Bedrijf failliet / Overgenomen / consequenties‏

Mikailz
Topic Starter
Berichten: 5

Bedrijf failliet / Overgenomen / consequenties‏

#1 , 24 sep 2014 21:20

Beste forumgebruiker

Al 2 jaar (6 maand proef + rest vast) werk ik als projectingenieur te Brugge.
In die 2 jaar heb ik al een aantal wijzigingen binnenin het bedrijf zien gebeuren.

Vorig jaar werden we overgenomen door een Waals bedrijf in dezelfde sector omdat we bijna failliet waren.
Deze nieuwe investeerders hadden niets veranderd aan de functies, beleid en personeel van het bedrijf, wat op het eerste zicht een goede zaak lijkt te zijn.

Gisteren, 1 jaar later, zijn er drastische maatregelen genomen om het bedrijf te 'redden':
12 bedienden van de 30 zijn ontslaan
6 arbeiders van de ongeveer 120 zijn ontslaan
5 ingenieurs zouden naar Wallonië (thuisvestiging van dat Waals bedrijf) moeten 'opleiding' volgen.

Ik hoor bij het laatste puntje en heb hier een aantal vragen bij:
1) Deze opleiding is eigenlijk 5 dagen / week en zou 5-6 jaar duren.
Kan men dit zomaar maken om u te verplaatsen naar een ander bedrijf (ander btw nummer, ander filiaal, enkel de aandeelhoudster is dezelfde persoon)?
Zo ja, om daar te geraken, dient men dit tijdens de kantooruren dit te doen of dient men de kantooruren hier te hanteren?
Ik bedoel hier mee: dien ik pas vanaf 8u 's morgens van uit Brugge pas naar Wallonië te rijden of dien ik al vanuit mijn woonplaats al om 5u vertrekken om daar te kantoorturen te werken om nadien pas om 21u 22u thuis te zijn?

2) Is dit contractbreuk van hun uit? Op het contract staat nog altijd het adres van mijn huidig bedrijf, dat in Brugge

3) Wat zijn mijn rechten hier? Wat kan men zeker mij niet opleggen om wel of niet te doen?

4) Mijn opzegperiode is om en bij de 3 maand, als men dit wenst, kunnen zij mij deze periode laten uitdoen
Indien ik vlot nieuw werk vind, kan dit ingekort worden?

Zover heb ik niets nieuws ondertekend, als ik weiger om naar Wallonië te trekken, is dit dan een ontslag nemen of geven ze mij een ontslag? Ik maak me zorgen als ik niet direct nieuw werk vind dat ik zonder dop val... En met een huishouden lijkt mij dit zeker niet interessant.

Het lijkt mij eerder van hun dat ze een heel moeilijke keuze stellen voor de ingenieurs zodat enerzijds de ontslagpremie niet meer hoeven uit te betalen (indien ze het niet zien zitten en ontslag nemen?) en anderzijds wij nog bij het bedrijf blijven (tijdens opzegperiodes) om de huidige lopende projecten af te handelen en hen nog bijkomende kosten besparen.

Ik hoop dat u genoeg informatie heeft om mijn situatie goed te kunnen informeren.

Met vriendelijke groet

Mikail

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2014 21:29

1. Nee, dit lijkt op een andere werkgever. Staat er iets in de arbeidsovereenkomst over de werkplaats (niet noodzakelijk gelijk met het adres van de werkgever)? Zoja, wat is die?
Wat zal je daar moeten doen, onder wiens leiding zal je daar staan, ... ?

2. Is die 5 à 6 jaar expliciet gesteld? of wat is er gezegd?

3. Men kan je niet verplichten om te werken onder een andere werkgever. Men kan je wél houden aan je arbeidsovereenkomst indien deze correct zou nageleefd worden van de kant van de werkgever.

3. ze kunnen eisen dat je die periode uitdoet OF verbreking betaalt. Opzegtermijn kan niet eenzijdig ingekort wordfen indien je zelf ontslag neemt.

