Ontslag na ziekte en andere wanpraktijken

Els1980
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag na ziekte en andere wanpraktijken

#1 , 16 aug 2007 08:57

Goeiedag,


mijn vriend (Ted op dit forum) werkt bij een bedrijf waar ongeveer 8 mensen werken. Een tijdje geleden heeft zijn baas iemand ontslagen die terug kwam van verlof, ze moest daarna niet meer komen werken en kreeg dat te horen tijdens haar verlof.
Nu heeft zijn baas weer iemand ontslagen. De vrouw was meer dan een week ziek (te weinig witte bloedcellen, is heel moe). Ze kwam deze week een dag proberen maar het ging niet en 's middags ging ze naar huis. De baas zei dat ze niet meer moest komen als ze naar huis ging. Mijn vriend zegt dat die vrouw dat niet erg vond omdat ze wou gaan studeren. Ik vind dat zoiets niet kan. Stel dat je het werk en het geld echt nodig hebt en je maakt zelf zoiets mee, dan lach je toch niet meer.
Hij betaalt dikwijls het loon ook nogal laat, soms pas na de 10de van de maand.

Hoe is het eigenlijk wettelijk geregeld in verband met ziekte? Mag de baas je zomaar ontslaan tijdens je ziekte of als je na een tijdje ziekte het werk nog niet aankan? Is daar niet een wettelijke termijn voor, dat je een bepaald aantal dagen ziek mag zijn en dat de baas je in die periode niet kan of mag ontslaan? Anders is dat toch helemaal niet eerlijk, als je elke keer als je verlof vraagt of als je ziek word, je schrik moet hebben om ontslagen te worden? Ik zei ook al tegen mijn vriend, wat gaat de baas doen als daar eens iemand van de werkneemsters zwanger word? Gaat hij ze dan ook buitengooien?

Wat kan er gedaan worden aan zo 'n overdreven macht van een baas, maar ZONDER dat hij te weten komt wie dat aan een instantie heeft gemeld? Mijn vriend zegt dat die baas het helemaal niet heeft met mensen die bij de vakbond zijn en dat hij er al meerdere ontslagen heeft om stomme redenen. Ik vind het niet kunnen, het lijkt of die baas zijn zin zomaar doet. Ik wil niet hebben dat mijn vriend zoiets ook zou meemaken als hij bv volgend jaar 2 weken verlof zou vragen en krijgen, dat hij dan niet meer moet terugkomen omdat hij te lang weg is volgens de baas.
Hoe kan je zo 'n wanpraktijken laten onderzoeken en melden en ervoor zorgen dat die baas wettelijk gaat werken, zonder dat er iemand kan verdacht worden van dat doorgegeven te hebben?

Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor bestaat.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els1980

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 16 aug 2007 15:40

Uit uw bericht begrijp ik dat uw vriend aangesloten is bij een vakbond. Mocht hem iets dergelijks overkomen, dan moet die vakbond hem kunnen begeleiden in eventueel protest. Voor zijn collega's die ontslagen zijn kan ik alleen maar hetzelfde aanraden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Els1980
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 16 aug 2007 15:56

Hallo,


inderdaad, mijn vriend is bij een vakbond (ABVV). Die 2 werknemers, zeker niet die laatste die ontslagen is, zal niks doen tegen haar ontslag omdat ze toch wou gaan studeren. Die andere persoon weet ik niet of die er iets tegen doet.
Kan er op dit moment niks gedaan worden tegen die wanpraktijken? Moeten we maar afwachten en hopen dat zoiets bij mijn vriend niet gebeurt en die dingen ondertussen maar gewoon laten gebeuren? Want het is niet ondenkbaar dat die baas nog meer mensen zou ontslagen om de stomste redenen eerst.

Mijn vriend zou graag volgend jaar met mij op reis willen gaan. Hij zou dan 2 weken verlof willen vragen. Nu ik hoorde wat die baas allemaal doet bij andere mensen, ben ik bang dat hij mijn vriend ook zomaar ineens zou ontslagen als hij eens 2 weken verlof neemt of eens ziek valt.
Op andere werkplaatsen hoor je toch geregeld dat er iemand eens ziek word of een tijdje op verlof gaan en daar worden de mensen niet zomaar ontslagen.

Ik las deze week in Libelle een antwoord van een advocate, zij schreef dat de baas je pas kan ontslaan als je 6 maanden volledig ziek bent. Is dat waar?

Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik nog ga krijgen op dit forum. Alvast bedankt!

Groetjes,

Els1980

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 16 aug 2007 16:09

Een werknemer heeft recht op verlof ... punt uit ... het kan wel zijn dat het bedrijf regels vastlegt i.v.m. dat verlof bv. collectief verlof op een vastgelegd moment, geen toelating verlof te nemen in bepaalde periodes (bv. eindejaar) enz. ... maar als die regels gevolgd worden, moet verlof toegekend worden.

Helaas moeten we vaak horen dat bij processen voor de arbeidsrechtbank de werknemers toch vaak aan het kortste eind trekken.

Het is echter altijd het proberen waard.

Enneuh ... ga aub wel op reis! Laat dat niet voor die job ... tenslotte zijn er nog andere jobs.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Els1980
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 16 aug 2007 16:16

Dag Lenny,


bedankt voor je antwoord. Ja, er is natuurlijk nog ander werk maar het is natuurlijk niet tof om als je vast werk hebt dat je graag doet, dat ineens te zien verdwijnen.

Weet jij hoe lang je eigenlijk echt afwezig mag zijn wegens ziekte voordat de baas je wettelijk gezien mag ontslagen?

Kan er nu echt niks gedaan worden tegen die wanpraktijken? Bestaat er niet een soort inspectie voor werkgevers, die nagaat of die wel wettelijk handelen? Want wat die baas van mijn vriend allemaal doet, dat lijkt mij niet zo wettelijk.

Groetjes,

Els

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 16 aug 2007 19:42

Ik ken de details echt niet van zoiets.

Daarom herhaal ik mijn raad: informeer bij de vakbond. Dat kan uw vriend NU al doen, gewoon om te weten wat zijn rechten zijn. De vakbond zou perfect de arbeidswetgeving moeten kennen en zou al uw vragen moeten kunnen beantwoorden.

Nee, het is niet leuk werk dat je graag doet kwijt te raken. Maar het moet ook leefbaar blijven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 18 aug 2007 13:32

?Art.38.? 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen...31(=ziekte)...? 2. Onverminderd...kan ook de werkgever in de in ? 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

goeike
Berichten: 70

#8 , 20 aug 2007 00:09

Beste els1980 op uw vraagske ivm ontslag wegens ziekte een antwoordje.
Een werkgever mag een werknemer ontslaan wegens ziekte na 6 maand ziekte met reden < ontslag wegens ziekte >
Een werkgever kan een werknemer ook ontslaan wegens een andere reden , bvb wegens reorganisatie of gebrek aan werk of ??? maar dient dan wel de wettelijke verbrekingsvergoeding te betalen ( loon voor 28 dagen )
Dit is ook zo voor werknemers die ontslagen worden na hun genomen vakantie en te horen krijgen dat ze hun C4 gaan krijgen , wel aangetekend natuurlijk .
Nog vermelden dat een werkgever nooit bij ontslag wegens ziekte van minder dan 6 maand op de ontslagbrief zal zetten < wegens ziekte > maar zal dan steeds vermelden < wegens reorganisatie >
mvg

Els1980
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 20 aug 2007 07:42

Bedankt voor jullie antwoorden.

De baas van mijn vriend zou de wettelijke termijnen en regels waarover jullie het hebben, niet gevolgd hebben, hij zou gewoon mondeling op de dag dat die ene mevrouw terug naar huis ging vanwege haar ziekte, gezegd hebben dat als ze naar huis ging, ze niet meer terug moest komen.
Bij die andere werknemer die ontslagen is toen ze op verlof was, zou het ook niet gegaan zijn met een aangetekende brief en hoe dat normaal zou moeten gaan.

Het is wel spijtig dat er blijkbaar niet veel tegen te doen is. Als je naar de vakbond moet en er komt dan controle naar die baas, dan is het niet mooeilijk voor die baas om te kunnen denken dat een werknemer dat heeft gaan melden. Ik vind dat er veel inspecties en controles zijn op vanalles, maar dat er ook controle zou moeten zijn op hoe een baas werkt en zijn personeel behandeld. Wat die allemaal doet klopt volgens mij toch van geen kanten. Het personeel is bang en durft niet naar de vakbond gaan uit schrik dat de baas ze dan gaat onslaan en zo gebeurt er natuurljik nog niks. Zo kan die baas zijn zin blijven doen.

Groetjes,

Els

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”