opleiding

Eleonore
Topic Starter
Berichten: 4

opleiding

#1 , 07 aug 2014 20:08

Hallo allemaal,

Ik zit nogal zwaar in de knoop met wat er allemaal mag en kan en heb dus advies nodig. Enkele maanden geleden heb ik mijn ontslag gegeven op mijn werk (werkte er vier jaar). De reden was dat ik maar een contract had van twintig uren en daarnaast altijd werkte op addenda (meer uren maar niet op contract, dit telt ook niet mee bij je pensioen en zo).
Ik ben onmiddellijk daarna terug begonnen met werken via interim. Ik ben eigenlijk ook aangenomen als een part-timer van achttien uren maar werk er nooit achttien. Mijn uren schommelen tussen de 25 en 40, elke week is anders. Nu heb ik te horen gekregen dat moest ik een contract krijgen dit weer hetzelfde zou zijn: achttien uren en daarbuiten werk je op addenda. :?
Ik had al heel lang een idee en wil daar dan nu ook mee doorgaan (ik ga stilletjes aan naar de dertig dan wil je vooruit in het leven): ik heb al heel lang een droom om een eigen zaak te hebben en wou beginnen met cupcakes te verkopen. Nu kan en mag dit zomaar niet en daar heb ik alle begrip voor. Ik heb een diploma banketbakker hiervoor nodig. Dit dacht ik bij te gaan studeren, via Syntra kan dit op maandag, één dag per week. De cursus start in oktober.
Ik heb dit nagevraagd op mijn huidige job maar hier gaat geen rekening bij gehouden worden aangezien ik flexibele uren heb, ik heb nooit een vaste vrije dag en omdat ik op papier maar een part timer ben heb ik ook geen recht op educatief verlof (als ik het goed heb tenminste) :(
Ik wil dit echt heel graag gaan doen! Het is mijn droom om daarin een eigen zaak te gaan hebben, dan hoeft het zelfs niet meer in bijberoep maar echt een zaak van mezelf.

Nu mijn vragen: klopt het inderdaad dat ik geen enkel recht heb om een studie te combineren en indien dit niet zo is, kan ik mij laten ontslagen en recht hebben op een uitkering? (ik werk er drie maanden) Of zit dit ook zeer ingewikkeld in elkaar?
Hangt Syntra samen met de VDAB en is de RVA dan ook akkoord als ik dat zou gaan studeren?

Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie? Je zou kunnen zeggen een andere job, daar ben ik ook naar aan het kijken maar oktober is het heel snel en ik zou niet willen dat het al volzet is en ik een volledig jaar moet gaan wachten. :|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2014 22:40

Hallo allemaal,

Ik zit nogal zwaar in de knoop met wat er allemaal mag en kan en heb dus advies nodig. Enkele maanden geleden heb ik mijn ontslag gegeven op mijn werk (werkte er vier jaar). De reden was dat ik maar een contract had van twintig uren en daarnaast altijd werkte op addenda (meer uren maar niet op contract, dit telt ook niet mee bij je pensioen en zo).
dat laatste klopt niet, telt wel mee voor pensioen :).

Heb je weken dat je het minimum van je contract werkte?

Eleonore
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 aug 2014 08:35

Oh ik heb altijd gehoord dat dit niet zou meetellen. Ook niet als je langdurig ziek zou worden, dat je dan terugvalt op je oorspronkelijke contract.
Ik heb in al die maanden maar één week die achttien uren gewerkt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 aug 2014 09:53

voor pensioen is het verdiende bedrag van belang, minder de tewerkstellingsbreuk (toch niet op heden). Jammer dat je 1 week aan 18 uren kwam, anders kon je wel een contract met meer uren eisen.

Eleonore
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 13 aug 2014 09:54

Dat weet ik, waarom denk je dat ze me één week aan dat minimum zetten? :wink:
Ik ken het klappen van de zweep wel inmiddels.
Heeft er iemand nog antwoorden op mijn vragen of misschien de instantie waar ik het beste eens naartoe ga?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”