar huis. Je kan niets voor jezelf doen, geen vrij internet, niet op telefoon, geen krant lezen, niets wat dan ook. Als je naar je ouders belt omdat er al een 2 uur geen werk is, is het "doe dat maar thuis" niet op mijn kosten. dus een dubieus iets, je wordt niet naar huis gestuurd, maar je wordt compleet verdreven als er niets is.

conclusie, je moet niet weg, maar je mag ook zeker niet blijven. Ook voor je uitstaren wordt niet gewaardeerd

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 okt 2014 22:47

"je moet niet weg, maar je mag ook zeker niet blijven"

beide kan niet, het is het ene of het andere. Schep aub eens duidelijkheid.

lucky555
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 31 okt 2014 19:41

Nogmaals dan.. er wordt verwacht dat je je uren doet dus je moet blijven. Maar als er geen werk is moet je naar huis.
Dit is hetgeen waar ik het over heb, het is onduidelijk! Ik denk dat juristen graag alles zwart wit zien, maar dit is de extreem vage regeling die het bedrijf heeft, niets aan te doen.

als ik naar huis mag, is het mijn eigen schuld, als ik naar huis moet, is het de verantwoordelijkheid voor de baas. Dat weet ik ook wel. Maar het is dus niet duidelijk, dat is hetgeen waar
ik dus advies over zoek!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 okt 2014 20:10

lucky555: is er iemand die je de opdracht geeft om naar huis te gaan? Dan moet je naar huis. Is er niemand die je de opdracht geeft om naar huis te gaan? Dan moet je niet naar huis.

Er zijn veel zaken in het leven die grijs zijn, maar op het vlak van moeten is het niet zwart/wit.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 03 nov 2014 12:43

Is dit wel wettelijk, als er geen werk is u naar huis sturen zonder dat er een aanvraag is bij de rva. ook overuren doen zonder percent.
Zijn die 120u van dit jaar of ook van vorige jaren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2014 13:48

flexibiliteit kan maar moet zijn vastgelegd
lees art 17 wet 3/7/1978
en art 26bis arbeidswet 16/3/1971

dien (online) klacht in bij de dienst, inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”