Uurrooster wordt aangepast zonder degelijk overleg

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

Uurrooster wordt aangepast zonder degelijk overleg

#1 , 22 sep 2014 14:07

Sinds 15 december 2009 ben ik werkzaam als Medisch Secretaresse in een oogartsen praktijk.
Tot enkele weken geleden werden de werkuren altijd opgesteld in samenspraak met de collega's zodat de werkuren te combineren vielen met het privé leven.

De laatste weken heeft een collega (weer) een nieuw uurrooster moeten opstellen maar deze keer zonder overleg met de andere collega's.
Dit nieuwe uurrooster (nog niet in een nieuwe arbeidsovereenkomst vastgelegd, dus ook nog niet getekend) zal ingaan vanaf 29 september.
Een uurrooster dat ik na aandringen zelf heb opgesteld en ingediend werd quasi zonder het te bekijken gelijk van tafel geveegd

Aangezien er geen rekening gehouden werd met de "wensen" en "mogelijkheden" van bepaalde collega's komt ik in de problemen ivm met de kinderen af te halen van school.
Zo zijn er de eerste week al 2 dagen dat ik volgens het nieuwe uurrooster moet werken tot 20u00 waarbij de kinderopvang sluit om 18u30.
Ik kan door omstandigheden niet rekenen op andere mensen om mijn kinderen af te halen aan school.

Toen dit aan een van de dokters werd meegedeeld kwam de opmerking van "tja, dan heb jij een probleem"

Kan dit beschouwd worden als eenzijdige aanpassing van de werkuren ?
Moet ik zomaar akkoord gaan met deze verandering in de werkuren ?
Wat zijn eventueel de mogelijkheden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2014 14:50

wat staat er in je arbeidsovereenkomst?

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 22 sep 2014 14:54

Er staat een uurroster in dat op de verste verte niet meer gelijkt op hetgeen ze nu willen doorduwen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 sep 2014 16:04

U geeft (aangetekend) aan dat u zich aan de vroegere arbeidsovereenkomst wil houden (oud uurrooster of oorspronkelijk uurrooster). U geeft ook aan dat u bereid bent de nodige flexibiliteit voor uw werkgever toe te passen, maar dat er grenzen zijn aan de mogelijkheid van uw flexibiliteit, wegens gezinsomstandigheden. Indien de werkgever daarmee niet kan leven, zal deze u moeten ontslaan mits naleven van de opzegtermijnen of verbrekingsvergoeding.

Indien u natuurlijk oud én oorspronkelijk uurrooster niet kan naleven, zit u met een groot probleem.

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 22 sep 2014 16:14

Klopt het dan als ik zeg dat ik hun gebreke stel via dit aangetekend schrijven ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 sep 2014 16:18

Bent u zeker dat de werkgever de intentie heeft om dat nieuw uurrooster in te voeren? maw: is het al aan jullie gecommuniceerd als nieuw uurrooster?

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 22 sep 2014 16:21

De arbeidstijd en bijhorend uurrooster zijn essentiële elementen van de arbeidsovereenkomst die in principe niet éénzijdig kunnen gewijzigd worden. De werkgever heeft dus jouw goedkeuring nodig om over te gaan tot wijziging van uurrooster. Wanneer de werkgever een belangrijke éénzijdige wijziging aan het contract doorvoert, kan deze handeling handeling gelijkgesteld worden met een onregelmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst waarbij je een verbrekingsvergoeding kan eisen. Let wel, er wordt bewust gesproken van een 'belangrijke' wijziging. Het begrip 'belangrijk' is voor ieder persoon anders en moet in functie van de omstandigheden worden bekeken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 sep 2014 16:22

bovendien mag er natuurlijk niet expliciet in de arbeidsovereenkomst staan dat een uurrooster géén belangrijk element is in de arbeidsovereenkomst.

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 22 sep 2014 16:23

Er werd vandaag mondeling aangekondigd dat het nieuwe (voor mij niet haalbare) uurrooster vanaf volgende week ingaat.

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 23 sep 2014 11:01

Nog even volledig alles nagelezen en er staat nergens expliciet in vermeld dat het geen belangrijk onderdeel is van de overeenkomst.
Indien ik weiger te tekenen voor goedkeuring, wat zijn dan de mogelijke gevolgen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 23 sep 2014 14:46

Het is een mogelijkheid om op te werpen dat het gaat om een belangrijke wijziging van essentiële arbeidsvoorwaarden.

