Moeilijke situatie bij ontslag

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Moeilijke situatie bij ontslag

#1 , 16 sep 2014 13:12

Wie weet raad...

Mijn man onlangs ontslagen, volgens de C4 in onderling overleg? De zaak is stopgezet...
Ondertussen is de zaakvoerder ergens anders aan de slag gegaan maar zorgde er wel voor dat mijn man ook in deze nieuwe firma aan de slag kon.
Ook in de nieuwe firma is de oude baas de nieuwe baas van mijn man, maar is hij wel geen zaakvoerder meer dus ook in loondienst.

Nu is het al een hele zaak geweest om de opzegvergoeding te bekomen, de opzegvergoeding en duur is allemaal niet gelopen hoe het zou moeten lopen maar we laten het erbij.

Nu is wel de vraag wat met het vakantiegeld en 13de maand? Hiervan hebben we helemaal niets ontvangen.
We vertrekken volgende week met vakantie, gaat mijn man dan wel loon krijgen voor deze opgenomen dagen? Wat voor 2015, het nieuwe bedrijf zal het vakantiegeld inhouden daar hij dit zogezegd al ontvangen heeft alleen heeft hij niks ontvangen!

Idem voor de 13de maand hoe zit het daarmee? Ik sta op het punt een advocaat te nemen daar het allemaal niet correct verloopt maar dan riskeren we daar ook zijn job kwijt te raken daar het zijn baas is.

De vakbond doet weinig tot niks... weet er iemand wat onze rechten en plichten zijn?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 16 sep 2014 13:30

Er zijn een paar tegenstrijdigheden in uw verhaal. De ontslagreden 'onderling overleg' in combinatie met een opzegvergoeding is niet correct. Ofwel is er onderling overleg en geen opzeg, ofwel ontslaat de werkgever de werknemer mits een opzegvergoeding of -termijn (en is bijgevolg de reden van ontslag op de C4 niet correct).
Het is mij niet duidelijk of uw man de opzeg moet uitdoen of heeft hij een verbrekingsvergoeding gekregen ? Afhankelijk van de situatie moet er met de laatste loonafrekening het (saldo) vakantiegeld lopend jaar (2014) en vakantiegeld volgend jaar (2015) worden uitbetaald, alsook een pro-rata eindejaarspremie (alles apart vermeld op de loonstrook)en uiteraard het loon voor de laatste maand. Bij het einde van de tewerkstelling (ik veronderstel dat uw man bediende is gezien u spreekt van een vakantieverrekening in 2015) ontvangt u ook een attest die de gekregen vakantiegelden vermeldt.

Als uw man de opzeg moet presteren, dan krijgt hij dit bij de afrekening van zijn laatste maand waarin hij effectief was tewerkgesteld. Is uw man vrijgesteld van prestaties en kreeg u een verbrekingsvergoeding, dan zouden vakantie en eindejaarspremie ook met deze laatste afrekening moeten worden geregeld.

Wat is de reden waarom uw vakbond weinig tot niets doet ? Wat is hun motivatie hieromtrent ?

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 16 sep 2014 13:41

Even nader toelichten begin juni krijgt mijn man (bediende) te horen dat de zaak dicht gaat en dat hij vanaf 6/06 niet meer hoeft te komen werken.
Hij mocht gewoon thuis blijven en zou 2.5 maanden loon ontvangen tot 18/8, de C4 zou worden opgestuurd.
Een 2-tal weken later heeft hij een aangetekend documentje ontvangen waarin staat dat de samenwerking stopt op 18/8 het document was niet eens ondertekend.
Nu na veel gezaag en geklaag hebben we vandaag de C4 ontvangen waarop staat dat men de samenwerking verbreekt in onderling overleg. (misschien staat dit zo op de C4, omdat hij gezorgd heeft dat hij elders aan de slag kon)?
ook heb ik vandaag een vakantieattest ontvangen maar that's it, ik kreeg nog de boodschap dat vakantiegeld en 13de maand moet wachten tot hij groen licht krijgt van zijn advocaat. Maar er is zoveel rond de pot gedraai en elke keer weer een andere reden dat ik echt wel op mijn hoede ben. Ik heb geen zin om volgend jaar geen vakantiegeld te ontvangen en zelfs aan het nieuwe bedrijf een stuk moeten terug te geven en dit terwijl we niets ontvangen hebben.

Reclame

Skoldt
Berichten: 159

#4 , 16 sep 2014 13:58

De belofte van 2,5 maand loon, hebt u daar een (schriftelijk) bewijs van ? Hebt u trouwens al iets ontvangen van de werkgever ?

