Getekend maar beter voorstel andere firma..

celtic
Topic Starter
Berichten: 5

Getekend maar beter voorstel andere firma..

#1 , 22 sep 2014 09:14

Beste,

Ik heb getekend in een nieuw bedrijf een week geleden, nu krijg ik vandaag een tweede aanbod binnen van een ander bedrijf die mij ook wensen aan te nemen.
Wat moet ik (contractueel) doen met bedrijf 1 indien ik kies voor bedrijf 2?


Thanks! :wink:


G.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2014 12:35

Je opzeg opsturen. Wanneer moet je beginnen bij bedrijf 1?

celtic
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 sep 2014 12:36

Begin December.. Zijn er wettelijke bepalen of schadevergoedingen van toepassing? Is er een effectieve opzeg te presteren?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 sep 2014 12:42

Wettelijk kan u uw opzeg geven. U dient dan een aangetekende brief te sturen waarbij u uw opzeg geeft met een opzegtermijn van 1 week, die loopt vanaf de maandag volgend op de ontvangst door de werkgever (= indien ten laatste woensdag opgestuurd, gaat deze de week erna in). Die week dient u te werken indien u een arbeidsvereenkomst zou hebben die vanaf dan al liep( wat niet het geval is).

Maw: je hebt een opzeg van 1 week, maar werkt die niet.

Alternatief is om naar bedrijf 1 te gaan en hen te zeggen dat je daar toch niet komt werken en vragen of ze dit willen bevestigen per mail. Komt iets logischer over, maar wettelijk kan je evengoed het eerste doen :).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2014 15:08

Mmm, ik wist niet dat u een arbeidsovereenkomst die nog niet loopt, kon opzeggen en hierbij de opzegperiode kan laten beginnen lopen voor het contract al ingegaan is... Is dit altijd zo geweest of is dit recent ingevoerd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 sep 2014 16:42

niets zegt dat de opzegtermijn pas kan beginnen bij indiensttreding. Vroeger was daar discussie over in de rechtspraak, maar ik zie recent toch geen discussie meer.

celtic
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 30 sep 2014 11:13

Bedankt voor de info ! Kan de firma juridische stappen ondernemen zoals schadevergoeding voor de tijd die ze gestoken heeft in bvb assessments etc?


Gert.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2014 13:18

Dit zou straf zijn, als ze dat zouden kunnen. Wat zou hetvolgende zijn: dat ze schadevergoeding vragen omdat je niet voldeed aan de requirements en je toch aangeboden hebt? Of schadevergoeding omdat ze je een contract aanboden, maar je niet getekend hebt?

Neen, als je op een juridisch correcte manier je opzeg geeft (wat blijkbaar kan voor het contract een aanvang neemt), kan het bedrijf je niets maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 sep 2014 13:44

idd

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”