Een mogelijkheid, want het is niet gezegd dat de rechtbank u hierin zal volgen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 sep 2014 21:59

Het is een mogelijkheid om op te werpen dat het gaat om een belangrijke wijziging van essentiële arbeidsvoorwaarden.

Een mogelijkheid, want het is niet gezegd dat de rechtbank u hierin zal volgen.
indien ze effectief kan aantonen dat er niemand anders voor de kinderen kan kijken, zie ik weinig rechters haar niet volgen.

ter info aan de OP: de rechter moet afwegen of de arbeidsvoorwaarde essentieel is, of het een belangrijke wijziging is en (vooral moeilijk op voorhand te definieren) of de belangen van de werkgever of van de werknemer belangrijk zijn.

Rechtspraak over dit laatste houdt wel rekening mee dat de werknemer vaak in een zwakkere positie staat en kijkt ook of het in het verleden wél mogelijk was voor de werkgever om het werk te regelen dat er geen probleem is.

Het is nooit zeker wat een rechter gaat uitspreken, maar hier lijkt het me, op basis van de info die je schriftelijk gaf, toch redelijk duidelijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 sep 2014 15:28

Wat was het oorspronkelijke uurrooster? Als vroeger de werkuren tot bijvoorbeeld 19u30 waren, en nu tot 20u00, is dit geen grote wijziging. Als het vroeger echter tot 17u00 was en nu plots tot 20u00, is dit weldegelijk een groot verschil.

Off topic: om voorlopig die twee dagen op te vangen: kunnen uw kinderen uitzonderlijk niet mee met de ouders van een klasgenootje dat in de buurt woont, waarna je ze daar kan oppikken? Als dit uitzonderlijk is kan dit mogelijk zo wel eens regelen? Maar ik besef natuurlijk wel dat voor (zeker jongeren) kinderen het geen gezonde situatie is als ze maar na 20u00 kunnen thuis zijn... Wij proberen onze kinderen ook zo weinig mogelijk in de naschoolse opvang te laten indien mogelijk. En als dan toch moet, proberen we ze zeker rond 17u00 af te halen. Maar het blijft puzzelen, met twee gaan werken, een kind bij de onthaalmoeder en een ander naar school...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

AnnJurgen
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 01 okt 2014 11:49

Wat was het oorspronkelijke uurrooster? Als vroeger de werkuren tot bijvoorbeeld 19u30 waren, en nu tot 20u00, is dit geen grote wijziging. Als het vroeger echter tot 17u00 was en nu plots tot 20u00, is dit weldegelijk een groot verschil.

Off topic: om voorlopig die twee dagen op te vangen: kunnen uw kinderen uitzonderlijk niet mee met de ouders van een klasgenootje dat in de buurt woont, waarna je ze daar kan oppikken? Als dit uitzonderlijk is kan dit mogelijk zo wel eens regelen? Maar ik besef natuurlijk wel dat voor (zeker jongeren) kinderen het geen gezonde situatie is als ze maar na 20u00 kunnen thuis zijn... Wij proberen onze kinderen ook zo weinig mogelijk in de naschoolse opvang te laten indien mogelijk. En als dan toch moet, proberen we ze zeker rond 17u00 af te halen. Maar het blijft puzzelen, met twee gaan werken, een kind bij de onthaalmoeder en een ander naar school...
Ten opzichte van het vorig geldende uurrooster zijn er inderdaad dagen bij die van 16u00 gewijzigd zijn naar 19u30 en naar 20u00 (zonder rekening te houden dat het soms nog eens kan uitlopen met 30 minuten of zelfs een uur, meer uitzondering dan regel trouwens)
Voorlopig rijdt mijn partner naar de opvang om de kinderen te gaan ophalen, maar dit kan ook niet blijven duren. (is meer dan 90 minuten onderweg hierdoor) Gelukkig heeft hij een begripvolle baas en snapt die het "geven en nemen" binnen een firma en kan dan ook die dagen vroeger stoppen met werken. Zo niet hadden we een probleem.
De puzzel die al moeilijk was, werd door die veranderingen nog moeilijker.
Maar als ze zullen vragen om de nieuwe uren te onderteken zal ik dat weigeren, en de reden zal genoteerd worden op die papieren.
Het is niet mijn bedoeling om er een rechtszaak van te maken (tenzij het niet anders kan)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 01 okt 2014 11:57

best sowieso aangetekend protesteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”