De combinatie van het aangetekend schrijven en de C4 doet mij vermoeden dat de werkgever aanstuurt op een ontslag in onderling overleg, wat impliceert dat uw man geen recht heeft op een opzegvergoeding, geen recht op eindejaarspremie en evenmin recht zou openen op werkloosheidsvergoedingen. De vertrekvakantiegelden blijven evenwel gewaarborgd en deze moeten met de laatste loonafrekening worden uitbetaald. Behalve als het een faillissement betreft hoeft de werkgever helemaal niet te overleggen met zijn advocaat, deze bedragen dienen bij uitdiensttreding direct te worden uitbetaald ! Wanneer het wel een faillissement betreft dan is het de curator die hierin een beslissing neemt.

Ik merk opnieuw een tegenstrijdigheid in uw verhaal. U spreekt dat u een vakantieattest hebt gekregen, maar dat de werkgever nog niet is overgegaan tot betaling ??? Tot nader order is een vakantieattest nog steeds een bevestiging dat u effectief de vermelde bedragen als vertrekvakantiegeld hebt gekregen en geeft u door afgifte van dit document aan de nieuwe werkgever tevens de toelating deze gelden te verrekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 sep 2014 14:18

Vakantieattest heeft bij mijn weten niks te maken met al dan niet betaling. Ik wacht momenteel nog op zo'n 40 vakantieattesten van werknemers betrokken in een faling, zij zullen dit krijgen ongeacht er geen vakantiegeld nog RSZ is betaald.

VOor hetzelfde geld maak ik morgen zelf die vakantattesten op, heeft verder geen waarde op vlak van betaling.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2014 12:28

Er zijn een paar tegenstrijdigheden in uw verhaal. De ontslagreden 'onderling overleg' in combinatie met een opzegvergoeding is niet correct. Ofwel is er onderling overleg en geen opzeg,
en waarom zou je in onderling overleg geen opzegging(svergoeding) kunnen overeenkomen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 17 sep 2014 14:15


en waarom zou je in onderling overleg geen opzegging(svergoeding) kunnen overeenkomen?
:shock:
Waar schrijf ik dat ? U haalt twee dingen door elkaar ....

TS spreekt van onderling overleg als reden van ontslag op C4 (niet als wijze waarop de eventuele opzegvergoeding tot stand is gekomen). Met dit document zal betrokkene geen werkloosheidsuitkeringen kunnen ontvangen omdat deze reden van ontslag gelijkstaat met werkloos zijn door eigen schuld of toedoen. Maar dit is niet het geval : TS spreek dat haar man is ontslagen. Dus werkgever moet minimaal een opzeg laten presteren of verbrekingsvergoeding betalen. Wanneer dit laatste het geval is kan onmogelijk op de C4 onderling overleg worden aangegeven als reden van ontslag. Bovendien is de beëindiging van het contract in onderling overleg een manier waarop beide partijen uit elkaar gaan, waarbij geen enkele partij de andere een opzegvergoeding is verschuldigd. Mijn voorgaand antwoord blijft dus identiek. De reden van ontslag op de C4 correspondeert niet met de realiteit (betaling van opzeg). Mocht achteraf blijken dat de werkgever geen verbrekingsvergoeding heeft betaald (ik wacht nog steeds op antwoord van TS), dan bevestigt dit mijn vermoeden dat de werkgever aanstuurt op een ontslag in onderling overleg en hij zich wil onttrekken aan het betalen van een verbrekingsvergoeding.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 sep 2014 17:04


en waarom zou je in onderling overleg geen opzegging(svergoeding) kunnen overeenkomen?
:shock:
Waar schrijf ik dat ? U haalt twee dingen door elkaar ....

TS spreekt van onderling overleg als reden van ontslag op C4 (niet als wijze waarop de eventuele opzegvergoeding tot stand is gekomen). Met dit document zal betrokkene geen werkloosheidsuitkeringen kunnen ontvangen omdat deze reden van ontslag gelijkstaat met werkloos zijn door eigen schuld of toedoen. Maar dit is niet het geval : TS spreek dat haar man is ontslagen. Dus werkgever moet minimaal een opzeg laten presteren of verbrekingsvergoeding betalen. Wanneer dit laatste het geval is kan onmogelijk op de C4 onderling overleg worden aangegeven als reden van ontslag. Bovendien is de beëindiging van het contract in onderling overleg een manier waarop beide partijen uit elkaar gaan, waarbij geen enkele partij de andere een opzegvergoeding is verschuldigd. Mijn voorgaand antwoord blijft dus identiek. De reden van ontslag op de C4 correspondeert niet met de realiteit (betaling van opzeg). Mocht achteraf blijken dat de werkgever geen verbrekingsvergoeding heeft betaald (ik wacht nog steeds op antwoord van TS), dan bevestigt dit mijn vermoeden dat de werkgever aanstuurt op een ontslag in onderling overleg en hij zich wil onttrekken aan het betalen van een verbrekingsvergoeding.
Het staat er nog eens,
Waarom zou je in onderling overleg geen te presteren opzeggingstermijn of verbrekingsvergoeding kunnen overeenkomen?

