recht op verbrekingsvergoeding

red wine
Topic Starter
Berichten: 3

recht op verbrekingsvergoeding

#1 , 22 okt 2014 22:23

Ik ben na faillissement ontslagen . Heb ik recht op een verbrekingsvergoeding als ik nadien tewerkgesteld word via interim bij de overnemer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2014 07:29

hangt er vanaf. Ben je ontslagen BIJ het faillissement of pas er enige tijd na?
Hoe lang nadien (en voor hoelang) word je tewerkgesteld bij de overnemer?

zijn er nog gebouwen, materiaal, ... in het bedrijf die verkoopbaar zijn?

red wine
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 okt 2014 23:39

Ik ben ontslagen door de curator de dag van uitspraak faillissement. Twee maanden later terug beginnen werken Met interimcontract bij een dochteronderneming van de overnemer. Ik werk voorlopig met week contracten. Overnemer heeft enkel gebouwen , machinepark en rollend materiaal overgenomen zonder handelsactiviteiten. Ik had 15 jaar ancienniteit bij vorige werkgever als bediende, die ik kwijt ben. Ik ben er niet gerust in dat het FSO mijn verbrekingsvergoeding hierdoor niet zal uitbetalen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 okt 2014 09:00

van wanneer dateert het faillissement?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 okt 2014 11:12

“Art.39bis.§ 1. De werkgever kan de bij artikel 39, § 1, bedoelde opzeggingsvergoeding in maandtermijnen betalen, wanneer het ontslag wordt gegeven door een onderneming in moeilijkheden of die uitzonderlijk ongunstige economische omstandigheden kent.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Indien de werkgever-curator u gedurende de opzegperiode niet tewerkstelt kan u elders werken zonder verlies van uw opzeggingsvergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 okt 2014 11:48

j.demoor, de vraag gaat hier of de persoon recht heeft op een tussenkomst van het FSO.

Dat hij tegenover zijn werkgever de opzeggingsvergoeding kan vorderen klopt, maar als er geen geld in dat faillissement meer zit, zal de man/vrouw bij het FSO moeten aankloppen en die betalen als er geen sprake van overname is.

red wine
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 okt 2014 20:32

Het faillissement dateert van 13 aug 2014. Zal het FSO ook niet uitbetalen als je bij een dochteronderneming van de overnemer als interim tewerkgesteld bent? Dan is het interimkantoor toch je juridische werkgever?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”