Ontslagen zonder schriftelijke waarschuwing of dringende red

Jovali
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagen zonder schriftelijke waarschuwing of dringende red

#1 , 09 sep 2014 17:06

Goedendag,

vandaag (9/9) werd ik tijdens een gesprek met mijn manager en regio-manager ontslagen met de melding dat mijn ontslagsbrief morgen in de bus zou komen. De reden voor mijn ontslag was dat er spanningen waren tussen mij en de manager en deze de goede werksfeer in gedrang brachten, dat werd er mij althans verteld. Enkele uren later werd ik echter gebeld door de personeelsdienst die mij vroeg of ik akkoord zou zijn met een dading, gezien er "kleine foutjes" waren gebeurd omtrent de ontslagprocedure. Mijn opzegtermijn (4,5 maanden) zou echter nog wel lopen.

Na wat opzoekwerk las ik dat een werkgever zijn werknemer niet zonder schriftelijke waarschuwing mag ontslaan. En bij navraag bij de RVA werd er mij gezegd dat een dading zou zorgen voor het verlies van recht op uitkering + het afstand nemen van een ontslagvergoeding.

Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Jovali op 10 sep 2014 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 sep 2014 17:28

een werkgever kan wél zijn werknemer zonder een schriftelijke waarschuwing ontslaan. Een ontslag zélf moet echter altijd schriftelijk en aangetekend gebeuren. Er moet ook een motivering zijn wat betreft het ontslag (maar dit kan de werkgever ook achteraf pas geven, op vraag). Controleer eerst wat er in de ontslagbrief staat en post die hier. Sowieso niets tekenen, want als je akkoord gaat met minder dan wat je recht hebt, kan je idd voor een periode geen uitkeringen krijgen.

Wanneer ben je begonnen met werken en ben je bediende?

Jovali
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 sep 2014 20:25

Ik ben op 1 november 2013 begonnen als bediende met een 18u contract van onbepaalde duur.

En ik zal het posten zodra ik de brief binnen heb!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2014 23:09

Ik ben op 1 november 2013 begonnen als bediende met een 18u contract van onbepaalde duur.

En ik zal het posten zodra ik de brief binnen heb!
ga naar uw vakbond en laat die het verder afhandelen.

Wat gaat u doen als ze morgen stellen dat je onwettige afwezig bent?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 09 sep 2014 23:15

Als u dit nog leest ga morgen naar uw werk ....zolang geen brief geen ontslag of er moet al iets getekend zijn.
Niets tekenen voor akkoord enkel voor ontvangst.

De Swa
Berichten: 118

#6 , 10 sep 2014 09:03

ga naar uw vakbond en laat die het verder afhandelen.
Naar 't schijnt wil een vakbond u pas helpen als je daar al 3 maanden lid van bent. Klopt dit? Of zijn er vakbonden die daar geen probleem van maken (en zo ja, welke)?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 sep 2014 09:24

Bij ons is het principe dat je 1 jaar lid dient te zijn. Bij een behartenswaardige situatie kan dit met terugwerkende kracht geregeld worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”