Concurrentiebeding na ontslag?

ccc
Topic Starter
Berichten: 2

Concurrentiebeding na ontslag?

#1 , 16 sep 2014 12:34

Hallo,

Ik sta op het punt ontslag te nemen, dit na een interessant jobaanbod van een concurrent van mijn huidige werkgever. Bij aanvang van mijn contract, 4 jaar geleden, heb ik geen concurrentiebeding moeten tekenen. Nu ben ik wel bang dat mijn huidige werkgever me zal verplichten een concurrentiebeding te tekenen als ik ontslag neem, zeker als hij weet dat ik naar de rechtstreekse concurrent ga.

Mijn vraag is dan ook: kàn hij me bij mijn ontslag alsnog verplichten een concurrentiebeding te tekenen? Of een ander soort document waardoor mijn vrijheid beperkt wordt?

Alvast bedankt voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 16 sep 2014 13:40

Uw werkgever kan u tot niets verplichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 sep 2014 14:20

U bent idd meerderjarig, dus moet niks tekenen. Wil hij u iets laten tekenen dan kan u voorstellen dat hij erbij schrijft dat hij u enkele honderdduizenden euro's betaalt als schadevergoeding. ALs hij zegt dat je dat dan moet tekenenn, vraag hem dan eerst dit af te tekenen.

Reclame

ccc
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 17 sep 2014 14:49

OK, merci voor de info!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 sep 2014 15:16

Concurrentiebeding wordt bij de aanvang van een contract overeengekomen.

Bij het einde van een contract geeft de werkgever VZVIW enkel aan of hij het concurrentiebeding al dan niet wenst uit te oefenen - omdat er normaal een stevige kost aan hangt om dat uit te oefenen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”