RVA - vakantiedagen - nieuwe job

jajutho
Topic Starter
Berichten: 20

RVA - vakantiedagen - nieuwe job

#1 , 16 okt 2014 06:42

Hoi,
Ik heb een (voor mij) intrigerende vraag omtrent RVA uitkering en vakantiedagen.

In dec 2013 ben ik ontslagen met 9 maanden opzeg. Ik was daar voltijds in dienst sinds 2007. In 2013 had ik nog recht op 6,50 dagen vakantieverlof. Die zijn uitbetaald.

Sinds september ‘geniet’ ik een RVA-uitkering en dien ik vakantiedagen te schrijven. Financieel pijnlijk, maar begrijpelijk. Maar hoeveel dagen nog tot het einde van het jaar? En, wat als ik nu een baan krijg vanaf 1 november? Ben ik dan verplicht die dagen te nemen?

Ik zit al thuis sinds dec 2013, dus ik heb al voldoende vakantie gehad.

Met dank,
J

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2014 07:17

je zal waarschijnlijk, gezien je voltijdse job in 2013, recht hebben op 4 weken verlof. Dat betekent 24 dagen in het 6-dagenstelsel (werkloosheid wordt zo betaald). Als je bij je werkgever in 2014 nog geen verlof hebt opgenomen (zoals het lijkt), dan moet je die 24 dagen dus nog opnemen tijdens je werkloosheid. Je bent vrij om die op te nemen wanneer je wil.

ALs je op 1 november begint te werken, kan je op die job vrij verlof nemen zoals je wil. Theoretisch MOET je je verlof opgebruiken, maar er staat een sanctie op voor jou als je dat niet doet. Je zou er dus voor kunnen kiezen om géén verlof te nemen als werkloze en, indien je op 1 november begint te werken, ook geen verlof te nemen op het werk.

Als je echter in december nog werkloos bent, zal men je verplichten om, als je werkloosheidsuitkeringen wil, eerst je resterend verlof op te nemen. Dit omdat je die reeds uitbetaald bent door je werkgever en je geen vervangingsuitkering kan krijgen als je rehct op loon hebt.

Hou er rekening mee dat je mogelijks volgend jaar OOK nog verlofdagen zal moeten nemen, afhankelijk van hoe je je ontslag/verbreking kreeg.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 16 okt 2014 07:49

Als bediende heb je doorgaande recht op 20 dagen verlof, en word je ook maar voor 20 dagen uitbetaald. Als de RVA je verplicht 24 dagen op te nemen, wat gebeurd er dan met die 4 onbetaalde dagen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 okt 2014 08:00

Als bediende heb je doorgaande recht op 20 dagen verlof, en word je ook maar voor 20 dagen uitbetaald. Als de RVA je verplicht 24 dagen op te nemen, wat gebeurd er dan met die 4 onbetaalde dagen?
Als bediende heb je recht op 24 dagen in het zesdagenstelsel, 20 in het vijf dagen stelsel.

jajutho
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 16 okt 2014 15:43

Duidelijk verhaal. Bedankt. J

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 19 okt 2014 15:11

Als bediende heb je doorgaande recht op 20 dagen verlof, en word je ook maar voor 20 dagen uitbetaald. Als de RVA je verplicht 24 dagen op te nemen, wat gebeurd er dan met die 4 onbetaalde dagen?
Als bediende heb je recht op 24 dagen in het zesdagenstelsel, 20 in het vijf dagen stelsel.
Ja OK. Maar je vakantiegeld wordt toch bepaald en berekend in het stelsel waar je op dat moment in werkt. Als ik in 2013 werk in het 5dagenstelsel, en ik verlies in 2014 mijn job. Dan heb ik in 2014 toch maar vakantiegeld voor 20 dagen, en niet 24? Dus wat met die 4 extra - onbetaalde - dagen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 okt 2014 20:04

je hebt 20 dagen in het vijfdagenstelsel. Als je dan je werkloosheid krijgt, is dat in het zesdagenstelsel. Neem je dus van maandag tot vrijdag congé, dan neem je ook de zaterdag automatisch mee congé in het zesdagenstelsel. Je moet bij gebruik van vakantie in 1 stelsel, altijd omrekenen naar andere stelsels voor je daar iets gebruikt.

