Hoe telt periode opzegvergoeding en fictief arbeidsverleden?

Rosa Gesink
Topic Starter
Berichten: 2

Hoe telt periode opzegvergoeding en fictief arbeidsverleden?

#1 , 07 sep 2014 12:57

Hi,

Per 1 januari 2015 word ik hoogstwaarschijnlijk ontslagen als gevolg van een herstructurering. Ik werk sinds 1993 bij hetzelfde bedrijf in Nederland, tot augustus 2010 onder NL’s arbeidsrecht en sinds augustus 2010 val ik als thuiswerker onder het Belgische arbeidsrecht en de sociale voorzieningen. Ik ben 48 jaar, heb de NL’se nationaliteit en ben bediende. Gezien mijn anciënniteit bij het bedrijf zal ik voor zo’n 21 maanden een verbrekingsvergoeding ontvangen.

Mocht het niet lukken in die periode werk te vinden of een bedrijf te starten: ik heb begrepen dat het arbeidsverleden in België van groot belang is voor de aanvraag van een werkloosheidsuitkering na die periode van 21 maanden, dus rond oktober 2016. Mijn arbeidsverleden van 1993-2014 is mij duidelijk, maar ik heb nog twee vragen:
- telt de periode gedekt door mijn verbrekingsvergoeding (1-1-2015 tot oktober 2016) mee als twee jaar arbeidsverleden, als werkloosheid of als iets anders?
- telt het fictieve arbeidsverleden uit Nederland mee, als verzekeringstijdvak dat in NL geldt? Ik heb geen bewijs meer van mijn arbeidsverleden voor 1993. De NL’se regelgeving gaat vanwege de onbewijsbaarheid van het arbeidsverleden vóór 1998 in het algemeen uit van een fictief arbeidsverleden:

Uw fictieve arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf het jaar dat u 18 werd tot en met 1997. Het maakt daarbij niet uit of u in die periode wel of niet gewerkt heeft. De optelsom van uw feitelijk en fictief arbeidsverleden is uw totale arbeidsverleden. (Bron: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... leden.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;)

Geldt dit fictieve arbeidsverleden mee, aangezien de Belgische wetgeving dit zegt:
Periodes die in het land waar ze vervuld zijn aldaar een recht op werkloosheidsuitkeringen kunnen openen ('verzekeringstijdvakken') komen eveneens in aanmerking (Bron: https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... _2_1_5.xml" onclick="window.open(this.href);return false;)

Alvast bedankt, groetjes

Rosa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 sep 2014 20:50

de berekening van het arbeidsverleden is redelijk complex. Ivm verbrekingsvergoeding denk ik dat dit gelijkgesteld is, arbeidsverleden uit het buitenland telt mee als u dat kan bewijzen, met om het even welk middel. Bvb door de pensioenberekening gebaseerd op uw tewerkstelling uit Nederland of verklaringen van de werkgever uit Nederland.

Rosa Gesink
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 sep 2014 18:02

Dank u.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”