Concurrentieverbod

BVB
Topic Starter
Berichten: 1

Concurrentieverbod

#1 , 26 aug 2014 15:12

Beste mensen,

Ik heb mij kandidaat gesteld bij een firma die hetzelfde product aanbiedt als mijn vorige werkgever. In juni 2014 werd ik ontslagen bij mijn vorige werkgever en nu wil ik in september graag opstarten bij het concurrerend bedrijf. In het contract dat ik bij mijn vorige werkgever heb ondertekend staat het volgende:


In overeenstemming met artikelen 65 en 86 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, dient de Werknemer, tenzij hij de schriftelijke toestemming van de Werkgever heeft, zich gedurende een periode van 6 maanden vanaf het einde van dit contract zich ervan te onthouden een activiteit uit te oefenen die vergelijkbaar is met degene die hij voor de Werkgever uitoefende, ongeacht de vraag of zij dat zou doen ten eigen bate dan wel ten bate van een concurrerend bedrijf, waardoor hij zich in een zodanige positie zou bevinden dat hij het zakelijke belang van de Werkgever schaadt door voor zijn eigen voordeel dan wel voor het voordeel van een concurrerend bedrijf gebruik te maken van de kennis die hij binnen het bedrijf van de Werkgever of diens industriële of commerciële sector verkregen zou hebben en die eigen is aan de bedrijfsactiviteit van de Werkgever.

Dit concurrentiebeding geldt voor het grondgebied België.

Tenzij de Werkgever binnen een termijn van 15 dagen na de beëindiging van het contract afstand doet van de toepassing van dit concurrentiebeding, dient de Werkgever aan de werknemer een eenmalige vergoeding te betalen die overeenkomt met 3 maanden van de laatste door de Werknemer verdiende brutoloon. Indien hij zich niet aan het concurrentieverbod houdt, dient hij aan de Werkgever het bedrag van de vergoeding terug te betalen die de Werkgever haar volgens dit artikel heeft betaald en hem bovendien een aanvullende som van hetzelfde bedrag te betalen. Deze vergoeding dient betaald te worden onverminderd het recht van de Werkgever om volledige schadevergoeding voor de geleden schade te eisen.

Dit beding is niet van toepassing in het geval van dat de Werknemer de Werkgever verlaat om voor rekening van een andere onderneming te gaan werken die tot dezelfde groep als de Werkgever hoort.


Ik ben dus ontslagen in juni en wil in september voor een bedrijf gaan werken die hetzelfde product aanbiedt. Mijn werkgever heeft noot afstand gedaan van het het concurrentiebeding, maar heeft ij tevens nooit een forfaitaire vergoeding betaald dat overeenkomt met 3 maanden van mijn laatste verdiende brutoloon.

Kan ik gaan werken voor het andere bedrijf dan? Of moet ik die vergoeding van 3 maanden gaan opeisen? Of moet ik geheel iets anders (niet) doen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2014 22:22

je kan kiezen: de 3 maand eisen en dan geldt het concurrentiebeding, of de 3 maand NIET eisen en dan kan je bij de concurrent (voor een soortgelijke job)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”