Die 4 dagen in het zesdagenstelsel zijn dus OOK betaald.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 19 okt 2014 22:47

je hebt 20 dagen in het vijfdagenstelsel. Als je dan je werkloosheid krijgt, is dat in het zesdagenstelsel. Neem je dus van maandag tot vrijdag congé, dan neem je ook de zaterdag automatisch mee congé in het zesdagenstelsel. Je moet bij gebruik van vakantie in 1 stelsel, altijd omrekenen naar andere stelsels voor je daar iets gebruikt.

Die 4 dagen in het zesdagenstelsel zijn dus OOK betaald.
OK. Maar je krijgt toch geen extra geld daarvoor? Als je vakantiegeld krijgt voor het 5dagenstelsel ben je voor 20 dagen betaald, niet 24. Als de RVA je dan dwingt 24 dagen op te pakken loop je dan niet 4 dagen mis?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 okt 2014 08:14

Lees eens aandachtig wat JPV schrijft!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 okt 2014 15:20

je hebt 20 dagen in het vijfdagenstelsel. Als je dan je werkloosheid krijgt, is dat in het zesdagenstelsel. Neem je dus van maandag tot vrijdag congé, dan neem je ook de zaterdag automatisch mee congé in het zesdagenstelsel. Je moet bij gebruik van vakantie in 1 stelsel, altijd omrekenen naar andere stelsels voor je daar iets gebruikt.

Die 4 dagen in het zesdagenstelsel zijn dus OOK betaald.
OK. Maar je krijgt toch geen extra geld daarvoor? Als je vakantiegeld krijgt voor het 5dagenstelsel ben je voor 20 dagen betaald, niet 24. Als de RVA je dan dwingt 24 dagen op te pakken loop je dan niet 4 dagen mis?
opnieuw: je bent voor 20 dagen in het VIJFDAGENstelsel betaald. Dat wil zeggen dat je dus 4 volle weken betaald verlof krijgt. Als werkloze betekent dit, omdat men je 6 dagen uitbetaalt, je 4 volle weken verlof moet nemen, wat dus 4x6 = 24 dagen is.

je bent dus voor ALLE dagen betaald.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#11 , 20 okt 2014 22:27

Ik vrees dat we naast elkaar aan het praten zijn. :-)

Stel: ik werk in 2013 als bediende in het 5dagenstelsel in een bedrijf. In 2014 word ik ontslagen. Ik heb in 2014 nog geen verlofdagen opgenomen.

De vakantiedagen die ik in 2014 moet opnemen zijn dan - zo ver ik het begrijp - berekend en betaald volgens het aantal gewerkte dagen in 2013 en het stelsel waarin ik in 2013 werkte. In 2013 werkte ik voltijds in het 5dagenstelsel, dus word ik in 2014 betaald voor 20 verlofdagen, niet 24.

De RVA betaald uit in het 6dagenstelsel. Als zij dan van mij verwachten effectief 4 weken verlof te pakken in hun stelsel, dan heb ik gedurende 24 dagen geen recht op uitkering, terwijl ik maar voor 20 dagen vakantiegeld heb. Elementaire wiskunde leert ons dat ik dan voor 24 - 20 = 4 dagen geen geld krijg.

M.a.w., in deze configuratie heb ik 4 onbetaalde verlofdagen.

N.B.: De enige keer waarin ik mijn verlof heb moeten opnemen tijdens mijn werklozenperiode hebben ze mij voor 20 dagen zonder uitkering gezet, geen 24...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 20 okt 2014 22:28

Lees eens aandachtig wat JPV schrijft!!
Lees aandachtig de vraagstelling. :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 21 okt 2014 05:32

wil je het nu niet snappen? Ik heb je het al verschillende keren uitgelegd...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 okt 2014 06:58

JPV doe geen moeite hij snapt het niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#15 , 21 okt 2014 10:11

wil je het nu niet snappen? Ik heb je het al verschillende keren uitgelegd...
Ik zie de link gewoon niet.

Je wordt voor 20 dagen betaald, je moet 24 dagen op verlof, dan verlies je er toch 4? Of je ze nu omzet of niet, 20 is geen 24.

Waar komen die 4 extra dagen dan vandaan?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”