Ontslagen wegens klachten over niet verkregen verloning

Untitled5
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagen wegens klachten over niet verkregen verloning

#1 , 10 sep 2014 10:08

Ready for a horror-story? Here we go!

Situatieschets:
- Maandloon van Juni in verschillende deeltjes uitbetaald geweest
- Vakantiegeld pas in augustus ontvangen
- Maandloon van Juli en Augustus niet ontvangen
- Maaltijdcheques al meer dan 12 maanden niet ontvangen
- Tankkaart dat al enkele maanden niet werkt > 2500 euro aan tankrekeningen, lunchrekeningen,..
- Al enkele weken misserie met mijn bedrijfswagen (BMW was niet betaald en moest teruggebracht worden naar de leasing. Daarna een Volvo gekregen die in beslag werd genomen omdat hij als diefstal zou worden gemarkeerd wegens niet betaling. Dan één week zonder auto gezeten. Vrijdag een vervangingen gekregen die met een vervang-band rond reed en maandag al met een platte band zat. Mocht de leasing niet opbellen, want .. die werd al enkele maanden niet betaald.)

- Auto veel nodig voor Privé & Werk
- Heb onlangs een huis gekocht dat ik op mijn eentje afbetaal.
- Zit al anderhalve week van thuis te werken, gezien ik geen vervoer meer heb.

Gezien mijn rekeningen blijven opstapelen en ik mij niet meer kon verplaatsen buiten met openbaar vervoer (wat mij geld kost en ik bijna niet meer heb), heb ik mijn baas hier telefonisch over proberen aanspreken > Helemaal geen reactie. Ik heb eergisteren vervoer gevonden die mij langs het werk wou brengen, maar helaas was iedereen al weg. ‚S avond heb ik dan een boze - maar correcte - email naar mijn bazen verzonden. Resultaat: geen reply.

Het probleem van de auto bleef bestaan, dus ik heb gisteren namiddag weer een rit naar kantoor kunnen regelen door één van mijn vrienden op te bellen. Daar toegekomen krijg ik de melding dat ik ontslagen ben met als reden „vertrouwensbreuk” (Aangetekende brief is op komst, maar ik heb een kopie gekregen van wat er af komt en daar staat geen reden op.) Concreet: Ik heb geen opzegtermijn en ik word 4 a 5 maanden uitbetaald. Voor zover ik weet heb ik niets gedaan dat als „vertrouwensbreuk” kan gelden, enkel geklaagd over mijn loon.

We hebben onderling afgesproken om het „proper” te houden, maar gezien ik nu al op +- 8000 euro wacht, heb ik een voorgevoel dat ik màànden op al mijn geld ga mogen wachten. Ik zou nu graag weten welke acties ik zou kunnen ondernemen, moest het verhaal toch een lelijk gevolg krijgen. (Let’s hope not.)

Concreet:

- Op de aangetekende brief staat er geen reden van ontslag. Face-to-face heb ik vernomen dat de reden een „vertrouwensbreuk” is. Moet ik dit op papier hebben? Mag ik dan niet klagen over mijn loon? Kan hij mij hier wel voor ontslaan? Staat dit zo op mijn C4 (als in: gaan mijn toekomstige werkgevers dat te zien krijgen)?

- Blijkbaar was mijn e-mail account al afgesloten en heb ik geen out-of-office staan. Hierdoor kan ik collega’s / klanten / privé-aangelegenheden (de bank waar mijn lening zit, de notaris die mij contacteert ivm mijn huis,..) niet laten weten dat ik daar niet meer werk. Ik geloof zelfs dat al mijn e-mails naar mijn baas worden geforward, maar hiervan heb ik niet echt een bewijs. Mijn vraag: is dit legaal?

- Mijn baas heeft al aangegeven dat hij mij 4 a 5 maanden gaat uitbetalen, maar dat dit nog een heel eind kan duren voor ik het heb. Het gaat ook niet in 1 deel komen, maar in verschillende kleine delen. Nu vroeg ik mij af hoe dat exact in elkaar zit: wat zegt de wet hierover.

