RVA - vakantiedagen - nieuwe job

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: RVA - vakantiedagen - nieuwe job

#16 , 21 okt 2014 10:37

wil je het nu niet snappen? Ik heb je het al verschillende keren uitgelegd...
Ik zie de link gewoon niet.

Je wordt voor 20 dagen betaald, je moet 24 dagen op verlof, dan verlies je er toch 4? Of je ze nu omzet of niet, 20 is geen 24.

Waar komen die 4 extra dagen dan vandaan?
laatste poging: moet je op je werk, als je vijf dagen per week van maandag-vrijdag werkt, de zaterdag verlof nemen of moet je die dag plots gaan werken omdat je die dag geen verlof hebt?

Verder maak ik er écht geen woorden meer aan vuil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 okt 2014 10:55

Maximale duur
Het maximaal aantal wettelijke vakantiedagen waarop u recht kunt hebben, is vastgesteld op 24 werkdagen per jaar bij een tewerkstelling in het zesdagenweekstelsel of 4 weken vakantie per jaar in eerder welk regime.

Het aantal dagen in kwestie wordt gebracht op:
Arbeidsstelsel

Maximum aantal dagen per jaar
6 dagen / week 24 dagen of vier weken vakantie
5 dagen / week 20 dagen
4 dagen / week 16
3 dagen / week 12
2 dagen / week 8
1 dag / week 4


Er wordt altijd rekening gehouden met de beperking van de maximale vakantieduur tot 4 weken, hetgeen het uiteindelijke resultaat vormt van de berekening voor een volledig prestatiejaar. Indien de werknemer tewerkgesteld was bij werkgevers die aangesloten zijn bij verschillende vakantiefondsen, kan deze berekening immers uitmonden in een aantal vakantiedagen dat hoger is dan 20. Maar het uiteindelijke resultaat zal altijd beperkt moeten worden tot 4 weken vakantie.

Verandering van arbeidsstelsel

Indien u voltijds gewerkt hebt tijdens het vakantiejaar en u deeltijds werkt wanneer u uw vakantiedagen opneemt, wordt het maximale aantal vakantiedagen waarop u recht heeft, altijd beperkt tot 4 weken vakantie in het arbeidsstelsel waarin u werkt, op het ogenblik dat u uw vakantie opneemt.

Indien u overgaat van een deeltijds naar een voltijds arbeidsstelsel, is het wettelijke aantal betaalde vakantiedagen in verhouding tot uw deeltijdse prestaties in de loop van het vakantiedienstjaar.

Bron: rijksdienst jaarlijks verlof.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#18 , 21 okt 2014 11:03

Het is blijkbaar moeilijk om een simpel rekensommeke te doen snappen.
Wat u juist zegt is wat ik ook zei. Alleen zie ik nog steeds niet staan wat er gebeurd met die 4 extra onbetaalde vakantiedagen.
Draait of keert het hoe u het wil. U werd betaald voor 20 dagen, niet 24...

Dus wat gebeurd er met die dagen?
  • Worden ze uitbetaald.
  • Bent u ze gewoon kwijt omdat er vanuit gegaan wordt dat u 4 weken verlof heeft. Anders gezegd, u werd uitbetaald voor 4 weken en niet voor 20 dagen.
Want sorry, dat staat nergens beschreven...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 okt 2014 11:09


Anders gezegd, u werd uitbetaald voor 4 weken en niet voor 20 dagen.


Want sorry, dat staat nergens beschreven...
Voila dit is het !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#20 , 21 okt 2014 11:13

Voila... en was het nu zo moeilijk om dat gewoon te zeggen? :-)

Dan vraag ik me alleen of waarom 'k indertijd maar 20 dagen kwijt was en geen 24, terwijl 'k dat jaar nog geen verlof had gepakt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 okt 2014 11:22

Dan vraag ik me alleen of waarom 'k indertijd maar 20 dagen kwijt was en geen 24, terwijl 'k dat jaar nog geen verlof had gepakt.
Omdat je in de 5 dagen week werkte en je werkgever zijn wetgeving niet kende.

Ook de werklozen dienst vergissen zich hier soms ook aan, het is een zeer simpele regel wanneer al je werknemers hun verlof per week opneemt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#22 , 21 okt 2014 11:38

Wat heeft mijn werkgever daarmee te maken? Die had mij gewoon mijn vakantiegeld gegeven.

Ik heb van het ACV indertijd een brief gekregen waarin stond dat ik voor jaar x nog geen verlof had opgenomen. Het zou van mijn uitkering van december worden afgetrokken. 20 dagen, geen 24.

Ik heb toen ook een kaart ingevuld minus 20 dagen en ben ook zo uitbetaald geweest.

Daarmee dat ik er zo op blijf hameren. I see a difference, and I'm wondering why...

Vergisisng van de werklozendienst? Mogelijks... maar dat lijken mij eerder dingen die electronisch worden uitgerekend. En die dingen vergissen zich doorgaans niet...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 21 okt 2014 12:32

Wat heeft mijn werkgever daarmee te maken? Die had mij gewoon mijn vakantiegeld gegeven.

Ik heb van het ACV indertijd een brief gekregen waarin stond dat ik voor jaar x nog geen verlof had opgenomen. Het zou van mijn uitkering van december worden afgetrokken. 20 dagen, geen 24.

Ik heb toen ook een kaart ingevuld minus 20 dagen en ben ook zo uitbetaald geweest.

Daarmee dat ik er zo op blijf hameren. I see a difference, and I'm wondering why...

Vergisisng van de werklozendienst? Mogelijks... maar dat lijken mij eerder dingen die electronisch worden uitgerekend. En die dingen vergissen zich doorgaans niet...
die dingen vergissen zich niet, jij wel. En daarom past de werkloosheidsdienst (allez, de PC) de dagen verlof automatisch aan opd e dopkaart van december. Als jij dus 20 dagen "V" zet, zullen ze er zelf 24 aanrekenen en zal je dus maar voor 2 a 3 dagen uitbetaald worden. Is dat niet zo gedaan omdat het aantal verlofdagen die je opgaf bij begin werkloosheid (en normaal geattesteerd moet worden door C4/verloffiches), dan zal je tot 3 jaar na datum nog een terugvordering kunnen verwachten.

Natuurlijk bestaat de kans dat je gewoon nog recht had op 20 dagen in het 6dagenstelsel (ongeveer 17 in het vijfdagenstelsel). Dan klopt de berekening wél en verwar jij de vijfdagen & zesdagenstelsels door elkaar.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#24 , 21 okt 2014 12:42

Wel, ik had dat jaar nog geen verlof opgenomen, en ik herrinner me duidelijk dat er in de brief sprake was van 20 dagen, of mijn wettelijke 4 weken.

Ik verwar niets beste JPV. Ik was er alleen vanuit gegaan dat het aantal dagen uitbetaald werd, en niet het aantal weken. Vanuit dat oogpunt bekeken blijf je met een ongerijmdheid zitten.

Echt relevant is het niet meer. Ik heb 1x voorgehad, bijna 10 jaar geleden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 21 okt 2014 12:46

toen bestond de controle via DIMONA nog nét niet zoals die nu bestond en kan het dus zijn dat je werkgever op de C4 een foute vermelding heeft gemaakt, eentje die je 4 dagen teveel opgeleverd heeft.


Terug naar “Aanwerving & Ontslag”