Ontslag nemen tijdens moederschaps/of ouderschapsverlof

Julliet
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen tijdens moederschaps/of ouderschapsverlof

#1 , 23 okt 2014 08:30

Hallo,

Ik ben momenteel 6 maanden zwanger (uitgerekend 1 februari 2015) en zou graag veranderen van job.
Nu was wel alles al 'geregeld' op mijn huidige job - na mijn moederschapsverlof zou ik mijn ouderschapsverlof aansluitend opnemen in deeltijds regime (1/2).

Voor de bevalling zou ik zeker geen ontslag willen nemen. Ik heb een goede hospitalisatieverzekering en het zou dom zijn om dit in gevaar te brengen nu ik zeker weet dat ik ze nodig ga hebben.

Mijn vraag:
Waar moet ik rekening mee houden als ik ontslag neem in de periode na de bevalling? Kan dit tijdens mijn moederschapsverlof? Of wacht ik beter tot daarna tijdens mijn ouderschapsverlof? Moet ik vooraf rekening houden met de termijn die ik opneem van ouderschapsverlof? Ben ik de resterende tijd kwijt indien ik midden in mijn ouderschapsverlof effectief stop met werken? (vb.: ik neem 8 maanden deeltijds op - wat als ik na 2 maand mijn ontslag geef, een opzegperiode doe van bijvoorbeeld 1 maand - wat gebeurt er met de resterende 5 maand ouderschapsverlof die ik heb aangevraagd?)

Alle tips en opmerkingen zijn welkom!

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 23 okt 2014 08:50

Wanneer je ontslag neemt en je hebt na je opzegperiode nog een periode ouderschapsverlof gepland, ben je dit inderdaad kwijt...

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”