- Gezien ik geen opstap termijn heb (ontslagen zonder opzeg), moeten ze mij blijkbaar niet meer voorzien van een auto. Kan dat zomaar? Ik ben trouwens aan het denken over al die auto’s: kan het zijn dat hij mij hierdoor onverzekerd heeft laten rondrijden? Hoe kan ik dat uitzoeken? Kan ik daarop ook stappen ondernemen? Zelfde met het feit dat ik anderhalve week zonder auto heb gezeten: kan ik dat als „extra verloning” aanvragen?

- Alle briefjes (Tankrekeningen, Lunchrekeningen,..) zijn al overhandigd aan mijn bazen, moest het lelijk worden kan ik maar van de helft van het bedrag bewijzen dat ik ze betaald heb. (Helft was cash betaald, andere helft was via bankkaart).

- Ik ben een jonge twintiger, met een een financiële kater (8k+). Wegens het aankopen van een huis zit ik met een kleine reserve. Maak ik kans op een Pro Deo advocaat? Of check ik beter via een vakbond wat ik kan doen (momenteel niet aangesloten)? Zijn er andere alternatieven waar ik iets mee ben? (Wetswinkel,..)

Mijn excuses dat ik hier zo’n lange post / zo veel vragen drop; Het feit dat ik ontslagen ben komt uit het niets (nooit klachten gehad) en ik weet even absoluut niet wat te doen. Als er tips, vragen of opmerkingen zijn laat dan maar iets weten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2014 20:53

Ready for a horror-story? Here we go!
niet overdrijven, hé.
‚S avond heb ik dan een boze - maar correcte - email naar mijn bazen verzonden. Resultaat: geen reply.
kan je die mail (gezien wss vanuit thuis) bewijzen?
(Aangetekende brief is op komst, maar ik heb een kopie gekregen van wat er af komt en daar staat geen reden op.)
staat er opzeg of verbreking op?
Concreet: Ik heb geen opzegtermijn en ik word 4 a 5 maanden uitbetaald. Voor zover ik weet heb ik niets gedaan dat als „vertrouwensbreuk” kan gelden, enkel geklaagd over mijn loon.
is idd een geen reden voor een vertrouwensbreuk
- Op de aangetekende brief staat er geen reden van ontslag. Face-to-face heb ik vernomen dat de reden een „vertrouwensbreuk” is. Moet ik dit op papier hebben? Mag ik dan niet klagen over mijn loon? Kan hij mij hier wel voor ontslaan? Staat dit zo op mijn C4 (als in: gaan mijn toekomstige werkgevers dat te zien krijgen)?
u kan de reden opvragen, zij moeten u daarover een brief sturen indien u deze reden officieel vraagt. Puur "vertrouwensbreuk" zonder uitleg zla niet voldoende zijn om te ontkomen aan een kennelijk onredelijk ontslag. C4 is géén document die een volgende werkgever dient te zien.
- Blijkbaar was mijn e-mail account al afgesloten en heb ik geen out-of-office staan. Hierdoor kan ik collega’s / klanten / privé-aangelegenheden (de bank waar mijn lening zit, de notaris die mij contacteert ivm mijn huis,..) niet laten weten dat ik daar niet meer werk. Ik geloof zelfs dat al mijn e-mails naar mijn baas worden geforward, maar hiervan heb ik niet echt een bewijs. Mijn vraag: is dit legaal?
stond er in je arbeidsovereenkomst dat je je e-mailadres voor privé kan gebruiken? Wat was je e-mailadres (in de aard van "sales@bedrijf.be" of "alain.vandamme@cynalco.be"?

- Mijn baas heeft al aangegeven dat hij mij 4 a 5 maanden gaat uitbetalen, maar dat dit nog een heel eind kan duren voor ik het heb. Het gaat ook niet in 1 deel komen, maar in verschillende kleine delen. Nu vroeg ik mij af hoe dat exact in elkaar zit: wat zegt de wet hierover.
moet volledig en onmiddellijk betaald worden.
- Gezien ik geen opstap termijn heb (ontslagen zonder opzeg), moeten ze mij blijkbaar niet meer voorzien van een auto. Kan dat zomaar? Ik ben trouwens aan het denken over al die auto’s: kan het zijn dat hij mij hierdoor onverzekerd heeft laten rondrijden? Hoe kan ik dat uitzoeken? Kan ik daarop ook stappen ondernemen? Zelfde met het feit dat ik anderhalve week zonder auto heb gezeten: kan ik dat als „extra verloning” aanvragen?
niet meer voorzien van een auto: is wettelijk eprfect in orde, men moet je wél gewoon uitbetalen.
- Alle briefjes (Tankrekeningen, Lunchrekeningen,..) zijn al overhandigd aan mijn bazen, moest het lelijk worden kan ik maar van de helft van het bedrag bewijzen dat ik ze betaald heb. (Helft was cash betaald, andere helft was via bankkaart).
wat u kan bewijzen dient betaald te worden.