Verder antwoord hangt af van wat er in de AO staat.

Mikailz
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 sep 2014 10:48

Lijkt dit op een collectief ontslag?
Daarom dat ze nog enkelen overhouden om zo een vergoeding te vermijden

Reclame

Mikailz
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 25 sep 2014 10:49

Adres op contract is die van Brugge.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 25 sep 2014 16:12

Met een ontslag van 18 van de 150 personeelsleden is er wettelijk gezien WEL sprake van een collectief ontslag.

Afhankelijk van wat in uw arbeidsovereenkomst staat, kan er wel sprake zijn van belangrijke wijzigingen aan essentiële onderdelen van het contract, hetgeen een eenzijdige verbreking inhoudt en u recht geeft op vergoeding.

Anderzijds, mocht men opteren voor een opzegperiode, dan kan u steeds een tegenopzeg doen. Hierdoor kan u de opzegperiode verkorten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 sep 2014 16:21

Lijkt dit op een collectief ontslag?
Daarom dat ze nog enkelen overhouden om zo een vergoeding te vermijden
dan de volgende antwoorden:
1. Nog geen voldoende info.
2. Idem
3. De tewerkstellingsplaats is Brugge, dus hoef je niet te verhuizen naar Wallonië indien je zeker zou zijn dat dit voor 5-6 jaar zou zijn.
4. Opzeg uitdoen in Wallonië, zeker voor een opleiding als opzegtermijn, lijkt me onredelijk.

Mikailz
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 25 sep 2014 22:03

@JPV
Ja sorry, de concentratie is wat weg de laatste dagen.
Op het contract staat er standplaats te Brugge met adres natuurlijk van mijn huidig bedrijf en niets over het bedrijf in Wallonië.
Als functie staat er projectingenieur, in Wallonië krijg ik een andere functie: commercieel technisch ingenieur.

Dus, men verandert niet enkel de locatie, maar eigenlijk ook de functie.. weliswaar alles mondeling.

Vandaag met de 4 (intussen) ingenieurs samengezeten met de aandeelhouders.
Termijn is nu al 2 jaar geworden en we zouden nadien, misschien misschien, terug naar Brugge kunnen als alles goed loopt.

Goed ja, het lijkt mij onder druk zetten om ontslag zelf te nemen zonder effectief die woorden in de mond te nemen.
We hebben ook al met elkaar gepraat, en eigenlijk ziet niemand dat nog zitten om te doen. Maar niemand wil ontslag nemen.

Kan de aandeelhouder ons iets 'lappen'?
Kunnen wij ervoor zorgen dat men ons ontslaat zodat we een premie krijgen en toch nog recht op dop houden?
Het is zeker niet om er geld uit te kloppen, maar wat zij doen is onterecht!
Indien ik niet direct nieuw werk vind, zou ik graag daar financieel niet onder willen leiden.

Het groepje ingenieurs heeft bijna samen besloten om niet te gaan...

Alvast bedankt om mij te helpen met dit probleem

Goeieavond

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 sep 2014 20:45

Werkgever dient werk te voorzien zoals overeengekomen in de arbeidsovereenkomst. Als de functie én lokatie ernstig verandert (en dat definitief of voor voldoende lange termijn (wat 2 jaar zeker is)), is zonder twijfel een verbreking van de arbeidsovereenkomst uit hoofde van de werkgever (door contractbreuk).

Je moet deze wijzigingen vaststellen en die vaststelling mededelen aan de werkgever (in gebreke stellen). Geef hen dan een redelijke, maar korte, termijn (1 week bvb) om de arbeidsovereenkomst opnieuw te laten naleven. Zoniet zal je de verbreking moeten vaststellen en indien nodig via gerechtelijke weg je verbrekingsvergoeding opeisen.

Besluit dus gerust samen om NIET te gaan, maar motiveer dit aangetekend aan de werkgever. Laat echter nooit na om wél verder te werken, in het slechtste geval héél tijdelijk (ongeveer die week) vanuit Wallonië.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”