Contracten bepaalde duur - beëindiging

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

Contracten bepaalde duur - beëindiging

#1 , 11 aug 2014 11:41

Zal trachten bondig te blijven:

Situatie: sinds 2001 opeenvolgende contracten bepaalde duur, steeds 1 september - 30 juni, reden: aard van het werk (school). Anciënniteit (12 jaar) blijft behouden. Eerst PC 152 (als arbeider), sinds 6 jaar PC 225 (als bediende). Loonvoorwaarden van PC 152 bleven behouden, echter voor redenen als ziekte, vakantiegeld e.d. val ik onder PC 225

Contract zal niet meer worden verlengd na ziekte. Reden: voor het middagtoezicht kunnen ze het ook wel met de 2 collega's afhandelen en voor de voor- en naschoolse opvang is er al iemand anders aangeworven.

Kunnen er nog bepaalde rechten worden ontleend aan de opgebouwde anciënniteit, zoals ontslagvergoeding? PC 152 voor de Franstalige gemeenschap maakt er wel een melding over, voor de Vlaamse gemeenschap niet. Tekst luidt: CAO PC 152, 1 oktober 2008: “Ingeval ontslagen zich voordoen tijdens de periode van de schoolvakantie, hebben de ontslagen werklieden en werksters alle voorrang bij heraanwerving na deze vakantie. In dat geval blijft de anciënniteit gedurende deze periode doorlopen en blijft verworven.

Is mijn werkgever verplicht direct het openstaande tegoed aan ongebruikte verlofdagen, opgebouwd vakantiegeld, feestdag in juli en eindejaarsuitkering af te rekenen? Er zal geen nieuwe werkgever meer volgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 aug 2014 11:48

wil je nog verderwerken na de vakantie?

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 11 aug 2014 11:56

Moeilijke vraag. Sfeer veranderde tijdens mijn ziekte van vriendelijk naar vijandig. Die vijandigheid zal niet overgaan als ik "mijn plekje" zou opeisen. Solliciteren voor ander werk zal moeilijk worden: leeftijd 51, 50 % arbeidsinvalide en niet-belg. Ben mij aan het oriënteren op werk op zelfstandige basis.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 aug 2014 12:03

dan kan je geen verbrekingsvergoeding proberen op te eisen.

Vakantiegeld krijg je in theorie uitbetaald in juni, 21/07 krijg je ook uitbetaald en eindejaarspremie afhankelijk van je PC (PC 225 ken ik niet uit het hoofd).

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 11 aug 2014 12:14

Juni volgend jaar dus? En de eindejaarspremie in december? Zal er dus op moeten wachten, had het geld willen investeren in een stukje opleiding/bijscholing.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 aug 2014 13:13

juni dit jaar, bij uitdiensttreding (indien bediende)

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 11 aug 2014 14:58

Dank u wel! Inmiddels een mail naar ex-werkgever gestuurd met verzoek om het sociaal secretariaat een afrekening te laten opmaken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”