- Ik ben een jonge twintiger, met een een financiële kater (8k+). Wegens het aankopen van een huis zit ik met een kleine reserve. Maak ik kans op een Pro Deo advocaat? Of check ik beter via een vakbond wat ik kan doen (momenteel niet aangesloten)? Zijn er andere alternatieven waar ik iets mee ben? (Wetswinkel,..)
u hebt nog recht op duizenden euro's en waarschijnlijk ook een mooi inkomen (gezien bmw-bedrijfswagen). Een pro deo zal dus niets voor u zijn, normaal gezien. U kan via een eigen advocaat of via een vakbond tussenkomen.

Onthou dat u zelfs bij faillissement van de wekrgever nog recht hebt op de uitbetaling via fonds voor sluitingen van ondernemingen.

Untitled5
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 sep 2014 09:11

‚S avond heb ik dan een boze - maar correcte - email naar mijn bazen verzonden. Resultaat: geen reply.
kan je die mail (gezien wss vanuit thuis) bewijzen?
- Ja.
- Blijkbaar was mijn e-mail account al afgesloten en heb ik geen out-of-office staan. Hierdoor kan ik collega’s / klanten / privé-aangelegenheden (de bank waar mijn lening zit, de notaris die mij contacteert ivm mijn huis,..) niet laten weten dat ik daar niet meer werk. Ik geloof zelfs dat al mijn e-mails naar mijn baas worden geforward, maar hiervan heb ik niet echt een bewijs. Mijn vraag: is dit legaal?
stond er in je arbeidsovereenkomst dat je je e-mailadres voor privé kan gebruiken? Wat was je e-mailadres (in de aard van "sales@bedrijf.be" of "alain.vandamme@cynalco.be"?
- alain.vandamme@cynalco.be-ish
- Mijn baas heeft al aangegeven dat hij mij 4 a 5 maanden gaat uitbetalen, maar dat dit nog een heel eind kan duren voor ik het heb. Het gaat ook niet in 1 deel komen, maar in verschillende kleine delen. Nu vroeg ik mij af hoe dat exact in elkaar zit: wat zegt de wet hierover.
moet volledig en onmiddellijk betaald worden.
- Wat (en vooral): hoe snel kan ik hier iets aan doen? Zoals gezegd, mijn rekeningen worden ondertussen zelf donker-rood, dus heb snel (een stuk) van het geld nodig en kan geen "maanden / jaren" wachten

EDIT: Misschien nog een kleine vraag; wat gebeurt er met mijn "forfetaire onkostenota" en "maaltijdcheques"? Ik zou ontslagen zijn zonder opzegtermijn (onmiddelijk beschikbaar). Kan ik hier dan naar fluiten, of moeten die ook betaald worden? (Want uiteindelijk kies ik er zelf niet voor om die dagen niet te gaan werken, right?)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 sep 2014 12:48

Enkele belangrijke vragen (voor een correct antwoord) hebben geen antwoord gekregen:
- staat er opzeg of verbreking op?
- stond er in je arbeidsovereenkomst dat je je e-mailadres voor privé kan gebruiken?

Sowieso:
- forfaitaire onkostennota zal nooit uitbetaald worden, gezien je geen onkosten hebt. Zou je dit wel willen, dan zouden al je onkostennota's uit eht verleden als belastbaar loon moeten beschouwd worden, omdat je dan zelf zegt dat je daar "loon" uithaalt en het niet gewoon een vergoeding is voor de onkosten die je tijdens de arbeidsovereenkomst maakt.
- maaltijdcheques: zijn wettelijk enkel uit te geven voor de dagen die je gewerkt hebt. De cheques die je nog tegoed hebt, heb je effectief tegoed, die voor na de datum van verbreking (indien het geval) zal je niet krijgen, gezien je ook niet werkt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”