Verbroken mondeling en schriftelijk (mail) akkoord.

TJ1
Topic Starter
Berichten: 11

Verbroken mondeling en schriftelijk (mail) akkoord.

#1 , 17 aug 2014 21:35

Hallo iedereen,


Ik heb een tiental dagen geleden een mondeling akkoord gemaakt met een werkgever. Functie en loon was besproken, en we hadden een wederzijds akkoord (duidelijk gezegd en handen geschud).

Normaal zou ik morgenochtend om 7uur beginnen, maar krijg nu net een e-mail (Enkele uren voordat ik moet beginnen!) dat hij deze week iemand anders heeft aangenomen en ik dus morgen niet moet komen.

Ik heb voor dit werk heel wat kosten gemaakt ivm speciale kledij en materiaal.

Kan de werkgever (zelfstandige) dit zomaar verbreken enkele uren voor ik normaal zou starten? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 aug 2014 21:55

nee. Wat staat er letterlijk in de mail?

TJ1
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 17 aug 2014 22:16

De mail:
"Daar ik niets meer gehoord heb na het vorige schrijven vermoed ik dat je de job niet ziet zitten?
Wij hebben dan ook deze week iemand anders aangeworven."

In mijn mail aan de persoon in kwestie had ik enkel nog iets gevraagd ivm de inhoud van mijn functie, dus zeker niet gezegd dat ik niet meer ging komen. Hij kan dus ook geen enkel bewijs voorleggen dat ik de job niet meer zou willen. Ik had ook vermeld dat ik tot 15 augustus op reis was (dus 16e terug). Mondeling: "Dat is zeker geen probleem, je kan op 18 augustus starten om 7uur, ik breng je contract dan mee".

Nu krijg ik net deze mail dat ze deze week iemand anders hebben aangenomen (nota bene wanneer ik niet kon mailen wegens op reis!).

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 aug 2014 08:16

. Hij kan dus ook geen enkel bewijs voorleggen dat ik de job niet meer zou willen. .
Maar jij ook niets dat de job wel aanvaardt
Laatst gewijzigd door mava105 op 18 aug 2014 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

TJ1
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 18 aug 2014 08:23

Uit zijn laatste mail blijkt voor mij dat er wel een akkoord was, maar omdat ik niet terug gemaild had ( en hij wist dat dit niet kon wegens op reis + had hij zelf de datum aangepast) heeft hij 'deze week iemand anders aangenomen'.

Achja het is maar hoe je het interpreteert... Een smerige streek vind ik het. 12 uur vooraf laten weten dat je niet moet komen, terwijl hij al van 'deze week' iemand anders achter m'n rug heeft aangenomen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2014 10:54

Uit zijn laatste mail blijkt voor mij dat er wel een akkoord was,
Een arbeidsovereenkomst kan mondeling worden afgesloten, echter op basis van art 1315bw moet je het kunnen bewijzen
"hij die zich beroept op een overeenkomst moet het bestaan ervan bewijzen"

anonimiseer de 2 mails en plaats die eens of in pb van jpv posten, zo kan er uitgemaakt worden of er een begin van bewijs is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2014 09:58

"Daar ik niets meer gehoord heb na het vorige schrijven vermoed ik dat je de job niet ziet zitten? Wij hebben dan ook deze week iemand anders aangeworven."
Deze mail is alles behalve een bewijs dat jullie een akkoord hadden. In tegendeel, uit deze mail kan ik enkel opmaken dat jij na het laatste schrijven niets meer laten horen hebt, en dat er van jouw kant uit geen bevestiging gegeven is dat je de job graag wilde.

Heb je nog andere mails of iets op papier waaruit zou blijken dat jullie een akkoord hadden? Want met enkel bovenstaande mail maak je volgens mij geen enkele kans als je er mee verder zou willen gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”