bij een beeindiging in onderling overleg, kan je afstand van je rechten doen, maar niks verbied je bij een beeindiging in onderling overleg een verbrekingsvergoeding of een opzeggingstermijn/vergoeding overeen te komen met je werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 17 sep 2014 20:48

Het staat er nog eens,
Waarom zou je in onderling overleg geen te presteren opzeggingstermijn of verbrekingsvergoeding kunnen overeenkomen?

bij een beeindiging in onderling overleg, kan je afstand van je rechten doen, maar niks verbied je bij een beeindiging in onderling overleg een verbrekingsvergoeding of een opzeggingstermijn/vergoeding overeen te komen met je werkgever
dat is dan geen verbrekingsvergoeding of een opzegtermijn...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 sep 2014 12:45

Het staat er nog eens,
Waarom zou je in onderling overleg geen te presteren opzeggingstermijn of verbrekingsvergoeding kunnen overeenkomen?

bij een beeindiging in onderling overleg, kan je afstand van je rechten doen, maar niks verbied je bij een beeindiging in onderling overleg een verbrekingsvergoeding of een opzeggingstermijn/vergoeding overeen te komen met je werkgever
dat is dan geen verbrekingsvergoeding of een opzegtermijn...
en waarom niet, als je in je onderlinge overeenkomst een opzeggingstermijn of een verbrekingsvergoeding overeenkomt?

punt is: als de werkgever op de C4 onderling overleg opgeeft als reden zonder een schriftelijke en ondertekend document te hebben die dit bevestigd is er geen beeindiging in onderling overleg. en is er recht op een verbrekingsvergoeding.

indien er wel een ondertekend document is, kan vraagsteller best dit document inscannen en in uw pb steken. zo kan uitgemaakt worden of er afstand van je rechten is gedaan of niet.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Skoldt
Berichten: 159

#11 , 18 sep 2014 15:37

punt is: als de werkgever op de C4 onderling overleg opgeeft als reden zonder een schriftelijke en ondertekend document te hebben die dit bevestigd is er geen beeindiging in onderling overleg. en is er recht op een verbrekingsvergoeding.
indien er wel een ondertekend document is, kan vraagsteller best dit document inscannen en in uw pb steken. zo kan uitgemaakt worden of er afstand van je rechten is gedaan of niet.
Wat beweert u hier toch allemaal ???

Laat ik het u nog één maal uitleggen :

Ofwel wordt op de C4, rubriek D, een verbrekingsvergoeding of opzegtermijn vermeld (en dit impliceert een ontslag door de WERKGEVER), ofwel wordt aangeduid dat het contract in onderling overleg is beëindigd (en dit impliceert werkloos door schuld van de WERKNEMER). Een document met beide aanduidingen is contradictorisch en zal niet worden aanvaard ! TS spreekt van ontslag. De C4 is dus niet correct. Een onderling overleg over de opzegtermijn zoals u aanhaalt is irrelevant.

Als reden van ontslag 'onderling overleg' is, dan wordt uw dossier geregistreerd bij de werkloosheidsinstelling maar wordt er verder geen actie meer ondernomen, gezien u zelf schuld hebt aan uw ontslag. Geen werkloosheidsuitkering dus ! De werkloosheidsinstelling heeft er lak aan als er al of niet een document is opgemaakt en/of ondertekend. Zij kijken enkel naar de reden van ontslag ... punt aan de lijn. Wat u beweert is dat betrokkene met deze C4 naar de uitbetalingsinstelling gaat, eventjes doodleuk zegt : "Goh, de tewerkstelling is beëindigd in onderling overleg, ik heb GEEN document die dit bevestigt, dus ik heb recht op een verbrekingsvergoeding". Ik denk toch dat u van een kale reis zult thuiskomen.

De ontslagregeling is bovendien van dwingend recht. Wanneer uw werkgever u ontslaat, kan deze theoretisch geen dading aangaan waarbij u afstand doet van bv een verbrekingsvergoeding. Een werkgever die u ontslaat is gehouden aan de minimum opzegtermijnen of corresponderende vergoeding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 sep 2014 15:43

en waarom niet, als je in je onderlinge overeenkomst een opzeggingstermijn of een verbrekingsvergoeding overeenkomt?
omdat de opzeggingstermijn, indien geen eenzijdige opzeg, die jij bedoelt gewoon een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur is. De verbrekingsvergoeding zal het karakter hebben van een schadevergoeding.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”