Ontslag schriftelijk en daarna aangetekend ontvangen

Schelm
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag schriftelijk en daarna aangetekend ontvangen

#1 , 13 sep 2014 17:23

Ik heb sinds een aantal dagen geleden mijn ontslag gekregen met presteren van opzeg. Iedereen die werkzaam is op het project heeft dit gekregen, sommige moeten hun opzeg niet presteren (voordeliger voor het bedrijf) en anderen (de meesten) weer wel.

Aangezien niemand nog echt zin heeft om hun opzeg te presteren (ontslag is niet echt hoofdreden maar het gedrag van de directie is eerder de oorzaak) heb ik een opzoekingen gedaan.

Het ontslag is mondeling een aantal weken geleden meegedeeld (dat we ontslagen zouden worden), het ontslag zelf is op 10 september gedaan en schriftelijk met de nodige documenten. Het aangetekend schrijven is op dezelfde dag verstuurd waardoor deze "ontvangen" is op 12 september.

De ontslagbrief zelf verwijst naar een onderhoud waarbij we kennis hebben gekregen van ons ontslag (verwijzend naar 10 september), op de document ivm opzeg staat ""in het kader van ontslag dat door de werkgever werd betekend op 10-09-2014 en....."".

De vakbondsafgevaardigden vinden dit goed en de juridische dienst (BBTK) dat is een ramp, die beschouwt de verzendingsdatum van een aangetekende brief als "kennisgevingsdatum".

Als ik art 53 bis bekijk en de voorwaarden tot ontslag met opzeg (kennisgeving moet eerst aangetekend bekend gemaakt worden of via gerechtsdeurwaarder.

Dan zou ik concluderen dat mijn ontslag met opzeg niet op de correcte manier werd uitgevoerd waardoor ik in principe mijn opzeg niet zou moeten uitdoen.

Ben ik juist of bekijk ik het verkeerd?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2014 10:46

De vakbondsafgevaardigden vinden dit goed en de juridische dienst (BBTK) dat is een ramp, die beschouwt de verzendingsdatum van een aangetekende brief als "kennisgevingsdatum".

Als ik art 53 bis bekijk en de voorwaarden tot ontslag met opzeg (kennisgeving moet eerst aangetekend bekend gemaakt worden of via gerechtsdeurwaarder.

Dan zou ik concluderen dat mijn ontslag met opzeg niet op de correcte manier werd uitgevoerd waardoor ik in principe mijn opzeg niet zou moeten uitdoen.

Ben ik juist of bekijk ik het verkeerd?

Mvg
je bekijkt het verkeerd. Kennisgevingsdatum is trouwens geen wettelijk begrip, ze kunnen dus daar elke betekenis aan geven die ze willen. Ik zie op zich geen probleem met de manier waarop je ontslaan bent.

Schelm
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 sep 2014 11:31

De vakbondsafgevaardigden vinden dit goed en de juridische dienst (BBTK) dat is een ramp, die beschouwt de verzendingsdatum van een aangetekende brief als "kennisgevingsdatum".

Als ik art 53 bis bekijk en de voorwaarden tot ontslag met opzeg (kennisgeving moet eerst aangetekend bekend gemaakt worden of via gerechtsdeurwaarder.

Dan zou ik concluderen dat mijn ontslag met opzeg niet op de correcte manier werd uitgevoerd waardoor ik in principe mijn opzeg niet zou moeten uitdoen.

Ben ik juist of bekijk ik het verkeerd?

Mvg
je bekijkt het verkeerd. Kennisgevingsdatum is trouwens geen wettelijk begrip, ze kunnen dus daar elke betekenis aan geven die ze willen. Ik zie op zich geen probleem met de manier waarop je ontslaan bent.
Omdat zoals ik het nu ziet men u ontslag kan geven via mail, sms, mondeling of schriftelijk en op hetzelfde moment een aangetekende kan sturen.

Als ik lees op

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3566" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien de opzegging door de werkgever gegeven wordt, kan de kennisgeving op straffe van nietigheid slechts geschieden:

bij aangetekende brief (die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending) of

bij gerechtsdeurwaardersexploot (dat dadelijk uitwerking heeft bij overhandiging van de kennisgeving van de opzegging door de deurwaarder).

Dus als ik goed lees kan men pas via mail, sms, mondeling of schriftelijk het ontslag meedelen op de derde werkdag na datum van verzending (kennismaking).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 sep 2014 20:03

nee, de opzegging gebeurt bij aangetekende brief en wordt je op hetzelfde moment opgestuurd. Het is niet omdat hij pas uitwerking heeft later, dat het ontslag niet schriftelijk meegedeeld kan worden op eht moment zelf (ook al lees je dat op het moment zelf niet).

Schelm
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 sep 2014 21:32

Maar hoe bewijs je welke dag je welke brief gekregen hebt? Bij de AS is dit gemakkelijk, de andere niet...
Volgens mij is de brief die met de gewone post verstuurd is niet van belang. Wordt gezien als 'informatief'. Voor een AS worden volgens mij 3 werkdagen gerekend na de poststempel op de omslag. Dit is volgens mij de wettelijke keninsgeving, waarna de opzegtermijn start. En in het geval van een bediende de 1ste van de volgende maand.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. De wettelijke kennisgeving is de eerste kennisgeving, in dit geval de schriftelijke. De aangetekende zending wordt pas na 3 werkdagen geacht in "kennisgeving" te zijn. Art 53 bis is daar zeer duidelijk over.

Echter vind men online zeer weinig informatie over een situatie als deze.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 sep 2014 07:10

Art 53bis is niet van toepassing bij arbeidsovereenkomsten, daar geldt art. 37 van de wet op de arbeidsovereenkomsten:

Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.) <W 1987-11-07/30, art. 73, 015; Inwerkingtreding : 01-01-1988>


De kenisgeving gebeurde bij jou op dezelfde dag van de mondelinge mededeling. Nergens staat in de wet dat de kennisgeving pas gebeurt bij de uitwerking van de aangetekende zending. Je "zeer duidelijk" interpreteer je dus verkeert.

Waarom je overigens nog een (oude) topic kaapte om je foutief punt nogmaals kracht bij te zetten, versta ik niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”