psychische decompensatie

wwendy
Topic Starter
Berichten: 3

psychische decompensatie

#1 , 08 aug 2014 09:31

Mijn situatie is als volgt:
Ik werk al jaren in een call center... in mei 2014 werd het me uiteindelijk teveel en sindsdien ben ik thuis met "psychische decompensatie".
Ik sta nog steeds onder het regime full time maar met 4/5 omwille van ouderschapsverlof.

Na al die tijd thuis gezeten te hebben ben ik er wel uit dat het hoogtijd is om te stoppen in het call center wereldje want ik kan het psychisch echt niet meer aan, de constante controle en het dagelijkse " jezelf opnieuw bewijzen" bovendien vind ik me niet meer achter hun visie.

Ik heb een aantal jaar geleden een opleiding "bediende in de boekhouding " gevolgd maar ben vroegtijdig moeten stoppen omwille van financiële problemen. Heel graag zou ik deze opleiding opnieuw willen opnemen omdat dit echt mijn ding is en de kans op een nieuwe job achteraf heel groot is.Ik heb in de voorbije maanden een aantal keer een sollicitatie gedaan maar ik merk dat op dit moment er weinig andere jobs voor mij voorhanden zijn dan het call center.

Vandaar mijn bedenking, is er een mogelijkheid om mijn arbeidsovereenkomst te beëindigen zodat ik toch recht op stempelgeld heb zodat ik de nodige opleiding kan gaan volgen.
Rekening houdend met het feit dat ik ook gedeeltelijk in ouderschapsverlof ben en dus beschermd zou zijn tegen ontslag, indien ik mijn ouderschapsverlof nu laat vallen ben ik nog 3 maanden beschermd... ?
Heeft iemand een idee waar ik terecht kan met deze vraag want ik veronderstel dat ik moeilijk bij de RVA kan binnenstappen om dit te vragen...

Bedankt alvast!

Wendy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 aug 2014 09:52

Je kan de arbeidsovereenkomst om medische redenen laten beëindigen. Hiervoor ga je naar je huisarts en vraag je een attest waarop staat dat je definitief arbeidsongeschikt bent voor de huidige functie. Dat stuur je aangetekend op naar de werkgever en vraag je een onderhoud met de arbeidsgeneesheer. Deze kan je dan effectief afkeuren.

wwendy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 aug 2014 10:30

Bedankt voor je snelle reactie!


Heb ik dan nog recht op stempelgeld? En moet ik dan ook verschijnen voor de geneesheer van de RVA?
Ik weet dat de geneesheer van de RVA zeer streng is en ben bang dat hij nadien toch nog een achterpoortje vindt om mij te schorsen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 aug 2014 10:59

er komt geen geneesheer van de RVA aan te pas, het is de arbeidsgeneesheer (die van het werk) die oordeelt. En dan heb je recht op stempelgeld.

wwendy
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 08 aug 2014 11:02

ok, bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”