nadelen van onderling akkoord vermindering van arbeidsuren

Goosjein
Topic Starter
Berichten: 2

nadelen van onderling akkoord vermindering van arbeidsuren

#1 , 14 aug 2014 08:13

Hallo,

Kan iemand me uitleggen wat de gevolgen zijn van het ondertekenen van een bijlage bij een arbeidscontract waarbij de arbeidsduur verminderd wordt van 20 naar 13 uren.

De werkgever van mijn zoon heeft hem dit laten tekenen en hem gezegd dat dit geen gevolgen heeft (behalve natuurlijk minder loon). Mijn zoon heeft dit dan in goed vertrouwen ondertekend. (het advies kwam van het sociaal secretariaat van de werkgever en die zeggen dat aller perfect in orde is)

Ik heb het bij de vakbond nagevraagd maar die zetten niets op papier omdat (in hun eigen woorden) het kalf al verdronken is.

Ik heb met de werkgever gebeld en die zei me dat hij deze beslissing wou terugdraaien als wij konden bewijzen dat dit wel degelijk gevolgen heeft voor de toekomst. Maar nu de vakbond niet wil meewerken is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen.

Mij werd verteld dat vanaf de bijlage in voege treed alle rechten vervallen die je als onvrijwillige werkloze met behoud van rechten had. En ook voor je bijdragen voor het ziekenfonds (via rsz) heeft dit gevolgen (ook omdat zijn loon met 13 uren te laag is).

Kan iemand me helpen om dit alles duidelijk uit te leggenop zodat ik de werkgever kan overtuigen om de beslissing terug te draaien ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 aug 2014 08:26

http://www.abvvjongeren.be/art/pid/2239 ... kkoord.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De correcte manier van werken voor de werkgever is de arbeidsovereenkomst opzeggen (met de correcte opzegtermijn) en een nieuwe arbeidsovereenkomst voor minder uren aanbieden. Op die manier is hij met alles qua werkloosheid in orde. Zoniet zal hij idd beschouwd worden als vrijwillig werkloze en tellen de uren die hij minder werkt niet mee voor de werkloosheid, pensioen, mutualiteit, ...

Voor het ziekenfonds lijkt me de 13 uur echter nét voldoende om geen hogere bijdragen te moeten betalen. Hiervoor informeer je echter best eens bij de mutualiteit, da's niet m'n corebusiness :).

Goosjein
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 aug 2014 07:31

JPV

Bedankt voor de link van het ABVV dit zou ik al als argument kunnen aanvoeren.
Ik heb me al gek gezocht achter de juiste informatie maar nergens terug kunnen vinden dat in onderling akkoord uren verminderen hetzelfde is al zelf ontslag nemen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”