Overname door een franchise, dringende hulp gevraagd.

Jadran
Topic Starter
Berichten: 1

Overname door een franchise, dringende hulp gevraagd.

#1 , 26 jul 2014 12:55

Beste,

Ik werk al drie jaar voor een telecomoperator in een van hun winkels als verkoper. Begin deze maand kregen wij te horen dat we vanaf 1 augustus door een zelfstandige overgenomen worden. Dit wil zeggen, de winkel, niet het ganse bedrijf.
Blijkbaar heb ik geen keuze in de overname ( alhoewel ik contractueel niet aan de winkel gebonden ben, in mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik in gans het vlaamse gewest kan tewerkgesteld worden).

Nu kregen wij deze week de arbeidsovereenkomst van de zelfstandige te zien en dit zijn beduidend lagere voorwaarden. Er wordt niet over ancienniteitsovername gesproken, 20 ipv 32 dagen verlof, we moeten plots zelf instaan voor het onderhoud van de winkel, een nieuw en lager commissiesysteem, enz. Ik ben niet van plan hiervoor te tekenen.

Nu zegt mijn huidige werkgever dat de nieuwe overnemer mij aan exact dezelfde voorwaarden moet verder betalen.
Maar als ik dit aan hun vraag beweren zij toch een en ander te kunnen wijzigen.
Kortom het is voor mij zeer onduidelijk, wat wel zeker is is dat ik vanaf 1 augustus de verantwoordelijkheid ben van de overnemer, waar ik dus niet voor getekend heb. Bizar.

Drie vragen hieromtrent :

1. Kan ik mijn huidige werkgever om een ontbinding van de arbeidsovereenkomst vragen (wegens onterechte beeindiging)?

2 Of kan ik in dit geval ontslag nemen met behoud van werkloosheidsuitkering en moet de huidige of nieuwe werkgever mij dan op een of andere manier vergoeden?

3 Ben ik verplicht om op 1 augustus naar mijn werk te komen? Mijn arbeidsovereenkomst met de overdrager is immers gestopt en ik heb niet bij de verkrijger getekend.

Alvast bedankt voor jullie (hopelijk snelle) reacties.

Mvg

Jadran

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jul 2014 21:56

1. Als u de zin herleest, zal u zelf de onlogica snappen: u kan geen ontbinding vragen van iets dat reeds (onterecht) ontbonden zou zijn.

2. Je kan geen ontslag nemen, maar als de nieuwe werkgever je effectief betaalt aan het nieuw contract en je (zelfs na betwisting) hierover blijft doorzetten, kan je de verbreking van de arbeidsovereenkomst door de (nieuwe) werkgever laten vaststellen. Neem hiervoor contact op met een advocaat of een vakbond. Als dat lukt, kan je daarna stempelen.

3. Ja, je arbeidsovereenkomst is (toch volgens je tekst) niet stopgezet, door niemand. Dan blijft die arbeidsovereenkomst bestaan. De AO met de overdrager is niet gestopt (tenzij je een ontslgbrief kreeg).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”