Weigering sociaal secretariaat aflever C4 bij faillissement

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

Weigering sociaal secretariaat aflever C4 bij faillissement

#1 , 07 aug 2014 16:42

Sinds mei dit jaar :
maand mei : stempelkaart binnengebracht (deel technisch werkloos). Werkgever niet de nodige documenten aan sociaal secretariaat bezorgd, dus geen loon
juni : faillissement 2 juni uitgesproken en ook in Staatsblad verschenen - geen loon
juli : faillissement wordt betwist door werkgever - geen loon
aug : officieel schrijven ontvangen van curator dat werknemer ontslaan is van 2 juni en dat nodige sociale documenten zullen volgen - geen loon
aug : sociaal secretariaat weigert c4 af te leveren gezien werkgever geen beheersbijdrage betaald heeft en daardoor loon niet kan verwerken

begrijpe wie kan ! Men zet iemand (enige werknemer) maanden zonder inkomsten. Tal van mails/telefoons aan vakbond / rva / curator / enz...

Nu is alles weer uitgesteld naar eind augustus, maar dit spelletje kan nog lang blijven duren ? Vraag me af of dit ook gekund had bij werknemers van bv Ford Genk.... we hebben zelfs letterlijk te horen gekregen dat in die zaak er meer 'pressie' was... tja....

Vraag : MAG het sociaal secretariaat weigeren een C4 op te maken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2014 16:57

Neen ! het sociaal secretariaat moet bij een faillissement de nodige papier over maken aan de curator als hij daar om verzoekt.

Een van de eerste taken van de curator bij een faillissement is dan ook het formulier C4 af te leveren.
De curator vindt de informatie over het personeel bij de gefailleerde zelf of bij het sociaal secretariaat waarbij hij is aangesloten.
Ben je bij een vakbond, want wat je hier schrijft dit zou normaal niet mogen gebeuren!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 07 aug 2014 17:09

Ja <denlowie> we zijn bij de vakbond. Je wil niet weten wat moeite dat ik al heb moeten doen om beweging in dit dossier te krijgen. Iedereen werkt tegen. Het is om moedeloos van te worden. :-(

Het sociaal secretariaat zegt letterlijk in haar mail naar de curator : Mr x van firma X heeft zijn beheersbijdrage aan Group S nog niet betaald, waardoor wij de lonen niet kunnen verwerken. Hierdoor kunnen wij geen correcte C4 afleveren'.

Blijkbaar wordt alles steeds maar weer opgeschoven omdat er geen uitspraak komt in de betwisting van het faillissement. Nochtans staat het faillissement in het Staatsblad.

Ik weet niet hoe het hier nog verder moet....

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2014 17:11

Dit is een uittreksel uit de vacemecum van de curator !!

Bijkomend wordt de curator in de afwikkeling van zijn taak, en de behoefte aan dringende informatie over het personeel, gesteund door de Wet van 15
juli 2005, waarbij o.a. art.46 Faill.W. wordt aangevuld.
Voor zover de handelaar bij zijn faillissementsaangifte de gegevens m.b.t. het personeel, voorzien in art.10 niet heeft bijgevoegd, dient het sociaal secretariaat
onmiddellijk en kosteloos de individuele rekeningen en desgevallend de RSZ toegangscode te bezorgen, op eenvoudig verzoek.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 aug 2014 17:13

ok, een gepeperde mail staat klaar om naar curator/sociaal secr/vakbond/rva te sturen. Ik ga deze informatie alvast toevoegen !

Alvast hartelijk dank <denlowie> !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 aug 2014 22:43

in het slechste geval kan je nog altijd de medewerking van de RVA vragne om de C4 te bekomen. DIe kunnen de C4 zelf opstellen.

i

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 aug 2014 23:26

Veranderen van vakbond ?

Ik heb het 1 maal voorgehad dat ik geen C4 kreeg.
Werd gewoon doorgestuurd naar de juridische dienst van de vakbond die het formulier dan "vriendelijk" opvragen bij ex-werkgever.
Geen last meer van gehad.

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 08 aug 2014 08:34

@JPV : het dossier is van de vakbond naar de RVA gegaan. Ik kreeg letterlijk te horen van de vakbond dat, indien het dossier naar de RVA zou gaan, het wel eens lang kon duren. :-(.
Gisteren had ik nog gebeld (16u02) en kreeg uiteraard het antwoordapparaat dat men maar werkt tot 16u. Tja, die 2 minuten... da's overwerk hé... pffff

@Inazuma : inderdaad ! Dat is al beslist !

Heb nu mail gestuurd naar CEO van dat sociaal secretariaat. En als dat niet helpt, stap ik naar de media. Heb contacten bij geschreven en gesproken pers. Ik vind dat dit totaal niet kan !

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 08 aug 2014 10:12

Update : na een half uur (!) op een wachtlijn gezeten te hebben, eindelijk RVA Mechelen (vermits curator en failliet bedrijf in Mechelen gevestigd zijn) aan de lijn gekregen. Iedereen heeft begrip voor de situatie (die woorden komen ondertussen serieus m'n strot uit). Ze gaan het dossier maandag terug opnemen. Maar nogmaals werd me bevestigd dat de curator de C4 kan opmaken...

EN dan nog een aangetekend schrijven gekregen van de curator dat de werknemer officieel ontslagen is !

Begrijpe wie begrijpe kan ....

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 10 aug 2014 09:02

“Art.46...§ 2. Indien bij de stopzetting van de activiteiten, met name naar aanleiding van het vonnis van faillietverklaring, de curators uitdrukkelijk of stilzwijgend hun wil te kennen geven de bestaande arbeidsovereenkomsten te beëindigen, zijn zij niet verplicht de bijzondere formaliteiten en procedures te vervullen die van toepassing zijn op de beëindiging van die overeenkomsten...”(8 augustus 1997 Faillissementswet).

‘faillissement 2 juni uitgesproken en ook in Staatsblad verschenen...officieel schrijven ontvangen van curator dat werknemer ontslaan is van 2 juni’

Met toepassing van voornoemd art.46 is de curator niet verplicht de bijzondere formaliteiten en procedures te vervullen die van toepassing zijn op de beëindiging van die overeenkomsten.
Vraag in de gegeven omstandigheden de RVA zelf uw C4 op te stellen en bezorg hem daartoe de vereiste gegevens in uw bezit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tanjohn
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 12 aug 2014 10:16

laatste update : na een schrijven naar de top (CEO) van het sociaal secretariaat in Brussel, plots tel van het lokaal soc secr. Ze konden de C4 toch opstellen. Heb hem ondertussen al via mail gekregen en de vakbond zou hem deze week per post ontvangen.
Tel reactie van inspecteur rva : "het is ook omdat u zich in de zaak vastbeet en pressie bleef geven dat het sneller is gegaan".

Voilà, .... conclusie .... zaken niet op z'n beloop laten en zelf erachter aan blijven gaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”