mondeling arbeidscontract?

atje
Topic Starter
Berichten: 1

mondeling arbeidscontract?

#1 , 27 okt 2014 00:27

Vanaf juni zat ik in onderhandelingen met een bedrijf om daar te werken, in juli zijn we uiteindelijk tot een akkoord te gekomen. Op hun vraag dat ik zo snel mogelijk zou beginnen, geef ik mijn ontslag in mijn job. Waarop ik uitdrukkelijk wel aangeef dat ik een contract wil zien, maar dat moest nog via het sociaal bureau, waardoor dat nog niet meteen klaar was. 9 weken opzeg moest ik doen.
Ik heb nog verschillende keren (bijna wekelijks) gevraagd of het contract al klaar was waarop het antwoord klonk dat het nog niet klaar is, maar dat ik op 2 oren mocht slapen (via sms). De week voor het begin hebben we nog es afgesproken om de verlofdata nog es te vergelijken.
15 uren voor ik effectief moet beginnen werken krijg ik een telefoontje dat ze me toch niet konden geven wat me beloofd had, en waardoor ik dus al het voordeel van die job verlies, en ik dan uiteindelijk toch beter bij mn oorspronkelijke werkgever gebleven was.
Zo kom ik van de ene dag op de andere zonder job te zitten, en geen recht op werkloosheidsuitkering omdat ik zelf ontslag had gegeven.

Zo vroeg ik me af of ik dat zou kunnen aanvechten bij de rva en bewijzen dat er effectief een mondeling contract was? dat zij verbroken hebben?
Misschien via schriftelijke getuigenveklaringen? jammer genoeg zijn die sms'en verdwenen nadat mijn gsm stukgegaan is.
Na 3 weken thuis te zitten, op zoek gaan naar een andere job, maar soms toch extra's doen in de horeca, heb ik nu een tijdelijke job van 2 maanden.

Ik vroeg mij nu af of het nog zin heeft om via de vakbond een dossier in te dienen bij de rva? Al zou ik kunnen aantonen dat r effectief een mondeling akkoord was. als er minimum een straf van 4 weken opzit en ik dus voor die 3 weken zowiezo niets zou krijgen, en daarna meer dan 20 dagen voltijds zou werken en dus in principe direct daarna toch recht op uitkering zou hebben.
Misschien komt die mij eigenlijk meer slecht uit dan goed?
Aangezien dat dan op mn dossier zou vermeld staan, en mijn straf misschien nog zou doorlopen tot na mijn 2 maanden werken.

Bovendien ben ik ondertussen al 10 weken zwanger, en mijn 'nieuwe' zogezegde werkgever was op de hoogte.

Zou er mij iemand kunnen helpen met deze situatie?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding