Niet naleven sociaal plan.

Danny E
Topic Starter
Berichten: 2

Niet naleven sociaal plan.

#1 , 08 aug 2007 13:31

Hallo, als nieuweling op dit forum had ik graag van jullie wat advies ingewonnen over een dispuut met huidige werkgever.

Ik werk nml reeds 13 jaar voor een grote firma die sinds de beursgang (nu zo'n 5-6 jaar geleden) in quasi constante herstructurering is.

Begin van dit jaar werd er weer een nieuwe herstructurering aangekondigd en deze keer met banenverlies. Er zouden nml. een 1000-tal functies moeten verdwijnen.
Hiervoor werd er ook een sociaal plan onderhandeld en afgesloten tussen de directie en vakbonden.

Het punt uit het osciaal plan dat voor mij belangrijk was is het volgende:

Een bediende die vrijwillig ontslag neemt en op korte termijn kan vervangen worden door een overtallige bediende (en zonder cascade) ontvangt een aanmoedigingspremie van minimum 20000 euro vermeerderd met 1000 euro per dienstjaar vanaf het vijfde dienstjaar en met een maximum van 35000 euro. Deze pemie wordt vermenigvuldigd met het tewerkstellingspercentage op 15/12/2006.
De aanvragen moeten ingediend worden voor de datum vastgesteld door het management.

In die laatste regel zit nu nml het dispuut:
Vermits ik de onzekerheid van de laatste jaren beu was, en aangemoedigd door het idee "premie", ging ik op zoek naar een nieuwe job en vindt die ook redelijk snel.
Ik geef dus mijn ontslag en informeer even naar mn zogenaamde premie en krijg te horen dat de uiterste datum voor intekenen reeds verstreken is.
Ik was verbaasd. Ik had namelijk alle informatiesessies rond het sociaal plan met grote aandacht bijgewoond alsook alle geschreven informatie daaromtrent zeer grondig uitgepluisd voordat ik besloot een nieuwe job te zoeken. Nergens werd er hier melding gemaakt van een concrete uiterste datum.
Ik ben mij dan gaan informeren bij de vakbonden en die wisten mij, na nader onderzoek, te vertellen dat er wel een datum was afgesproken tijdens de besprekingen maar dat de directie die blijkbaar NOOIT heeft doorgecommuniceerd naar de werknemer toe.
Gesteund door de vakbond beweer ik nu nog steeds aanspraak te maken op die premie vermits de uiterste intekenperiode nooit officieel is be?indigd maar ook de directie blijft voet bij stuk houden ivm de uitbetaling van die premie.

Eigenlijk voel ik me nu een beetje in het ootje genomen (en ik ben zeker niet de enige)
Graag had ik hier wat meer advies over. Kan ik hier juridisch iets tegen beginnen? Alle info welkom.
Ik ben ook van plan een afspraak te maken met de Wetswinkel

Mvg,
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P
Berichten: 52

#2 , 09 aug 2007 00:50

je zegt dat je word gesteund door je vakbond zij moeten voor jou opkomen als je er lid van bent !!!!

Danny E
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 aug 2007 09:20

De vakbond steunt mij hier inderdaad in maar zij lijken niet erg scheutig om verder juridische stappen te ondernemen, hoewel ze beweren dat je in dit geval een re?le kans maakt de zaak t winnen.
zij laten dat initiatief liever bij mij ........... :-(

Groeten,
Danny

Reclame

Liesemieke
Berichten: 2

#4 , 09 aug 2007 19:39

Voor zover ik weet heeft elke vakbond een afdeling rechtsbijstand.
als de leden hiervan willen gebruik maken denk ik niet dat ze dat kunnen weigeren, daar betaal je toch lidgeld voor? of vergis ik mij?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”